Malmö: Samordnare till Sigtunaboendet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Samordnare till Sigtunaboendet i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-10 // Varaktighet: Heltid

Ref: 20241525

Arbetsuppgifter
Välkommen till Sigtunaboendet! Vi som arbetar här är stolta över vårt boende och vårt arbete som ligger i framkant när det kommer till det skadereducerande arbetet i Sverige. Vi söker dig som vill vara en del av vårt team och bidra till vårt fortsatta arbete framåt i rollen som vår nya samordnare. 

På Sigtunaboendet arbetar vi riktat mot hemlöshet och aktivt bruk av droger. Hos oss bor personer i olika åldrar, med olika bruk av droger och med skilda livshistorier. Det ställer krav på oss som arbetar här att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person vi möter. Det ställer även krav på verksamheten att hela tiden utvärdera och hitta nya lösningar på det som vi ställs inför. På boendet arbetar ett dagteam bestående av sex socialsekreterare och en lokalvårdare samt ett kväll- och helg-team som består av fyra socialpedagoger. Boendet är även bemannat med vakt dygnet runt. Som samordnare arbetar du dagtid mån-fre. 

Som samordnare ingår bland annat följande arbetsuppgifter: 


• Samordning kring det dagliga arbetet
• Representera verksamheten i olika forum, internt och externt
• Handledande uppdrag för kollegor
• Ett större administrativt ansvar (mestadels arbete kring rutiner, processer etc.)
• Hålla i introduktion för nya medarbetare
• Administrera bemanning av vikarier vid behov

Vi söker dig som vill bli en del av både det dagliga arbetet och bli en resurs i omvärldsanalyser och utvecklingsarbete. Som anställd hos oss erbjuds du, förutom det kollegiala utbytet, en gedigen introduktion, extern handledning, flextid, metodutveckling samt friskvårdsbidrag.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen med erfarenhet av att arbeta i någon form av koordinerande uppdrag. Vi vill också att du har erfarenhet av klientnära arbete, erfarenhet av arbete på behandlingshem och/eller boendeverksamhet samt kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande, skadereducerande arbete samt dokumentationsvana.

Det är meriterande med erfarenhet av vår målgrupp, dvs.personer med ett aktivt beroende som också befinner sig i hemlöshet. B-körkort för manuellt växlad bil samt god körvana är också meriterande.

Eftersom vårt arbete innebär mycket kommunikation, både i form av skriftlig dokumentation och samtal krävs goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift samt god kommunikativ förmåga.

Vi söker dig som uppskattar att driva processer framåt. Vidare är du en person med en hög grad av tålamod som behåller lugnet och har en vana av mer akuta situationer.

I förhållande till arbetsgruppen behöver vi dig som är samarbetsinriktad, lyhörd och arbetar för att skapa ett gott arbetsklimat. Du reflekterar över dina egna handlingar samt är trygg i att både ge och ta feedback. Du har också en hög nivå av flexibilitet, både vad det gäller bemötande i olika situationer och förändrade omständigheter. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

Om arbetsplatsen
Sigtunaboendet är ett lågtröskelboende för personer som befinner i i hemlöshet och som har ett aktivt bruk av droger, ofta i kombination med samsjuklighet. Sektionen består av Sigtunaboendet och uppsökarverksamheten för vuxna. 

Vi som arbetar här vet att vi behöver varandras olika erfarenheter och kompetens för att ta såväl små som stora kliv när det kommer till att bedriva ett socialt arbete med hög kvalitet för vår målgrupp. Vi möter Malmöbon där den är och hittar vägar till förändring tillsammans med individen. En av våra framgångsfaktorer är att vi under åren har lyckats väl när det kommer till att etablera goda och starka samarbeten med interna och externa aktörer såsom Region Skåne, polis och universiteten i Malmö och Lund. Förutom att vi kan göra mer när vi är fler, så öppnar det fler dörrar till positiv förändring för våra boende.

Återkommande bjuder vi in och blir inbjudna till samarbete internt och externt. Vi håller föredrag om verksamheten och de lärdomar vi gör på resans gång. Det är en uppgift som vi tar oss an tillsammans i personalgruppen.  

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare 
Omfattning: Heltid 
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Intervjuer kommer att hållas 19 och 22 aug.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som

Nedan visas andra jobb i Malmö som .

Socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare)

Läs mer Mar 1
Ref: 20240401

HVB Villa Poppel handhar 12 platser för ungdomar mellan 13-21år. Vi tar emot både pojkar och flickor och vi erbjuder självständighetsträning samt omsorg utifrån ungdomens behov. Vi vill skapa trygghet som möjliggör positiva förändringar i den unges liv. Våra uppdrag kommer från kollegorna på myndighetssidan och vi arbetar strukturerat med ungdomarnas vård utifrån genomförandeplaner och målreflektioner.

Hos oss arbetar ett tiotal personal med differentierad utbildningsbakgrund så som socionom, socialpedagog och behandlingsassistent. Eftersom vi är en dygnet runt verksamhet, har vi bemanning dag som natt.

Arbetsuppgifter
 Som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare), är ditt huvudsakliga uppdrag att säkerställa arbetet med behandling, uppdragsbeskrivningar och uppföljning av insatser samt att ge stöd, vägledning och handledning till såväl nya som erfarna medarbetare i det dagliga arbetet. Du är delaktig i att skapa samt upprätthålla rutiner och fungerande processer i det dagliga arbetet. I nära samarbete med sektionschef följer du upp verksamhetens mål och resultat samt driver förändrings-, kvalitets- och utvecklingsarbetet framåt. I arbetet ingår även omvärldsbevakning och att hålla dig uppdaterad gällande metoder och verktyg som används i verksamheten, samt att föra detta vidare till arbetsgruppen och se till att det implementeras i det vardagliga arbetet. I detta ingår även att delta vid verksamhetsövergripande sammanhang samt samordna arbetssätt och säkerställa att vi arbetar enhetligt.

