Malmö: Skåne Stadsmission söker en Volontärsamordnare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Skåne Stadsmission söker en Volontärsamordnare i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-11-19 // Varaktighet: Heltid

Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

I vår strategiska riktning finns tydligt uttalat att utveckla vår kompetensförsörjning där vi ser en stor potential i volontärskapet. Volontärsamordnarrollen har en viktig funktion att fylla i både kontakten med näringslivet och våra företagsvolontärer samt privatvolontärer i befintlig verksamhet. Engagemanget från volontärer är även viktigt när Skåne Stadsmission etablerar sig på nya platser i Skåne.

Som volontärsamordnare rapporterar du till Marknad- och kommunikationschef och jobbar nära alla enhetschefer i organisationen samt volontärsansvariga som finns ute i verksamheterna. Integrering av volontärerna i våra olika befintliga verksamheter är en viktig del i rollen som volontärsamordnare.

Just nu söker vi en volontärsamordnare som kommer att leda hela volontärsamordningen på Skåne Stadsmission, samt leda olika projekt som verksamheten bedriver. Det är alltså en merit om du har tidigare erfarenhet av volontärsamordning, socialt arbete och/eller projektledning.

Volontärsamordnarens uppdrag är att engagera människor genom volontärinsatser som skapar engagemang och bidrar till verksamheten. Rollen innebär att arbeta genom en utvecklad volontärprocess (volontärresan), arbeta strukturerat och effektivt med volontärsamordning.

Arbetsuppgifter

Rollen som Volontärsamordnare innebär att du ansvarar för:

- att attrahera, rekrytera, i samarbete med verksamheten matcha mot uppdrag och utbilda volontärer

- säkerställande av att det finns rätt strukturer och riktlinjer för arbetet med volontärer (volontärssresan)

- utveckla volontärskapet för att motverka ofrivillig ensamhet i samhället (utveckla volontärskapet inom och utanför organisationen)

- att kontinuerligt utvärdera och förbättra volontärverksamheten

- att handleda, utbilda och stötta volontäransvariga i verksamheterna

- att säkerställa att vi följer riktlinjer och regelverk kring volontärarbete

- att sammanställa och utvärdera statistik och resultat och på regelbunden basis återkoppla till organisationen

- att samverka med de andra tio Stadsmissionerna kring volontärsamordning

- projektleda olika initiativ som Skåne Stadsmission driver

Andra arbetsuppgifter inom tjänsten:

- följa utvecklingen kring volontärarbete i omvärlden samt sprida information och internt marknadsföra arbetet med volontärer

- att vi med regelbundenhet syns i relevanta kanaler kring volontärer och samverkan med kommunikatörer för relevant information på hemsidan och i andra kanaler om volontärer

- representera organisationen vid olika event och nätverk inom området

- samverka internt med t ex företagsansvarig kring företagsvolontärer

Rollen innebär en del resor inom Skåne samt några kvällar för volontärträffar per år.




Vi söker dig som

Kvalifikationer


- har en avslutad gymnasialutbildning och gärna en relevant eftergymnasialutbildning

- tidigare relevant arbetslivserfarenhet

Det är meriterande om du har


- erfarenhet av att samordna ideellt arbete och att ta vara på människors engagemang

- erfarenhet av socialt arbete och/eller arbete i idéburen sektor
- erfarenhet av projektledning

Anställningens omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% och kan komma att föregås av sex månaders provanställning.

En första intervju kommer att ske den 9 och 10 januari 2025. Vi ser fram emot din ansökan.

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som Personaladministratör/Personalassistent

Nedan visas andra jobb i Malmö som Personaladministratör/Personalassistent.

Administratör med chefsstödsuppdrag till kirurgiavdelning 1 och 2 i Malmö

Läs mer Nov 11
Gör skillnad. Varje dag.

Vi söker dig som vill vara med och tillsammans med oss bidra till en bra arbetsplats där vi ger bästa tänkbara vård till akutkirurgiska patienter utifrån ett personcentrerat arbetssätt.

Verksamhetsområde (VO) kirurgi och gastroenterologi vid Skånes universitetssjukhus (Sus) innefattar kirurgisk och gastroenterologisk verksamhet i Lund och Malmö samt kirurgisk verksamhet i Landskrona. Vi bedriver akut, specialiserad och högspecialiserad vård med både regionala och nationella uppdrag. I verksamhetsområdet arbetar cirka 790 medarbetare.

