Malmö: Handläggare med fokus på att motverka arbetslivskriminalitet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare med fokus på att motverka arbetslivskriminalitet i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-09 // Varaktighet: Heltid

Ref: 20241438

Vill du vara med och skapa en ekonomisk och socialt hållbar stad genom att granska och utreda stadens leverantörer? Vi erbjuder dig ett arbete där du får en unik möjlighet att vara med och bygga upp vår nya funktion gällande uppföljning av framför allt arbetsrättsliga villkor hos våra avtalade leverantörer.

Arbetsuppgifter
Hos oss på upphandlingsenheten på stadskontoret får du ett omväxlande och utvecklande arbete där du tillsammans med dina kollegor och andra myndigheter bidrar till ett tryggt Malmö. Malmö stad arbetar aktivt för att motverka oseriösa aktörer, arbetslivskriminalitet och andra oegentligheter i syfte att uppnå konkurrensfördelar. Tjänsterna (2 st) är placerade inom sektionen Hållbarhet och uppföljning på upphandlingsenheten.

Du kommer att vara med och bygga upp en ny funktion med fokus på att granska, kontrollera och följa upp så att avtalade leverantörer och underleverantörer följer arbetsrättsliga villkor, arbetsmiljölagstiftning samt övriga villkor med koppling till mänskliga rättigheter. Tjänsterna kommer främst att inrikta sig på utredningsarbete baserade på underlag från leverantörer och myndigheter, arbetsplatskontroller samt omvärldsbevakning. I arbetsuppgifterna ingår att agera tillsammans med andra myndigheter som t ex Skatteverket, Polismyndigheten och Arbetsmiljöverket. Ditt uppdrag innebär också ett tätt samarbete med olika verksamheter inom staden samt möten med leverantörer.

Du arbetar med stöd och vägledning i frågor rörande t ex utvecklandet av avtalsvillkor, framtagande av uteslutningsgrunder i upphandlingsarbetet samt incidenthantering. Tillsammans med dina kollegor arbetar du löpande med planering och utvärdering av uppföljningarna för att hela tiden förbättra arbetssätt och kunna visa på vikten av kontroll och uppföljning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen/utbildning (motsvarande 180 hp) inom juridik, ekonomi eller statsvetenskap. Du kan även ha högskoleexamen/utbildning med en annan inriktning, i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivare bedömer relevant för tjänsten.

Du har minst tre års erfarenhet av självständigt utrednings- och/eller granskningsarbete. Utrednings- och granskningserfarenheten ser vi gärna kommer från en offentlig organisation. Det är även meriterande om du har erfarenhet av granskningsarbete, arbetsrättsliga och/eller arbetsmiljöfrågor från bygg, städ och/eller transportområdet. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området och dokumenterad kunskap om olika myndigheters ansvar och uppdrag.

Vem är du?

För att lyckas och trivas i ditt uppdrag behöver du vara strukturerad, driven och initiativrik. Du är trygg med att granska företag och organisationer och har förmågan att fatta svåra beslut och förmedla dessa på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt för att samarbeta och ser samverkan mellan myndigheter som en självklarhet. Vi söker dig som har ett stort engagemang för ett tryggt Malmö. Du kan arbeta självständigt och tar stort ansvar för dina uppgifter. Du har en god analytisk förmåga vilket innebär att du kan prioritera relevant information i komplexa underlag och dra slutsatser. Du har en god kommunikativ förmåga, kan förklara ställningstagande på ett pedagogiskt sätt och kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i både i tal och skrift.

Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten, som är en enhet inom ekonomiavdelningen på stadskontoret, har ett övergripande ansvar att vägleda all upphandlingsverksamhet i Malmö stad och dess bolag. Enheten ansvarar för genomförandet av stadsövergripande ramavtal och uppföljning men arbetar även med förvaltningsspecifika upphandlingsärenden. Upphandlingsenheten består i dagsläget av totalt 35 personer varav de flesta är upphandlare med självständigt ansvar för specifika avtalsområden.

Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens. 

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Malmö som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Internationella handläggare fastighetsinstallation

Läs mer Jul 11
Företagsbeskrivning
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle.


Jobbeskrivning
Vårt affärsområde Buildings är med över 1500 medarbetare en av Sveriges största aktörer inom bygg- och fastighetssektorn. Vi skapar hållbara, byggnadsrelaterade teknik- och designlösningar för fastighetsägare, entreprenörer och industri. Med utgångspunkt i våra kvalitativa erbjudanden och produkter tillsammans med fokus på tillväxt, hållbarhet och digitalisering, ser vi många möjligheter och ljust på framtiden.
Vi söker nu över hela landet, handläggare inom fastighetsinstallation för att möta behovet hos oss i uppdrag med internationell karaktär. Kolla gärna på vår lista med kontor för att hitta just din framtida arbetsplats: Kontor i Sverige.
I uppdraget ingår att handleda och samordna alla teknikslag som finns inom AFRY Buildings: Konstruktion, VVS, el, tele, brand, energieffektivisering och så vidare. Det kan till exempel handla om att upprätta tydliga projektplaneringar, budgetar samt vara en tydlig ledare för kollegor och kunder.
Dina arbetsuppgifter kommer att innefatta handlägga allt från mindre till större projekt och kommer emellanåt kräva en del utlandsvistelse. Då våra kunder och kollegor kommer från alla delar av världen sker kommunikationen både på svenska och engelska. Ibland kan du behöva avlasta avdelningen som Projektör och/eller Handläggare.
Med denna tjänst finns stor möjlighet att sätta sin prägel på rollen och bidra till en positiv utveckling i ett expansivt skede!