Arbetet som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare) inkluderar:


• Samordna det dagliga arbetet
• Stötta (handleda) personal i det dagliga arbetet.
• Ärendehandledning
• Samarbeta och vara en länk mellan öppenvård och utredning
• Vid behov bistå i komplexa ärenden samt att ”arbeta på golvet”
• Introducera nyanställda

För att främja kontinuitet mellan dag- och nattjänster samt bidra till en god arbetsmiljö för samtliga anställda och ungdomar, är arbetstiden förlagd mellan 07:00 – 16:00 måndag till fredag, samt enstaka kvällar vid behov. Du deltar vid varje överlämning.

I rollen som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare) är du ett nära stöd till sektionschef.

Kvalifikationer
- Socionomexamen alt. annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Mångårig erfarenhet av kvalificerat arbete med ungdomar, exempelvis från HVB.
- Erfarenhet av att genomföra och följa upp insatser
- Erfarenhet av handledning/coachning av kollegor
- Kunskap i Journal Digital
- Goda kunskaper i svenska, såväl tal som skrift.
- Du har även B-körkort och vana av manuell växellåda.



Personliga egenskaper

Du är engagerad!

Som socialpedagog med ett utökat samordningsansvar (Teamledare), är du sektionschefens förlängda arm ut i verksamheten, varpå ett kreativt samarbete med chef är en nödvändighet.


• Du ska vara självgående och självständig, samt besitta en hög grad av mod och du tar ansvar, både för dina egna arbetsuppgifter samt för dina kollegors.
• Du vågar ta egna ställningstaganden utifrån din roll, även om de inte sammanfaller med andras åsikter, och du intar en självklar och naturlig ledarroll i arbets,- och ungdomsgruppen.
• Det är av yttersta vikt att du är trygg och stabil i dig själv med känslorna under kontroll, även i mer utmanande situationer.
• Du prioriterar och fokuserar på de för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid hög arbetsbelastning och behåller ett realistiskt perspektiv.
• Du har förmåga till självinsikt och ett professionellt men personligt förhållningssätt.
• Du reflekterar över dina egna handlingar samt är trygg i att både ge och ta feedback.
• Du är strukturerad men har samtidigt en hög nivå av flexibilitet, både vad det gäller bemötande i olika situationer och förändrade omständigheter.
• Du är samarbetsinriktad, lyhörd och arbetar för att skapa ett gott arbetsklimat.
• Du identifierar och utvecklar relationer i grupp.
• Du har självklart ett starkt intresse för ungdomars levnadsvillkor OCH för organisatoriska frågor – det s.k. helikopterperspektivet.

Om arbetsplatsen
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: 7 månaders vikariat med stora möjligheter till förlängning.
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: 240601 eller enligt överenskommelse

Övrigt
Intervjuer hålls v.12.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

Ansök nu

Utvecklingssamordnare till sektionen för boendeadministration

Läs mer Feb 22
Ref: 20230391

Arbetsuppgifter 
Som utvecklingssamordnare kommer du att framför allt att fokusera på de alltmer komplexa boendeplaceringar som Bokningscentralen står inför, där socialtjänstens målgrupp går mot klienter med en bredare problematik inom missbruk och psykisk ohälsa. Du arbetar nära kollegorna inom sektionen, men har även mycket samarbete med socialsekreterarna som utreder och beslutar om bistånd till boende, Malmö stads interna boenden samt externa boendeleverantörer både inom ramavtal och de där staden direktupphandlar boendeplatser. Inför och under placeringar stöttar du verksamheten i att tolka avtalsvillkor korrekt och för en dialog mellan socialsekreterare och leverantörer.

För att kunna stötta dina kollegor är du väl insatt i de processer som gäller vid boendeplaceringar och tecknande av avtal samt håller dig uppdaterad inom de aktuella ramavtal som förvaltningen använder. Dina arbetsuppgifter omfattar också att uppdatera och utveckla processer och rutiner. 

I uppdraget ingår även att samordna arbetsuppgifter på Bokningscentralen, stötta upp kollegorna i mer komplexa placeringar och vara ett stöd i arbetet som rör direktupphandlingsuppdraget. I arbetet ingår även internt utvecklingsarbete samt ett uppdrag att företräda bokningscentralen i externa möten. 

Du kommer att erbjudas ett anpassat introduktionsprogram samt möjlighet till löpande handledning av sektionschef. Rollen är ny och kommer att utvecklas utifrån verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Krav:


• Avslutad högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap om minst 180 hp eller annan likvärdig utbildning, enligt arbetsgivarens bedömning
• Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• Erfarenhet av att arbeta i en samordnande roll, exempelvis som projektledare eller som team/gruppledare
• Erfarenhet av arbete som inneburit samarbete och samverkan med såväl interna som externa parter
• Erfarenhet av att arbeta med utvecklingsfrågor
• Goda kunskaper i Office-paketet
• God svenska i såväl tal som skrift

Meriterande:


• Erfarenhet av arbete med boendefrågor inom socialtjänsten
• Kunskap och/eller erfarenhet av arbete och upphandlingsprocesser utifrån gällande LOU-lagstiftning
• Erfarenhet av arbete som inneburit att du handleder andra
• Kunskap och/eller erfarenhet av arbete kopplat till arbete som rör digitaliseringsprocesser

Som samordnare har du många kontakter, både internt och externt. Därmed är det av stor vikt att du har en god förmåga och trivs med att skapa och bibehålla goda relationer och nätverk, samarbeta och är utåtriktad i sociala sammanhang. Arbetet ställer krav på en god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift samt att du är lyhörd inför vad gruppen behöver i kombination med att du har en god förmåga att överblicka och skapa en helhetsbild och sedan prioritera i samråd med chef eller självständigt beroende på fråga eller arbetsuppgift. 

Du har god förmåga och vana av att planera och strukturera ditt arbete men uppdraget kräver också att du har en god förmåga och trivs med ett arbete som innebär att du ibland, snabbt behöver prioritera om och stötta upp i plötsliga eller komplexa ärenden. Du har en god analytisk förmåga, är snabb när det kommer till att ta till dig ny information, föra en dialog och vid behov fatta välgrundade och rättssäkra beslut. Du är kreativ och lösningsfikuserad i ditt arbetssätt och har ett väl grundat intresse av att bidra när det kommer till vårt arbete med utvecklingsfrågor.  

Om arbetsplatsen
Boendeadministration är navet i boendeplaceringar av hemlösa personer och sektion består av både Bokningscentralen och en del som har i uppgift att hantera matchning av de sociala andrahandskontrakten samt fakturahantering, sektionen ingår i avdelningen Boende, tillsyn och service.

Bokningscentralens huvuduppgift är att boka boendeplatser till ensamstående och familjer som är hemlösa på uppdrag av socialtjänsten samt att ansvara för kvalitetsuppföljning av de verksamheter och boenden som Malmö stad anlitar. Boendebokningarna består av interna bokningar, avrop från ramavtal och undantagsvis direktupphandlingar. Sektionen arbetar även med att kvalitetssäkra de externa boendena samt matchning av klienter till sociala andrahandskontrakt. Sektionen består i nuläget av 14 medarbetare och en sektionschef. I och med denna rekrytering utökas sektionen med ytterligare en tjänst i syfte att stärka upp med ytterligare kompetens och samordning i arbetsgruppen.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Visstid, 12 månader
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Intervjuer är planerade em 10/3 samt heldag 13/3. 

Det förekommer ibland arbete efter schemalagd arbetstid då verksamheten hanterar akuta ärenden som måste slutföras. Avtalsenlig ersättning gäller vid dessa tillfällen och verksamhetens mål är att struktur och förutsägbarhet ska råda för att värna om arbetsmiljön och våra medarbetare.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

Ansök nu

Samordnare till Flexet

Läs mer Nov 30
Ref: 20223760

Arbetsuppgifter
Arbetsgruppen Flexet arbetar på uppdrag från socialtjänsten och utgår från en systemisk grundsyn där helhets- och familjeperspektiven är betydelsefulla för att nå en förändring. Målgruppen är ungdomar och unga vuxna 12-21 år som beviljats en öppenvårdskontakt. 

I arbetet handlar det ofta om att ungdomsbehandlaren är spindeln i nätet där den har kontakt med ungdomen eventuellt dennes föräldrar och övriga nätverk. Arbetet kräver att man skapar förutsägbarhet och strukturer på och inom ungdomens arenor, har lätt för att skapa allianser med ungdomar och deras nätverk samt bedriver ett genomgående nätverks- och motivationsarbete. 

Du som samordnare kommer bland annat att arbeta med att ta emot och fördela ärenden till ungdomsbehandlarna, vägleda och stundom operativt stötta ungdomsbehandlarna i deras interventioner samt ha en stor roll och funktion vad gäller extern och intern samverkan med andra professionella.

Arbetet är förlagt på eftermiddagar, kvällar och helger.

Kvalifikationer
 Krav

- Socionomexamen eller högskoleutbildad socialpedagog

- Minst två års erfarenhet av psykosocialt förändringsarbete med målgruppen ungdomar och socialt nedbrytande beteende. 

- Erfarenhet av samverkan med skola, socialtjänst, fritid, polis och andra myndigheter. 

- Erfarenhet av samordnande uppdrag inom verksamhet rörande socialt arbete och målgruppen

- God kunskap om gällande lagstiftning (ex. SoL, LVU, OSL-lagstiftning). 

- Du talar och skriver mycket god svenska.

Meriterande 

- Språkkunskaper i flera språk än svenska och engelska

- Erfarenhet av arbete inom HVB-verksamhet eller institution med målgruppen ungdomar

- Utbildning i påverkansprogram och samtalsmetodik såsom PULS, MI, ART, rePULSE

- Kunskaper och erfarenhet av att arbeta med hälsa- och livsstilsförändring hos målgruppen

- Erfarenhet av projektledning

- Erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter såsom exempelvis schemaläggning och arbete med styrdokument samt operativa processflöden

- Erfarenhet av behandlingsarbete inom socialtjänstens öppenvårdsverksamheter riktat till målgruppen

- Erfarenhet av nätverksarbete, kvalitetsarbete samt arbete med tolk.

- Dokumentationserfarenhet i Journal Digital, Procapita eller liknande system. 


Som person ser vi att du som söker är strukturerad och har en god samarbetsförmåga. Vi ser att du har lätt för att ställa om mellan klientfokus och möten med målgruppen till att vägleda och stötta kollegor i ärendeprocesser samt en mycket god förmåga att samverka och samarbeta med tvärkollegor från andra verksamheter och myndigheter.

Du visar intresse, förståelse och respekt för andra människor, men kan samtidigt även lyfta dina egna tankar, åsikter och idéer. Du ser vikten av god kommunikation och att arbeta samverkansbaserat för att nå ett gott resultat i arbetet. 