Kravspecifikation
Som person har du höga ambitioner och vill utveckla både dig själv och tekniken i ett varmt engagerat gäng. Du har högskoleutbildning eller annan likvärdig utbildning med inriktning mot något av våra teknikområden. Vi är också öppna för dig som har anskaffat liknande kunskap genom yrkeserfarenhet i stället.
Du har minst 10 års erfarenhet inom yrken relevant för rollens discipliner, gärna från konsult- eller entreprenadverksamhet. Vi förutsätter att du har god systemförståelse för ditt område samt kan sätta din roll i ett större sammanhang. Tidigare erfarenhet är meriterande men ett driv att lära och utveckla sin förmåga att samordna internationella resurser är ett krav.
Vi är ett internationellt företag, därför är det ett krav att du behärskar det svenska och engelska språket muntligt såväl som i skrift för att svara mot våra kunders behov.
Vi har behov av en strukturerad person som gillar utmaningar. Du vill utveckla din förmåga att skapa internationella relationer med både kunder och kollegor. Oavsett roll i uppdraget, ställer du tid och kostnad i relation till projektets budget, identifierar möjligheter för en gynnsam affär, tar mod till att diskutera ekonomi med kunder och gör realistiska kalkyler baserat på förfrågningsunderlag.


Ytterligare information
Placeringsort enligt överenskommelse, du hittar alla våra kontor här: Kontor i Sverige.
Sista ansökningsdag 2024-09-02. På grund av semestertider kan svar dröja längre än vanligt.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktperson för frågor:
Anders Fritzon, Marknadsområdeschef Center of Excellence
anders.fritzon@afry.com
Den här rekryteringen sköts internt av oss på AFRY och vi undanber oss vänligen kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

Ansök nu

Beredskapshandläggare

Läs mer Jul 12
Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.



Vi är ca 600 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad.



Beskrivning
Länsstyrelsen söker en beredskapshandläggare till enheten för försörjnings- och förmågeplanering på beredskapsavdelningen.

Din arbetsplats blir på vårt kontor i Malmö, men med viss möjlighet till arbete från vårt kontor i Kristianstad. Anställningen är tillsvidare och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Enheten för försörjnings- och förmågeplanering är en av Länsstyrelsens beredskapsenheter med uppdrag inom området civil beredskap och totalförsvar. Enheten har bland annat uppdrag inom regional totalförsvarsplanering, lednings- och sambandsplanering och frivilligsamordning. Enheten arbetar nära tillsammans med de två beredskapsenheterna och civilområdeskansliet, men även externt med aktörer som kommuner, regionen, Försvarsmakten, sektorsmyndigheterna och andra delar av totalförsvaret.

Med anledning av det försämrade säkerhetsläget i Sverige och i närområdet är totalförsvaret under återuppbyggnad och ombyggnad. Länsstyrelsen, som högsta regionala totalförsvarsmyndighet, spelar en viktig roll i detta arbete. Därför finns nu en möjlighet att delta och bidra i denna förändrings- och utvecklingsresa.

Vi erbjuder en spännande och utvecklande roll i en dynamisk och samhällsviktig organisation med möjlighet att göra skillnad och bidra till länets beredskap och säkerhet.

Arbetsuppgifter
Vi söker en medarbetare som vill bidra i arbetet med civil beredskap och totalförsvar för Skåne län. Dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bidra till att analysera risker, hot och förmågor inom civil beredskap och totalförsvar. Du kommer också vara delaktig i att utveckla strategier och beredskapsplaner, svara på remisser inom ämnesområdet, arbeta med samhällsviktig verksamhet, samt annan verksamhet som ingår i enhetens ansvarsområde.

Som medarbetare på beredskapsenheterna ingår du i Länsstyrelsens krisledningsorganisation. Det betyder att du i händelse av kris eller annan samhällsstörning kan behöva tjänstgöra i stab eller andra krisledningsfunktioner på annan tid än ordinarie kontorstid. Det kan även bli aktuellt att jobba som TiB (Tjänsteperson i Beredskap) om du är intresserad.

Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega och verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.

Kvalifikationer
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi söker dig som har en god analytisk förmåga och som har vana att arbeta med komplexa frågeställningar. Det är ett krav att du har flera års erfarenhet från beredskapsarbete och har goda kunskaper om den svenska krisberedskapen och totalförsvaret på såväl lokal, regional som nationell nivå.

Vi vill att du har en för anställningen relevant högskoleexamen eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren, tillsammans med erfarenhet, bedömer som likvärdig.

Du trivs med att jobba med utveckling och förbättring och har förmåga att ha fokus på såväl detaljnivå som ett mer övergripande plan. Du är strukturerad och noggrann i ditt arbete. Det är viktigt att du är lösningsorienterad och flexibel i ditt förhållningssätt med en prestigelös inställning. Du är ansvarsfull, har ett högt säkerhetstänk och har en hög integritet.

Arbetet innebär samarbete såväl internt på myndigheten som externt i länet, på högre regional nivå och nationellt och därmed krävs en god samarbetsförmåga. Du behöver även ha en god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift.

Som medarbetare på Länsstyrelsen Skåne har du förmåga att ta initiativ och aktivt söka och ta ansvar för arbetsuppgifter. Vår komplexa verksamhet ställer krav på att du kan se frågor ur olika perspektiv.

Svenskt medborgarskap och b-körkort är ett krav.