För att trivas i rollen ser vi även att du har förmågan att arbeta metodiskt, sätta upp mål och hålla dig till givna riktlinjer, rutiner och tidsramar i arbetet. Du är flexibel och tycker att nya utmaningar i arbetet är spännande och har lätt att förhålla dig till förändrade omständigheter, både vad gäller arbetssätt och arbetstider vid behov.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om arbetsplatsen
Flexet ingår i Plattform Malmö som är en samlingsplats för flera olika sociala insatser på en och samma adress. Genom att erbjuda en gemensam ingång vill vi öka tillgängligheten för unga Malmöbor och deras föräldrar. Vi vänder oss till ungdomar mellan 12–21 år och deras föräldrar, till brottsutsatta samt till personer som önskar lämna kriminella nätverk.

Plattform Malmö erbjuder dig en arbetsplats med god stämning, bra sammanhållning samt engagerade och erfarna kollegor som stöttar varandra. Vill du bli en del av vår verksamhet? Då är du varmt välkommen med din ansökan!

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Övrigt
Urval sker löpande.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. 

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Ansök nu

Förste socialsekreterare till Barn och familj

Läs mer Okt 10
Ref: 20223212

Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare kommer du att ge stöd och handledning till såväl nya som erfarna socialsekreterare i det dagliga arbetet. Det huvudsakliga uppdraget för förste socialsekreterare är att ge ärendehandledning och metodhandledning, såväl enskilt som i grupp. I uppdraget ingår att hålla sig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv samt att ansvara för att det implementeras i det vardagliga operativa arbetet. Du är delaktig i att skapa och upprätthålla rutiner och fungerande processer i det dagliga arbetet. I nära samarbete med sektionschefen kommer du att följa upp enhetens mål och resultat samt driva enhetens utveckling framåt.

Som förste socialsekreterare kommer du att:
- Fungera som sakkunnig
- Stötta socialsekreterarna med prioriteringar i det dagliga arbetet samt mot målet att kunna arbeta självständigt
- Fånga upp och driva förbättringsförslag
- Delta i utveckling av verksamheten
- Upprätthålla metoder och bedömningsinstrument så att dessa används i den dagliga handläggningen
- Företräda verksamheten i stadsövergripande projekt
- Läsa skriftliga underlag och ge feedback
- Ansvara för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
- Vara delaktig i att skapa en god arbetsmiljö

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom samt har flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen gällande barn och unga. Du har således mycket goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning och handläggning av barn, unga och deras familjer samt goda kunskaper om och erfarenhet av BBIC. Vi vill även att du har tidigare erfarenhet av att driva kvalitetsarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av samverkan med såväl interna som externa parter samt vana av att tala inför och föra fram budskap till grupper.

Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift.

Som person ser vi att du som söker har en förmåga att coacha, motivera och hjälpa andra människor att utvecklas i arbetet. Du är kommunikativ, tydlig, lyhörd för din motpart och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår. Vidare är du trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete. Du är lugn, kontrollerad och har förmågan att fokusera på rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även i pressade situationer.

Tjänsten som förste socialsekreterare ställer även krav på att du har förmågan att planera, prioritera och följa upp ditt arbete samt se till att saker görs och återkopplas i rätt tid. Vidare ser vi även att du har lätt för att anpassa dig efter olika personer och situationer, samt att du kan möta varje medarbetare på dennes nivå och efter dennes behov av stöd och handledning i arbetet.

I denna rekrytering läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Individ och familj är indelad i två avdelningar med olika uppdrag och fokusområden. Dessa områden är insats och utredning. Inom avdelning utredning söker vi nu en förste socialsekreterare till vårt kontor på von trolis väg till en av våra utredningsgrupper för miljöärenden. Du kommer arbeta i Enhet barn och Familj Norr Öster som består av fyra sektioner.

I rollen som förste har du ett nära samarbete med sektionschef och övriga förste socialsekreterare i enheten. I sektionen, som består av 11 socialsekreterare, finns också en senior handläggare som bland annat arbetar med introduktion av nyanställda och metodutveckling.

Hos oss erbjuds du en arbetsplats som kännetecknas av god stämning, bra sammanhållning och att vi som kollegor stöttar varandra. Idag är vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Du erbjuds även intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vill Du också vara med och göra skillnad för barnen och familjerna i vårt område?

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från Malmö kommun

Nedan visas andra jobb i Malmö från Malmö kommun .

Hemtjänstkoordinator till enhet Kalkbrottet

Hemtjänstassistent
Läs mer Jul 5
Ref: 20241517

Välkommen till enhet Kalkbrottet! Vi söker nu en hemtjänstkoordinator för arbete i flera av våra sektioner. Enhet Kalkbrottet ansvarar för ett större geografiskt område i de västra delarna av Malmö och vi utgår från Krossverksgatan. I anslutning till våra lokaler finns gratis parkering tillgängligt och det finns goda möjligheter att ta sig hit med kollektivtrafik. Du arbetar dagtid, med tjänstgöring var sjätte helg. 

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som hemtjänstkoordinator har du en övergripande överblick och ansvarar för daglig koordinering och schemaplanering av hemtjänstområdets insatser i ett nära samarbete med sektionschef samt övriga medarbetare inom området. I denna rollen kommer du arbeta flexibelt mellan flera av våra sektioner inom enheten. 

Du arbetar även med frånvaroplanering och säkerställer korttidsbemanningen, detta gör du främst i vårt system LifeCare Planering. Du tar emot beställningar från myndigheten och hanterar löpande andra arbetsuppgifter som förekommer i verksamheten. Du har daglig kontakt med brukare och anhöriga, samt andra interna och externa aktörer som berör verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en godkänd gymnasieutbildning, har du utbildning inom vård- och omsorgsprogrammet ses detta som meriterande. Du har tidigare arbetat som hemtjänstkoordinator och har dessutom arbetslivserfarenhet från omvårdnadsarbete.