 

Säkerhetsklassning
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därför ställer vi höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vissa av våra anställningar är säkerhetsklassade och kan även innebära en krigsplacering vid myndigheten, vilket innebär att säkerhetsprövning behöver genomföras innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585).

 
Övrigt
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

https://www.lansstyrelsen.se/skane/dataskydd

https://www.lansstyrelsen.se/skane/om-oss/om-lansstyrelsen-skane.html

Ansök nu

Utredare/strateger regelförenkling till nytt Förenklingsråd

Läs mer Jul 17
Brinner du för att det ska vara lätt att göra rätt? Har du erfarenhet av arbete med regler? Vill du vara med och bygga upp en ny verksamhet? Då kan du vara den vi söker.

Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter.

Huvuduppgiften för enheten Enklare företagande är att bygga upp och stödja det nya Förenklingsrådets arbete med att ta fram konkreta förslag till regeringen för enklare företagande och minskat regelkrångel. Förenklingsrådets arbete ska syfta till att främja svensk konkurrenskraft, innovation och nya affärsmodeller.

Enheten är en av fyra enheter inom avdelning Förenkling som har i uppdrag att göra det enklare att starta och driva företag genom bland annat insatser för bättre konsekvensutredningar genom stöd till Regelrådet, enklare myndighetskontakter och utveckling av digitala tjänster som förenklar företagande, bland annat verksamt.se. 

Om tjänsten

I tjänsten ingår utrednings- och analysarbete som ska ligga till grund för förslag till regeringen på förenklingsåtgärder och bättre regler för företag. De föreslagna åtgärderna ska minska företagens regelbörda och administrativa kostnader eller på annat sätt underlätta för företag att följa befintliga regelverk. I arbetsuppgifterna ingår även att göra konsekvensutredningar, behovsanalyser och bedömning av förslagets genomförbarhet. Det kan även ingå att ta fram författningsförslag.

Arbetet genomförs inom ramen för Förenklingsrådet som har inrättats som ett särskilt beslutsorgan under Tillväxtverket.I arbetet ingår att vara med och bygga upp verksamhetens arbetsprocesser och metoder. Arbetet genomförs framför allt tillsammans med kollegor inom enheten Enklare företagande men även i dialog med Förenklingsrådets ledamöter och med stöd från andra enheter inom Tillväxtverket, upphandlade konsulter och andra aktörer som behöver delta i arbetet med att jobba fram ett förslag. Tjänsten ställer krav på god självständig förmåga att kunna samarbeta med många olika aktörer och balansera olika intressen. 

Enstaka resor, framför allt inom Sverige, ingår i tjänsten. 

Ditt tjänstgöringsställe är: Stockholm eller Malmö 

Vi söker dig som har:


• Utbildning från universitet eller högskola, motsvarande minst tre års studier, inom relevanta områden såsom juridik, ekonomi eller statsvetenskap. 
• Minst tre års erfarenhet av arbete med lagstiftningsprocessen, så som exempelvis utformning av nya eller ändrade regler och föreskrifter eller utredning av reglers påverkan och konsekvenser
• Mycket god svenska i tal och skrift.
• Minst ett års erfarenhet av arbete som krävt att man snabbt kan sätta sig in i omfattande juridiskt eller ekonomiskt underlag.

Följande är meriterande:


• Erfarenheter av arbete inom offentlig förvaltning inom området förenkling för företag eller medborgare. Exempelvis arbete med utformning av nya regler, förenkla tillämpning av regler eller arbete med effektanalys av hur regler påverkar företag och samhälle.
• Erfarenhet av lagstiftnings- eller föreskriftsarbete inom rättsområden som har påverkan på företag
• Erfarenhet av att självständigt driva och hålla samman arbeten (exempelvis utredningar) som involverar flera olika aktörer
• Erfarenhet av och kunskap om villkor för företagande.
• Kunskaper om att ta fram konsekvensutredningar och olika metoder för det, som exempelvis behovsanalys, nyttoanalys och effektanalys.
• Kunskap om hur utformningen av regler påverkar möjligheterna att utveckla digitala lösningar som förenklar och effektivisera tillämpningen av regler.

Som person söker vi dig som är analytisk, flexibel, resultatorienterad och som är bra på att samarbeta.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper. Tester kan förekomma. 

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning och 6 månaders provanställnking är brukligt. 

Sista ansökningsdag är 

 21 augusti 2024

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta avdelningschef Anna Johansson, tfn 08-681 95 58.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08-681 94 62.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Tillsyns- och säkerhetshandläggare med inriktning cybersäkerhet

Läs mer Jul 11
Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.



Vi är ca 600 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad.



Beskrivning
Länsstyrelsen söker en tillsyns- och säkerhetshandläggare med inriktning cybersäkerhet till enheten för tillsyn säkerhetsskydd på beredskapsavdelningen.

Din arbetsplats blir på vårt kontor i Malmö men det finns möjlighet att arbeta någon del av tiden på vårt kontor i Kristianstad. Anställningen är tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Enheten för tillsyn säkerhetsskydd är en av Länsstyrelsens beredskapsenheter med uppdrag inom området civil beredskap och totalförsvar. Vi har som huvuduppdrag att utöva tillsyn enligt säkerhetsskyddslagen över de verksamhetsutövare (kommuner, regioner och vissa andra) som bedriver säkerhetskänslig verksamhet inom vårt tillsynsområde. Enheten har även uppdrag kopplat till skyddslagen och skyddsobjekt samt utveckling och samverkan inom andra beredskapsfrågor i Skåne län.