Som hemtjänstkoordinator ingår du i ett större sammanhang tillsammans med andra yrkesgrupper både externt och internt, därför behöver du vara kommunikativ och ha en god samarbetsförmåga. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. För att lyckas i rollen behöver du ha en förmåga att strukturera ditt arbete då du kommer att hantera flera pågående arbetsuppgifter parallellt. I arbetet som hemtjänstkoordinator arbetar du under högt tempo och arbetet kräver att du är tålmodig och flexibel.

Du har en digital kompetens som innebär att det är naturligt för dig att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel, samtidigt har du en vilja och förmåga att snabbt sätta dig in i nya program och system. I denna tjänst är det ett krav av att ha tidigare erfarenhet av LifeCare Planering/Utförare och Medvind. Tjänsten kräver även goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. 

Utdrag ur Belastningregistret
När du söker jobb hos oss i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Vi gör löpande urval och kommer kalla till intervjuer under ansökningstiden, så välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen
Vi i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra ca 5 500 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering och dess biståndshandläggning. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor. Följ vår spännande utveckling på https://sv-se.facebook.com/halsavardochomsorg/ 

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur.

Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa! 

Läs mer om finskt förvaltningsområde här: Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)

Ansök nu

Undersköterskor till Vendelssjö och Lorenssjö hemtjänst på enhet Arenan

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Jul 17
Ref: 20241554

Vendelssjö och Lorenssjö hemtjänstsektioner med cirka 30-35st medarbetare respektive, servar cirka 130 brukare med regelbundna insatser. Just nu söker vi fler kollegor till våra sektioner. Vårt upptagningsområde täcker Lorensborgsområdet och delar av Bellevue.  I vårt område finns både hyresrätter, bostadsrätter och ett seniorboende. Förflyttningen mellan brukare sker med cykel. I vårt dagliga arbete möter vi malmöbor med mycket varierande behov av både fysisk, psykisk och social karaktär. I detta jobb krävs det alltid ett gott bemötande, stor flexibilitet och god förmåga att arbeta självständigt, men även tillsammans med andra. Vi har ett nära samarbete med både rehab och hemsjukvården.

Vi söker nu fyra undersköterskor till våra sektioner på resursområde 40 för att öka vår grundbemanning. Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår personlig omvårdnad, städ, tvätt, inköp, post/bank/apoteksärende. Det ingår även från sjuksköterska delegerade arbetsuppgifter såsom läkemedelshantering, att ge insulin, såromläggning och från sjukgymnast rehabiliterande och tränande insatser. Som undersköterska är man fast omsorgskontakt för den enskilde brukaren. Där det ingår ansvar för omvårdnaden och är behjälplig vid kontakter med myndigheter, anhöriga, sjukvården etc.

Du kommer även att göra dokumentation i arbetet enligt Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen samt att upprätta genomförandeplaner.

Kvalifikationer
Krav:


• Utbildad undersköterska med godkända betyg och intyg från Socialstyrelsen.
• Erfarenhet av demensvård, gärna inom ordinärt boende
• Kan ta emot alla förekommande delegeringar från sjuksköterska och rehabpersonal
• Kan cykla
• God svenska i tal och skrift

Du ska också kunna arbeta både självständigt och i lag, hantera uppkomna situationer med ett gott bemötande samt kunna motivera och stötta våra brukare i omvårdnadsinsatser utifrån deras individuella behov och önskemål enligt beviljat bistånd.

Meriterande:


• Erfarenhet av BPSD och Senior Alert.
• Erfarenhet som handledare för studerande från OVP.

 

Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Du behöver också kunna visa upp ett intyg från Socialstyrelsen om att du är utbildad undersköterska och har en skyddad yrkestitel.

Mer information och ansökan om detta intyg finner du här: Ansökan om skyddad yrkestitel för undersköterska - Legitimation (socialstyrelsen.se)

Om arbetsplatsen

Malmö stad har varit finskt förvaltningsområde sedan 2015. Det betyder att kommunen har en speciell skyldighet enligt minoritetslagen att informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda tjänster på deras modersmål och skydda och främja deras språk och kultur.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 4
Tillträde: Enligt överenskommelse. 

Urval och intervjuer pågår löpande under ansökningstiden, välkommen med din ansökan redan idag!

Tjänsten kan komma att tas i anspråk.

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Ansök nu

Planeringssekreterare med inriktning verksamhetsplanering till Malmö museum

Administrativ utvecklare
Läs mer Jul 12
Ref: 20241489

Välkommen till ett nyinrättat och mångfacetterat specialistuppdrag som planeringssekreterare med inriktning verksamhetsplanering på Malmö museum! Uppdraget kan liknas vid en tjänst som verksamhetscontroller och innebär en nyckelroll där du får vara med från start och forma och utveckla ditt uppdrag. Hos oss kommer du att få möjlighet att verka i dynamiska sammanhang där Malmö museums samlade verksamhet står i centrum. Vi är mitt i en spännande utvecklingsresa med målet att ytterligare förstärka Malmö museums position som destination och unik mötesplats. Tillsammans arbetar vi för att bredda museet som besöksmål och attrahera fler besökare. Nu finns en möjlighet för dig att vara med!

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett spännande och stimulerande arbete på Malmö museum där du ingår i enheten Verksamhetsstöd med cirka 8 kollegor. Rollen som planeringssekreterare innebär att du är ett verksamhetsnära och kvalificerat chefsstöd. Tjänsten är nyinrättad och du kommer att kunna vara med och påverka dess innehåll och lägga grunden för att koordinera museets huvudprocesser kopplat till verksamhetsplanering och uppföljning.

Uppdraget som planeringssekreterare har både en strategisk och operativ karaktär med fokus på planering, administration, koordinering, uppföljning och utveckling. Dina huvudsakliga löpande arbetsuppgifter innebär ansvar för att samordna museets verksamhetsplan, verksamhetsuppföljning och årsanalys, inkluderat statistik samt redovisning i förhållande till verksamhetsplanen. I uppdraget ingår även ansvar för koordinering av processerna kopplat till kvalitetsstyrning, intern kontroll samt avtalsuppföljning på museet. Rollen innebär att du deltar i/leder projekt, genomför utredningsarbete och arbetar med omvärldsanalys eller andra utvecklingsinsatser samt förbereder ärenden till kulturnämnden. Arbetet sker i nära samarbete med chefer och kollegor både på Malmö museum och på kulturförvaltningen. I ditt uppdrag ingår att självständigt kunna göra analyser och föreslå och presentera åtgärder till ledningen. 

Du kommer även att ha administrativa arbetsuppgifter så som exempelvis organisering och planering av ledningsmöten där du bistår museets chefer med dokument och förberedelser inför möten av olika slag.

Viss kväll- och helgverksamhet kan förekomma i undantagsfall.  

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Universitets- eller högskoleexamen inom administration, ekonomi eller samhällsvetenskap, alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant i förhållande till uppdraget.
• Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.
• God erfarenhet av administrativt arbete samt arbete med målstyrning, planering, koordinering och uppföljning.
• God erfarenhet av att hålla muntliga presentationer inför arbetsgrupper och förbereda skriftliga underlag.
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• God erfarenhet av att arbeta i MS Office.

Meriterande:


• Erfarenhet av arbete i kultursektorn.
• God kunskap kopplat till IT-plattformen Stratsys (eller liknande uppföljningsverktyg).

Som person är du engagerad och utvecklingsorienterad med förmåga att ha ett helhetsperspektiv. Arbetet kommer att innebära daglig kontakt med personer inom Malmö museums organisation och på kulturförvaltningen, därför är det viktigt att du trivs med att bygga relationer och att du prestigelöst kan samarbeta med olika verksamheter och samarbetspartners. Uppdraget förutsätter att du är noggrann och kvalitetsmedveten med ett strukturerat arbetssätt. Du kan självständigt prioritera dina arbetsuppgifter och arbeta med flera olika parallella projekt och arbetsuppgifter. Vi söker dig som är en initiativtagande och som har lätt för att se vad som behöver göras och kommer med förslag på hur vi kan utveckla verksamheten. Med en nyfiken inställning strävar du efter att hålla dig uppdaterad på din omvärld och inom ditt yrkesområde. Vi vill att du delar med dig av dina insikter, din kunskap och dina erfarenheter! Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du är en god kommunikatör som följer upp och ser till att ditt budskap är tydligt för alla berörda parter.



Om arbetsplatsen
Malmö museum är en viktig mötesplats för så väl malmöborna som besökare från hela världen. Med cirka 450 000 besökare årligen är Malmö museum södra Sveriges största och mest besökta museum utanför Stockholm. Malmö museum omorganiserar sin verksamhet och inrättar ett antal nya tjänster samtidigt som verksamheten breddas genom nya Wisdome Malmö. Sammantaget innebär detta en kraftig utveckling och positionsförändring för Malmö museum som museum, science center och besöksmål i staden och regionen. Resultatet blir en utvecklad verksamhet och organisation väl anpassad för sin samtid och medborgarnas efterfrågan och förväntningar på Malmö museum.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar där Malmö museum är en del av Kulturförvaltningen. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

 
Information om tjänsten
Anställningsform: Tills vidare
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.


Tidplan för rekryteringen

Urval kommer att ske under vecka 35 efter att sista dagen för att ansöka passerat den 25 augusti. Första och andra intervjuer till tjänsten kommer därefter att genomföras under september.

Ansök nu

Byggledare till stadsfastigheter

Byggledare
Läs mer Jul 23
Nytt
Ref: 20241430

Arbetsuppgifter
Malmö utvecklas i snabb takt, det är många som vill bo i, verka i och besöka vår stad. På stadsfastigheter ansvarar vi för stadens lokalförsörjning. Vi förvaltar, utvecklar och bygger nya förskolor, skolor, stöd- och äldreboenden samt kultur- och fritidsanläggningar för staden. Vi befinner oss in en intensiv utvecklingsfas med riktningen att skapa ett Malmö, en sammanhållen stad.

Projektenheten har uppdraget att driva byggprojekt, och vi är involverade från idéstadiet hela vägen fram till överlämning av den färdiga byggnaden till lokalnyttjaren och fastighetsförvaltaren. Projektenheten söker nu två byggledare!

Detta är en ny roll på stadsfastigheter och som byggledare kommer du att arbeta i nära samarbete med och på uppdrag av byggprojektledare för att medverka till att byggproduktionen utförs i enlighet med beställarens krav. Vid kortvarigt behov ska du som byggledare även kunna driva byggprojekt. Konkreta arbetsuppgifter varierar mellan olika byggprojekt men kan t.ex. innebära att hålla i eller föra anteckningar från byggmöten, följa upp kostnader, betalningsplan och tidplan, hantera frågor/svar och samordna besiktningar. Byggledaren förutses vara delaktig i Stadsfastigheters fortlöpande interna utvecklingsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning som civilingenjör eller högskoleingenjör om minst 180 hp eller annan motsvarande utbildning som kan prövas likvärdig alternativt lång erfarenhet som prövas likvärdig. Utbildning som Bas-P, Bas-U och/eller kontrollansvarig enligt PBL är meriterande. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha minst 8 års dokumenterad erfarenhet inom byggbranschen, exempelvis som arbetsledare, platschef eller liknande. Du har även dokumenterad entreprenadjuridisk kompetens och erfarenhet samt relevant bygg- och fastighetsteknisk kompetens och erfarenhet. Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift är krav för tjänsten. Det är en fördel om du har erfarenhet av upphandling av entreprenader enligt lagen om offentlig upphandling samt om du har goda kunskaper i miljö/hållbar utveckling, kvalitet, arbetsmiljö.