Enligt regeringens utredning Nya regler för cybersäkerhet (SOU 2024:18) föreslås Länsstyrelsen Skåne bli en av de nya tillsynsmyndigheterna enligt den föreslagna cybersäkerhetslagen. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.

Denna anställning som tillsyns- och säkerhetshandläggare tillsätts under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas om att Länsstyrelsen blir ny tillsynsmyndighet enligt SOU 2024:18.

Arbetsuppgifter
Vi söker en erfaren medarbetare som kan vara drivande i arbetet med att bygga upp vår förmåga till tillsyn enligt de nya regelverken för cybersäkerhet kopplat till införandet av NIS2 och CER-direktiven. Här får du ett nästan unikt tillfälle att vara med och bygga upp ett nytt tillsynsområde under en tid när säkerhets- och beredskapsfrågor är mer aktuella än på många år.

Enheten för tillsyn säkerhetsskydd har haft i uppdrag att vara tillsynsmyndighet enligt säkerhetsskyddslagen under cirka 1,5 år sedan enheten bildades och nu förbereder vi oss för att föra in ytterligare ett tillsynsområde i samma grundorganisation.

Ditt uppdrag blir inledningsvis att, tillsammans med enhetschefen och övriga kollegor på enheten, samordna, bygga upp och införliva det nya tillsynsområdet i vår befintliga organisation. Vi räknar med att anställa flera nya handläggare inom området i början på 2025 och du kommer att ha en viktig roll i de rekryteringarna.

Arbetet som tillsyns- och säkerhetshandläggare innebär i grunden förutom tillsynsaktiviteter bland annat utredningsarbete, att ta fram olika underlag, svara på remisser, deltagande i olika forum, samt att ansvara för och driva olika projekt.

Enheten är inne i en expansiv och utvecklande fas och nya tillsynsområden kan tillkomma under de kommande åren.

Som medarbetare på beredskapsenheterna ingår du i Länsstyrelsens krisledningsorganisation. Det betyder att du i händelse av kris eller annan samhällsstörning kan behöva tjänstgöra i stab eller andra krisledningsfunktioner på annan tid än ordinarie kontorstid.

Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega samt verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.

Kvalifikationer
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi ser att du har en för anställningen relevant högskoleexamen eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren, tillsammans med erfarenhet, bedömer som likvärdig. Du har flera års erfarenhet inom relevanta arbetsområden och har tidigare haft ledande eller samordnande arbetsuppgifter.

Du trivs med att jobba med utveckling och förbättring och kan se hur helheten hänger ihop med detaljerna. Ett högt säkerhetstänk och hög integritet är självklart.

B-körkort och svenskt medborgarskap är krav.

Det är meriterande med erfarenhet från verksamhet i totalförsvaret samt praktiskt tillsyns- och utredningsarbete.

Som medarbetare på Länsstyrelsen Skåne har du förmåga att självständigt ta initiativ och aktivt söka och ta ansvar för arbetsuppgifter. Vår komplexa verksamhet ställer krav på att du kan se frågor ur olika perspektiv för att kunna fatta rätt beslut. Tillsammans med dina kollegor arbetar du mot gemensamma mål och det är därför en förutsättning att du är bra på att både samarbeta och kommunicera med andra i både tal och skrift.

 

Säkerhetsklassning
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därför ställer vi höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vissa av våra anställningar är säkerhetsklassade och kan även innebära en krigsplacering vid myndigheten, vilket innebär att säkerhetsprövning behöver genomföras innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585).

 
Övrigt
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

https://www.lansstyrelsen.se/skane/dataskydd

https://www.lansstyrelsen.se/skane/om-oss/om-lansstyrelsen-skane.html

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från Malmö kommun

Nedan visas andra jobb i Malmö från Malmö kommun .

Hemtjänstkoordinator till enhet Kalkbrottet

Hemtjänstassistent
Läs mer Jul 5
Ref: 20241517

Välkommen till enhet Kalkbrottet! Vi söker nu en hemtjänstkoordinator för arbete i flera av våra sektioner. Enhet Kalkbrottet ansvarar för ett större geografiskt område i de västra delarna av Malmö och vi utgår från Krossverksgatan. I anslutning till våra lokaler finns gratis parkering tillgängligt och det finns goda möjligheter att ta sig hit med kollektivtrafik. Du arbetar dagtid, med tjänstgöring var sjätte helg. 

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som hemtjänstkoordinator har du en övergripande överblick och ansvarar för daglig koordinering och schemaplanering av hemtjänstområdets insatser i ett nära samarbete med sektionschef samt övriga medarbetare inom området. I denna rollen kommer du arbeta flexibelt mellan flera av våra sektioner inom enheten. 

Du arbetar även med frånvaroplanering och säkerställer korttidsbemanningen, detta gör du främst i vårt system LifeCare Planering. Du tar emot beställningar från myndigheten och hanterar löpande andra arbetsuppgifter som förekommer i verksamheten. Du har daglig kontakt med brukare och anhöriga, samt andra interna och externa aktörer som berör verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en godkänd gymnasieutbildning, har du utbildning inom vård- och omsorgsprogrammet ses detta som meriterande. Du har tidigare arbetat som hemtjänstkoordinator och har dessutom arbetslivserfarenhet från omvårdnadsarbete.

Som hemtjänstkoordinator ingår du i ett större sammanhang tillsammans med andra yrkesgrupper både externt och internt, därför behöver du vara kommunikativ och ha en god samarbetsförmåga. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. För att lyckas i rollen behöver du ha en förmåga att strukturera ditt arbete då du kommer att hantera flera pågående arbetsuppgifter parallellt. I arbetet som hemtjänstkoordinator arbetar du under högt tempo och arbetet kräver att du är tålmodig och flexibel.