Som byggledare hos oss har du många kontaktytor, det är därför viktigt att du som person har en god samarbetsförmåga och en god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer både internt och externt. Arbetet sker i nära samarbete med byggprojektledaren och mycket av arbetet består av byggnadsteknisk administration. Det krävs att du som byggledare har god kommunikativ förmåga. Du behöver även ha en god förmåga att analysera information och göra rationella bedömningar baserat på den tillgängliga informationen. Det är en självklarhet för dig att leverera resultat med kvalitet på utsatt tid och inom givna ekonomiska ramar.

 

Om arbetsplatsen
Stadsfastigheters 190 anställda förvaltar, utvecklar och bygger nya förskolor, skolor, stöd- och äldreboenden samt kultur- och fritidsanläggningar för staden. Vi befinner oss in en intensiv utvecklingsfas med riktningen att skapa ett Malmö, en sammanhållen stad.

Beståndet uppgår till över 1,8 miljoner kvadratmeter och omsätter årligen ca 2 miljarder kronor. Vår viktigaste uppgift är att tillgodose våra lokalnyttjares behov av väl fungerande lokaler.

Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden.


Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Möjlighet till distansarbete: Ja, utifrån verksamhetens behov.
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

På serviceförvaltningen erbjuder vi möjlighet till distansarbete, förutsatt att det fungerar för verksamheten och passar dina individuella förutsättningar. I denna tjänst finns det möjlighet till distansarbete på deltid efter dialog med din chef.
 
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Ansök nu

Kommunikatör - Miljöförvaltningen , Malmö stad

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Jun 28
Ref: 20241437

Arbetsuppgifter
Nu söker miljöförvaltningen en kommunikatör med fokus på kommunikation som ska engagera och involvera fler i Malmös klimat- och miljöarbete. Hos oss får du jobba både strategiskt och praktiskt i en omväxlande vardag. Vi är ett prestigelöst gäng som hjälps åt med det mesta. Är du duktig på kommunikationsplanering, webb, sociala medier och att formulera budskap? Vill du dessutom jobba med klimat, miljö och hållbar utveckling? Då kan det vara dig vi söker!

Ditt huvuduppdrag är att planera, samordna och praktiskt arbeta med kommunikationen i Malmö stads arbete med att nå målen i miljöprogrammet. Tjänsten har ett särskilt fokus på kommunikation som ska engagera och involvera fler i Malmö stads klimat- och miljöarbete.

I arbetsuppgifterna ingår kommunikationsplanering, att stötta chefer och projektledning i kommunikationsfrågor, samordna kommunikationsinsatser, planera och producera innehåll till webb och sociala medier, samt ta fram koncept för kommunikation och producera kommunikationsprodukter på förvaltningen eller i samarbete med extern byrå.

Malmöbornas engagemang är en nödvändighet om vi ska nå klimat- och miljömålen. Därför arbetar vi för att skapa förutsättningar för Malmöborna att delta och göra skillnad i klimat- och miljöarbetet. I det arbetet är kommunikation ett viktigt verktyg och här kommer du vara med och driva och samordna.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, strategisk kommunikation eller motsvarande, av arbetsgivaren bedömd som likvärdig, utbildning.

Du är en kommunikatör som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, på både svenska och engelska. Du har erfarenhet av att driva kommunikationsprojekt, gärna i en kommun, en större organisation eller i projekt, där du har jobbat med att planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser.

Du växlar enkelt mellan strategiskt och operativt arbete och är van vid att skapa innehåll för webb och sociala medier. Du ska ha grundläggande kunskaper i Adobe Creative Suite. Erfarenhet av att arbeta med Linkedin och Metas plattformar är meriterande.

Vi söker en prestigelös person som har lätt för att tänka helhet och samarbeta och som kan skapa och etablera kontaktnät. Du är en initiativrik och tydlig kommunikatör som snabbt kan sätta dig in i nya arbetsområden och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

 

Om arbetsplatsen
Kommunikationenheten på miljöförvaltningen består av åtta medarbetare med uppdrag att kommunicera Malmö stads klimat- och miljöarbete. Vi är ett prestigelöst arbetslag som samarbetar, delar idéer och hjälps åt med det mesta. Vi arbetar både strategiskt och praktiskt med intern och extern kommunikation. Det innebär att vi tillsammans planerar, utvecklar, samordnar, kvalitetssäkrar och följer upp förvaltningens kommunikationsarbete.

Miljöförvaltningen leder och samordnar Malmö stads miljöarbete. Genom tillsyn och kontroll enligt miljöbalken och livsmedelslagen arbetar vi för en säker miljö som inte är skadlig för människors hälsa. Vi tillvaratar miljöintressena i samhällsplaneringen, samordnar Malmö stads miljöprogram och driver arbete för hållbar utveckling i kommunen. Vi ansvarar för kommunens energi- och klimatrådgivning samt arbete med Fairtrade City. Med tillsyn, rådgivning och strategiskt miljöarbete arbetar vi för att Malmö ska bli en hållbar stad.