Du har en digital kompetens som innebär att det är naturligt för dig att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel, samtidigt har du en vilja och förmåga att snabbt sätta dig in i nya program och system. I denna tjänst är det ett krav av att ha tidigare erfarenhet av LifeCare Planering/Utförare och Medvind. Tjänsten kräver även goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. 

Utdrag ur Belastningregistret
När du söker jobb hos oss i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Vi gör löpande urval och kommer kalla till intervjuer under ansökningstiden, så välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen
Vi i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra ca 5 500 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor. Följ vår spännande utveckling på https://sv-se.facebook.com/halsavardochomsorg/ 

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur.

Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa! 

Läs mer om finskt förvaltningsområde här: Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)

Ansök nu

Undersköterskor till Vendelssjö och Lorenssjö hemtjänst på enhet Arenan

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Jul 17
Ref: 20241554

Vendelssjö och Lorenssjö hemtjänstsektioner med cirka 30-35st medarbetare respektive, servar cirka 130 brukare med regelbundna insatser. Just nu söker vi fler kollegor till våra sektioner. Vårt upptagningsområde täcker Lorensborgsområdet och delar av Bellevue.  I vårt område finns både hyresrätter, bostadsrätter och ett seniorboende. Förflyttningen mellan brukare sker med cykel. I vårt dagliga arbete möter vi malmöbor med mycket varierande behov av både fysisk, psykisk och social karaktär. I detta jobb krävs det alltid ett gott bemötande, stor flexibilitet och god förmåga att arbeta självständigt, men även tillsammans med andra. Vi har ett nära samarbete med både rehab och hemsjukvården.

Vi söker nu fyra undersköterskor till våra sektioner på resursområde 40 för att öka vår grundbemanning. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår personlig omvårdnad, städ, tvätt, inköp, post/bank/apoteksärende. Det ingår även från sjuksköterska delegerade arbetsuppgifter såsom läkemedelshantering, att ge insulin, såromläggning och från sjukgymnast rehabiliterande och tränande insatser. Som undersköterska är man fast omsorgskontakt för den enskilde brukaren. Där det ingår ansvar för omvårdnaden och är behjälplig vid kontakter med myndigheter, anhöriga, sjukvården etc.

Du kommer även att göra dokumentation i arbetet enligt Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen samt att upprätta genomförandeplaner.

Kvalifikationer
Krav:


• Utbildad undersköterska med godkända betyg och intyg från Socialstyrelsen.
• Erfarenhet av demensvård, gärna inom ordinärt boende
• Kan ta emot alla förekommande delegeringar från sjuksköterska och rehabpersonal
• Kan cykla
• God svenska i tal och skrift

Du ska också kunna arbeta både självständigt och i lag, hantera uppkomna situationer med ett gott bemötande samt kunna motivera och stötta våra brukare i omvårdnadsinsatser utifrån deras individuella behov och önskemål enligt beviljat bistånd.

Meriterande:


• Erfarenhet av BPSD och Senior Alert.
• Erfarenhet som handledare för studerande från OVP.

 

Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Du behöver också kunna visa upp ett intyg från Socialstyrelsen om att du är utbildad undersköterska och har en skyddad yrkestitel.

Mer information och ansökan om detta intyg finner du här: Ansökan om skyddad yrkestitel för undersköterska - Legitimation (socialstyrelsen.se)

Om arbetsplatsen

Malmö stad har varit finskt förvaltningsområde sedan 2015. Det betyder att kommunen har en speciell skyldighet enligt minoritetslagen att informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda tjänster på deras modersmål och skydda och främja deras språk och kultur.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 4
Tillträde: Enligt överenskommelse. 

Urval och intervjuer pågår löpande under ansökningstiden, välkommen med din ansökan redan idag!

Tjänsten kan komma att tas i anspråk.

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Ansök nu

Planeringssekreterare med inriktning verksamhetsplanering till Malmö museum

Administrativ utvecklare
Läs mer Jul 12
Ref: 20241489

Välkommen till ett nyinrättat och mångfacetterat specialistuppdrag som planeringssekreterare med inriktning verksamhetsplanering på Malmö museum! Uppdraget kan liknas vid en tjänst som verksamhetscontroller och innebär en nyckelroll där du får vara med från start och forma och utveckla ditt uppdrag. Hos oss kommer du att få möjlighet att verka i dynamiska sammanhang där Malmö museums samlade verksamhet står i centrum. Vi är mitt i en spännande utvecklingsresa med målet att ytterligare förstärka Malmö museums position som destination och unik mötesplats. Tillsammans arbetar vi för att bredda museet som besöksmål och attrahera fler besökare. Nu finns en möjlighet för dig att vara med!

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett spännande och stimulerande arbete på Malmö museum där du ingår i enheten Verksamhetsstöd med cirka 8 kollegor. Rollen som planeringssekreterare innebär att du är ett verksamhetsnära och kvalificerat chefsstöd. Tjänsten är nyinrättad och du kommer att kunna vara med och påverka dess innehåll och lägga grunden för att koordinera museets huvudprocesser kopplat till verksamhetsplanering och uppföljning.

Uppdraget som planeringssekreterare har både en strategisk och operativ karaktär med fokus på planering, administration, koordinering, uppföljning och utveckling. Dina huvudsakliga löpande arbetsuppgifter innebär ansvar för att samordna museets verksamhetsplan, verksamhetsuppföljning och årsanalys, inkluderat statistik samt redovisning i förhållande till verksamhetsplanen. I uppdraget ingår även ansvar för koordinering av processerna kopplat till kvalitetsstyrning, intern kontroll samt avtalsuppföljning på museet. Rollen innebär att du deltar i/leder projekt, genomför utredningsarbete och arbetar med omvärldsanalys eller andra utvecklingsinsatser samt förbereder ärenden till kulturnämnden. Arbetet sker i nära samarbete med chefer och kollegor både på Malmö museum och på kulturförvaltningen. I ditt uppdrag ingår att självständigt kunna göra analyser och föreslå och presentera åtgärder till ledningen. 

Du kommer även att ha administrativa arbetsuppgifter så som exempelvis organisering och planering av ledningsmöten där du bistår museets chefer med dokument och förberedelser inför möten av olika slag.

Viss kväll- och helgverksamhet kan förekomma i undantagsfall.  

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Universitets- eller högskoleexamen inom administration, ekonomi eller samhällsvetenskap, alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant i förhållande till uppdraget.
• Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.
• God erfarenhet av administrativt arbete samt arbete med målstyrning, planering, koordinering och uppföljning.
• God erfarenhet av att hålla muntliga presentationer inför arbetsgrupper och förbereda skriftliga underlag.
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• God erfarenhet av att arbeta i MS Office.

Meriterande:


• Erfarenhet av arbete i kultursektorn.
• God kunskap kopplat till IT-plattformen Stratsys (eller liknande uppföljningsverktyg).

Som person är du engagerad och utvecklingsorienterad med förmåga att ha ett helhetsperspektiv. Arbetet kommer att innebära daglig kontakt med personer inom Malmö museums organisation och på kulturförvaltningen, därför är det viktigt att du trivs med att bygga relationer och att du prestigelöst kan samarbeta med olika verksamheter och samarbetspartners. Uppdraget förutsätter att du är noggrann och kvalitetsmedveten med ett strukturerat arbetssätt. Du kan självständigt prioritera dina arbetsuppgifter och arbeta med flera olika parallella projekt och arbetsuppgifter. Vi söker dig som är en initiativtagande och som har lätt för att se vad som behöver göras och kommer med förslag på hur vi kan utveckla verksamheten. Med en nyfiken inställning strävar du efter att hålla dig uppdaterad på din omvärld och inom ditt yrkesområde. Vi vill att du delar med dig av dina insikter, din kunskap och dina erfarenheter! Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du är en god kommunikatör som följer upp och ser till att ditt budskap är tydligt för alla berörda parter.



Om arbetsplatsen
Malmö museum är en viktig mötesplats för så väl malmöborna som besökare från hela världen. Med cirka 450 000 besökare årligen är Malmö museum södra Sveriges största och mest besökta museum utanför Stockholm. Malmö museum omorganiserar sin verksamhet och inrättar ett antal nya tjänster samtidigt som verksamheten breddas genom nya Wisdome Malmö. Sammantaget innebär detta en kraftig utveckling och positionsförändring för Malmö museum som museum, science center och besöksmål i staden och regionen. Resultatet blir en utvecklad verksamhet och organisation väl anpassad för sin samtid och medborgarnas efterfrågan och förväntningar på Malmö museum.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar där Malmö museum är en del av Kulturförvaltningen. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

 
Information om tjänsten
Anställningsform: Tills vidare
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.


Tidplan för rekryteringen

Urval kommer att ske under vecka 35 efter att sista dagen för att ansöka passerat den 25 augusti. Första och andra intervjuer till tjänsten kommer därefter att genomföras under september.

Ansök nu

Byggledare till stadsfastigheter

Byggledare
Läs mer Jul 23
Nytt
Ref: 20241430

Arbetsuppgifter
Malmö utvecklas i snabb takt, det är många som vill bo i, verka i och besöka vår stad. På stadsfastigheter ansvarar vi för stadens lokalförsörjning. Vi förvaltar, utvecklar och bygger nya förskolor, skolor, stöd- och äldreboenden samt kultur- och fritidsanläggningar för staden. Vi befinner oss in en intensiv utvecklingsfas med riktningen att skapa ett Malmö, en sammanhållen stad.

Projektenheten har uppdraget att driva byggprojekt, och vi är involverade från idéstadiet hela vägen fram till överlämning av den färdiga byggnaden till lokalnyttjaren och fastighetsförvaltaren. Projektenheten söker nu två byggledare!

Detta är en ny roll på stadsfastigheter och som byggledare kommer du att arbeta i nära samarbete med och på uppdrag av byggprojektledare för att medverka till att byggproduktionen utförs i enlighet med beställarens krav. Vid kortvarigt behov ska du som byggledare även kunna driva byggprojekt. Konkreta arbetsuppgifter varierar mellan olika byggprojekt men kan t.ex. innebära att hålla i eller föra anteckningar från byggmöten, följa upp kostnader, betalningsplan och tidplan, hantera frågor/svar och samordna besiktningar. Byggledaren förutses vara delaktig i Stadsfastigheters fortlöpande interna utvecklingsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning som civilingenjör eller högskoleingenjör om minst 180 hp eller annan motsvarande utbildning som kan prövas likvärdig alternativt lång erfarenhet som prövas likvärdig. Utbildning som Bas-P, Bas-U och/eller kontrollansvarig enligt PBL är meriterande. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha minst 8 års dokumenterad erfarenhet inom byggbranschen, exempelvis som arbetsledare, platschef eller liknande. Du har även dokumenterad entreprenadjuridisk kompetens och erfarenhet samt relevant bygg- och fastighetsteknisk kompetens och erfarenhet. Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift är krav för tjänsten. Det är en fördel om du har erfarenhet av upphandling av entreprenader enligt lagen om offentlig upphandling samt om du har goda kunskaper i miljö/hållbar utveckling, kvalitet, arbetsmiljö.