Vi sitter på Bergsgatan 17 i Malmö, ett stenkast från station Triangeln och Möllevången. Tjänsten är ett vikariat på heltid. Varmt välkommen med din ansökan! 

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

 

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat fram till och med 30 juni 2025
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse

Kontaktpersonerna finns tillgängliga enligt följande:

Malin Sandström, Kommunikationschef: Fram till och med 5 juli samt från och med 15 augusti

Rasmus Fredriksson, Saco: Fram till och med 5 juli samt från 12 augusti

Övrigt
Malmö stad har tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Ansök nu

Malmö stad söker en enhetschef till hållbarhetsenheten

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 12
Ref: 20241543

Till Fastighets- och gatukontorets nybildade enhet för hållbarhetsarbete, rekryterar vi nu en enhetschef. Vi söker dig som är en god chef och ledare med gedigen kompetens inom verksamhetsområdet och med en välutvecklad förmåga till samarbete och samverkan.

Arbetsuppgifter

Som stadens fastighetsägare är det på Fastighets- och gatukontoret som genomförandet av många av stadens hållbarhetsmål genomförs och verkställs. Vi bygger och utvecklar stadens mark och infrastruktur, förvaltar mark och byggnader, och aktiverar stadens mark. I allt detta är hållbarhetsarbetet en viktig ledstjärna.

På hållbarhetsenheten arbetar miljö- och vattenspecialister, strateger och utvecklingssamordnare med social och ekologisk hållbarhet. Din viktiga uppgift blir att utveckla förvaltningens markmiljöfunktion, samt utveckla arbetssätten för förvaltningens hållbarhetsarbete. En del i detta blir att utveckla och implementera hållbarhetsstrategier.   

Du kommer att ha ett helhetsfokus så till vida att enheten förväntas möta hela förvaltningens behov inom området och utgöra en tydlig expertisfunktion för förvaltningens arbete med miljöfrågor och hållbarhet. Du kommer agera rådgivande stöd till förvaltningens ledning och politiker i miljö- och hållbarhetsfrågor och ansvara för sakinnehållet vid uppföljning och rapportering av hållbarhetsmål.

Din enhet möjliggör genomförandet av politiska mål och infriar förvaltningsledningens ambitioner på området. Du är nära det operativa i din chefsroll för att kunna uppnå verksamhetsmål, men har samtidigt förmågan att kunna arbeta på en strategisk nivå och är bekväm med att röra dig mellan dessa sammanhang. Detta gör du i nära samarbete med verksamheten och med stabsfunktionerna.

En viktig del i rollen blir även att samverka med externa parter, så som myndigheter, företag och ideella organisationer i syfte att driva hållbarhetsarbetet framåt och du kommer också ansvara för utbildning och information till chefer och medarbetare inom området.

Som enhetschef har du fullt personal-, budget och arbetsmiljöansvar. Du planerar utifrån beslutade mål för avdelningen och enheten och leder och fördelar arbetet i syfte att stötta medarbetare och förvaltningen på bästa sätt genom att tillhandahålla kunskap, kompetens och resurser. Du driver verksamheten framåt genom samverkan och samarbete och genom att skapa engagemang och delaktighet hos medarbetarna. En viktig del i ledarskapet blir att skapa en gemensam kultur och agenda och utveckla arbetssätten tillsammans med medarbetarna och övriga organisationen med syfte att åstadkomma ytterligare framdrift i hållbarhetsfrågorna på förvaltningen.

Du rapporterar till avdelningschefen på Fastighetsavdelningen.

Kvalifikationer

Du är en person med stort intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor, där du med handlingskraft och initiativförmåga, driver utvecklings- och förbättringsarbete med starkt fokus på att nå uppsatta mål. Du är analytisk och lösningsorienterad med förmåga att identifiera och hantera utmaningar effektivt. Du har kännedom om miljölagstiftning, PBL och annan relevant lagstiftning, samt kommunala beslutsgångar.

Du besitter goda kommunikativa egenskaper och är en lyhörd, inspirerande och inkluderande ledare, som förmår motivera och engagera dina medarbetare, där din goda samarbetsförmåga också gör att du kan bygga nätverk, samverka över organisatoriska gränser, samt skapa och vidareutveckla goda relationer. Du är anpassningsbar och öppen för förändringar med en förmåga att arbeta i en dynamisk miljö, där du klarar att växla mellan det strategiska och mer operativa.

Din utbildningsbakgrund är med fördel som ingenjör inom miljövetenskap, hållbar utveckling, stadsplanering alternativt med liknande utbildningsbakgrund, som vi bedömer som relevant och kvalificerande för tjänsten.

Du innehar åtminstone 5 års erfarenhet från en tjänst som innefattat aktivt arbete med hållbarhetsfrågor - som med fördel kan ha varit inom offentlig verksamhet – och du innehar därtill gedigen och väldokumenterad chefs- och ledarerfarenhet.

Du är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av att leda större, mer komplexa projekt och arbetsgrupper inom miljöområdet och det likaså meriterande om du har genomgått chefs- och ledarskapsutbildningar.

Om arbetsplatsen

På fastighetsavdelningen arbetar drygt 60 kompetenta och dedikerade medarbetare. Vi tycker att det är viktigt med en balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du en spännande och dynamisk arbetsplats med trygghet genom kollektivavtal, samt förmåner som friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling med mera.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. På uppdrag av tekniska nämnden äger, utvecklar och förvaltar fastighets- och gatukontoret stadens mark. Genom en effektiv och modern organisation möjliggör vi ett gott stadsliv för Malmöborna och stadens näringsliv.  Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i.

Läs mer om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Antal tjänster: 1

Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov

Ansök nu