Som byggledare hos oss har du många kontaktytor, det är därför viktigt att du som person har en god samarbetsförmåga och en god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer både internt och externt. Arbetet sker i nära samarbete med byggprojektledaren och mycket av arbetet består av byggnadsteknisk administration. Det krävs att du som byggledare har god kommunikativ förmåga. Du behöver även ha en god förmåga att analysera information och göra rationella bedömningar baserat på den tillgängliga informationen. Det är en självklarhet för dig att leverera resultat med kvalitet på utsatt tid och inom givna ekonomiska ramar.

 

Om arbetsplatsen
Stadsfastigheters 190 anställda förvaltar, utvecklar och bygger nya förskolor, skolor, stöd- och äldreboenden samt kultur- och fritidsanläggningar för staden. Vi befinner oss in en intensiv utvecklingsfas med riktningen att skapa ett Malmö, en sammanhållen stad.

Beståndet uppgår till över 1,8 miljoner kvadratmeter och omsätter årligen ca 2 miljarder kronor. Vår viktigaste uppgift är att tillgodose våra lokalnyttjares behov av väl fungerande lokaler.

Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden.


Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Möjlighet till distansarbete: Ja, utifrån verksamhetens behov.
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

På serviceförvaltningen erbjuder vi möjlighet till distansarbete, förutsatt att det fungerar för verksamheten och passar dina individuella förutsättningar. I denna tjänst finns det möjlighet till distansarbete på deltid efter dialog med din chef.
 
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Ansök nu

Kommunikatör - Miljöförvaltningen , Malmö stad

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Jun 28
Ref: 20241437

Arbetsuppgifter
Nu söker miljöförvaltningen en kommunikatör med fokus på kommunikation som ska engagera och involvera fler i Malmös klimat- och miljöarbete. Hos oss får du jobba både strategiskt och praktiskt i en omväxlande vardag. Vi är ett prestigelöst gäng som hjälps åt med det mesta. Är du duktig på kommunikationsplanering, webb, sociala medier och att formulera budskap? Vill du dessutom jobba med klimat, miljö och hållbar utveckling? Då kan det vara dig vi söker!

Ditt huvuduppdrag är att planera, samordna och praktiskt arbeta med kommunikationen i Malmö stads arbete med att nå målen i miljöprogrammet. Tjänsten har ett särskilt fokus på kommunikation som ska engagera och involvera fler i Malmö stads klimat- och miljöarbete.

I arbetsuppgifterna ingår kommunikationsplanering, att stötta chefer och projektledning i kommunikationsfrågor, samordna kommunikationsinsatser, planera och producera innehåll till webb och sociala medier, samt ta fram koncept för kommunikation och producera kommunikationsprodukter på förvaltningen eller i samarbete med extern byrå.

Malmöbornas engagemang är en nödvändighet om vi ska nå klimat- och miljömålen. Därför arbetar vi för att skapa förutsättningar för Malmöborna att delta och göra skillnad i klimat- och miljöarbetet. I det arbetet är kommunikation ett viktigt verktyg och här kommer du vara med och driva och samordna.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, strategisk kommunikation eller motsvarande, av arbetsgivaren bedömd som likvärdig, utbildning.

Du är en kommunikatör som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, på både svenska och engelska. Du har erfarenhet av att driva kommunikationsprojekt, gärna i en kommun, en större organisation eller i projekt, där du har jobbat med att planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser.

Du växlar enkelt mellan strategiskt och operativt arbete och är van vid att skapa innehåll för webb och sociala medier. Du ska ha grundläggande kunskaper i Adobe Creative Suite. Erfarenhet av att arbeta med Linkedin och Metas plattformar är meriterande.

Vi söker en prestigelös person som har lätt för att tänka helhet och samarbeta och som kan skapa och etablera kontaktnät. Du är en initiativrik och tydlig kommunikatör som snabbt kan sätta dig in i nya arbetsområden och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

 

Om arbetsplatsen
Kommunikationenheten på miljöförvaltningen består av åtta medarbetare med uppdrag att kommunicera Malmö stads klimat- och miljöarbete. Vi är ett prestigelöst arbetslag som samarbetar, delar idéer och hjälps åt med det mesta. Vi arbetar både strategiskt och praktiskt med intern och extern kommunikation. Det innebär att vi tillsammans planerar, utvecklar, samordnar, kvalitetssäkrar och följer upp förvaltningens kommunikationsarbete.

Miljöförvaltningen leder och samordnar Malmö stads miljöarbete. Genom tillsyn och kontroll enligt miljöbalken och livsmedelslagen arbetar vi för en säker miljö som inte är skadlig för människors hälsa. Vi tillvaratar miljöintressena i samhällsplaneringen, samordnar Malmö stads miljöprogram och driver arbete för hållbar utveckling i kommunen. Vi ansvarar för kommunens energi- och klimatrådgivning samt arbete med Fairtrade City. Med tillsyn, rådgivning och strategiskt miljöarbete arbetar vi för att Malmö ska bli en hållbar stad.

Vi sitter på Bergsgatan 17 i Malmö, ett stenkast från station Triangeln och Möllevången. Tjänsten är ett vikariat på heltid. Varmt välkommen med din ansökan! 

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

 

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat fram till och med 30 juni 2025
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse

Kontaktpersonerna finns tillgängliga enligt följande:

Malin Sandström, Kommunikationschef: Fram till och med 5 juli samt från och med 15 augusti

Rasmus Fredriksson, Saco: Fram till och med 5 juli samt från 12 augusti

Övrigt
Malmö stad har tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Ansök nu

Malmö stad söker en enhetschef till hållbarhetsenheten

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 12
Ref: 20241543

Till Fastighets- och gatukontorets nybildade enhet för hållbarhetsarbete, rekryterar vi nu en enhetschef. Vi söker dig som är en god chef och ledare med gedigen kompetens inom verksamhetsområdet och med en välutvecklad förmåga till samarbete och samverkan.

Arbetsuppgifter

Som stadens fastighetsägare är det på Fastighets- och gatukontoret som genomförandet av många av stadens hållbarhetsmål genomförs och verkställs. Vi bygger och utvecklar stadens mark och infrastruktur, förvaltar mark och byggnader, och aktiverar stadens mark. I allt detta är hållbarhetsarbetet en viktig ledstjärna.

På hållbarhetsenheten arbetar miljö- och vattenspecialister, strateger och utvecklingssamordnare med social och ekologisk hållbarhet. Din viktiga uppgift blir att utveckla förvaltningens markmiljöfunktion, samt utveckla arbetssätten för förvaltningens hållbarhetsarbete. En del i detta blir att utveckla och implementera hållbarhetsstrategier.   

Du kommer att ha ett helhetsfokus så till vida att enheten förväntas möta hela förvaltningens behov inom området och utgöra en tydlig expertisfunktion för förvaltningens arbete med miljöfrågor och hållbarhet. Du kommer agera rådgivande stöd till förvaltningens ledning och politiker i miljö- och hållbarhetsfrågor och ansvara för sakinnehållet vid uppföljning och rapportering av hållbarhetsmål.

Din enhet möjliggör genomförandet av politiska mål och infriar förvaltningsledningens ambitioner på området. Du är nära det operativa i din chefsroll för att kunna uppnå verksamhetsmål, men har samtidigt förmågan att kunna arbeta på en strategisk nivå och är bekväm med att röra dig mellan dessa sammanhang. Detta gör du i nära samarbete med verksamheten och med stabsfunktionerna.

En viktig del i rollen blir även att samverka med externa parter, så som myndigheter, företag och ideella organisationer i syfte att driva hållbarhetsarbetet framåt och du kommer också ansvara för utbildning och information till chefer och medarbetare inom området.

Som enhetschef har du fullt personal-, budget och arbetsmiljöansvar. Du planerar utifrån beslutade mål för avdelningen och enheten och leder och fördelar arbetet i syfte att stötta medarbetare och förvaltningen på bästa sätt genom att tillhandahålla kunskap, kompetens och resurser. Du driver verksamheten framåt genom samverkan och samarbete och genom att skapa engagemang och delaktighet hos medarbetarna. En viktig del i ledarskapet blir att skapa en gemensam kultur och agenda och utveckla arbetssätten tillsammans med medarbetarna och övriga organisationen med syfte att åstadkomma ytterligare framdrift i hållbarhetsfrågorna på förvaltningen.

Du rapporterar till avdelningschefen på Fastighetsavdelningen.

Kvalifikationer

Du är en person med stort intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor, där du med handlingskraft och initiativförmåga, driver utvecklings- och förbättringsarbete med starkt fokus på att nå uppsatta mål. Du är analytisk och lösningsorienterad med förmåga att identifiera och hantera utmaningar effektivt. Du har kännedom om miljölagstiftning, PBL och annan relevant lagstiftning, samt kommunala beslutsgångar.

Du besitter goda kommunikativa egenskaper och är en lyhörd, inspirerande och inkluderande ledare, som förmår motivera och engagera dina medarbetare, där din goda samarbetsförmåga också gör att du kan bygga nätverk, samverka över organisatoriska gränser, samt skapa och vidareutveckla goda relationer. Du är anpassningsbar och öppen för förändringar med en förmåga att arbeta i en dynamisk miljö, där du klarar att växla mellan det strategiska och mer operativa.

Din utbildningsbakgrund är med fördel som ingenjör inom miljövetenskap, hållbar utveckling, stadsplanering alternativt med liknande utbildningsbakgrund, som vi bedömer som relevant och kvalificerande för tjänsten.

Du innehar åtminstone 5 års erfarenhet från en tjänst som innefattat aktivt arbete med hållbarhetsfrågor - som med fördel kan ha varit inom offentlig verksamhet – och du innehar därtill gedigen och väldokumenterad chefs- och ledarerfarenhet.

Du är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av att leda större, mer komplexa projekt och arbetsgrupper inom miljöområdet och det likaså meriterande om du har genomgått chefs- och ledarskapsutbildningar.

Om arbetsplatsen

På fastighetsavdelningen arbetar drygt 60 kompetenta och dedikerade medarbetare. Vi tycker att det är viktigt med en balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du en spännande och dynamisk arbetsplats med trygghet genom kollektivavtal, samt förmåner som friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling med mera.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. På uppdrag av tekniska nämnden äger, utvecklar och förvaltar fastighets- och gatukontoret stadens mark. Genom en effektiv och modern organisation möjliggör vi ett gott stadsliv för Malmöborna och stadens näringsliv.  Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i.

Läs mer om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Antal tjänster: 1

Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov

Ansök nu