Vi har nyligen flyttat in i helt nya lokaler i NSM (nya sjukhuset Malmö). Kirurgiavdelning 1 och 2 är en stor enhet som bedriver högkvalificerad vård av akutkirugiska patienter och här bedrivs både preoperativ och postoperativ vård. På enheten finns 49 vårdplatser fördelat på kirurgivadelning 1 och 2 och samtlig personal roterar på båda avdelningarna. I Avdelningens tvärprofessionella team ingår sjuksköterska, undersköterska, läkare, omvårdnadsledare, specialistsjuksköterska, avancerad specialistsjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut samt medicinsk sekreterare. Till avdelningen finns även farmaceut, kurator och dietist knutna. I det dagliga arbetet finns ett nära stöd av enhetschefer. Vi erbjuder en familjär arbetsplats där vi är måna om varandra, har högt i tak och lätt till skratt. Klimatet på avdelningen präglas av öppenhet och tolerans där vi hjälper varandra över gränserna.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som chefsstöd har du det administrativa ansvaret tillsammans med chefsstödskollega och enhetschefer för sjuksköterskor och undersköterskor på enheten. I det administrativa arbetet ingår personalsystemet HR-Fönster, vad gäller rapportering och kvalitetskontroll av uppgifter samt uppföljning. Du arbetar också med bemanningsfrågor, se över kort- och långtidsfrånvaro samt schemaläggning via TimeCare. I arbetet ingår även administrativt ansvar för nyanställningar, vilket innebär att du förbereder anställningsmaterial och olika behörigheter. En annan del av uppgifterna involverar användning av ekonomisystemet Raindance för hantering av fakturor. Du kommer att ha ett nära arbete med enhetscheferna och spela en viktig roll för både personal och verksamhet. I det dagliga arbetet finns en HR-administratör att tillgå för stöd, samt kollegor inom chefsstöd.

Du kommer få introduktion i form av utbildningar inom arbetsrätt, ekonomisystem, HR etcetera. Du kommer också att gå bredvid en chefstödskollega som går igenom rutiner och alla system tillsammans med dig.

Tjänsten avser dagtjänstgöring måndag-fredag med 40 timmar arbetsvecka.

KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har en godkänd gymnasieutbildning och har goda kunskaper i svenska, och kan använda språket i så väl tal som skrift.

Det är meriterande för tjänsten om du har följande:
• En administrativ utbildning och/eller erfarenhet från att arbeta med administrativa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och/eller bemanning.
• Tidigare har arbetat som chefstöd eller annan arbetslivserfarenhet från slutenvården.
• Utbildning/kunskap om HR-fönster, Raindance och TimeCare.
• Kännedom om avtal som reglerar arbetstider i vården.

Vi ser gärna att du har god planering- och prioriteringsförmåga, är noggrann och ansvarstagande, samt har förmåga att fatta självständiga beslut. Vidare kräver arbetet att du trivs med att hålla ordning och reda trots varierande arbetsuppgifter samt trivs med ett tidvis högt arbetstempo.

Vi ser det även viktigt att du har en hög grad av servicekänsla och en förmåga att lösa problem, samt har ett gott bemötande i alla situationer. Du verkar för att sprida god stämning på enheten och har förmåga att samarbeta med din omgivning. För oss är det viktigt att hitta rätt person till denna tjänst, därför kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.

Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne. Region Skåne är en värderingsstyrd organisation som arbetar med värderingarna välkomnande, drivande, omtanke och respekt i allt vi gör.

Skånes universitetssjukhus (Sus) finns i Lund och Malmö och är landets tredje största sjukhus. Sus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden på regional, nationell och internationell nivå. Våra 12 000 medarbetare är med och driver utvecklingen inom universitetssjukhusets tre uppdragsområden: vård, forskning och utbildning. Hos oss får du arbeta i en värderingsstyrd organisation som utvecklar hälso- och sjukvården tillsammans med patienter och deras närstående. Välkommen!

På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Personalplanerare

Läs mer Nov 10
Är du en skicklig planerare med sinne för struktur och samarbete? Vill du vara spindeln i nätet som skapar förutsättningar för att flygtrafikledning ska fungera genom schemaläggning och administration? Då kan rollen som Personalplanerare vara något för dig. Vi söker nu två stycken Personalplanerare till vår kontrollcentral i Malmö.

Enhet Resurser är en del av avdelningen En Route och vi finns på två orter i landet, Stockholm (Arlanda) och Malmö (Sturup). Gruppen består av 8 medarbetare som framförallt arbetar med resursplanering, schemaläggning och administration kopplat till vår resursplanering för avdelning En Route. 

Om tjänsten
Som Personalplanerare arbetar du tillsammans med kollegor och chefer inom avdelning En Route. Du ansvarar för planeringen av vår operativa personal, vilket innebär schemaläggning över dygnets alla timmar och årets alla dagar.

Tjänsten består huvudsakligen av schemaplanering där man utgår ifrån bemanningsplaner, regler för bemanning och medarbetarnas önskeschema.

Arbetet inom schemaläggning innebär att du arbetar nära chefer och medarbetare i den dagliga driften. En roll som periodvis kan vara intensiv men alltid givande och meningsfull.

Vem är du?
Du är en lugn och trygg person med god förmåga att prioritera och arbeta strukturerat, även när tempot är högt och förutsättningarna förändras. Din noggrannhet gör att det är naturligt för dig att följa regler och rutiner. Du trivs med att samarbeta och ser dig själv som en naturlig del av organisationens gemensamma uppdrag. Samtidigt har du lätt för att arbeta självständigt och tar ansvar för att ge verksamheten stöd av hög kvalitet. Du är nyfiken, tar gärna till dig ny kunskap och du delar med dig av din kompetens och erfarenhet. Din analytiska förmåga och ditt logiska tänkande gör att du snabbt hittar lösningar på problem som uppstår. 

Du har även:


• Dokumenterad erfarenhet av schemaläggning för skiftgående personal.
• Relevant utbildning inom området administration eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Goda kunskaper i Word, Excel och PowerPoint.

Meriterande är:


• Erfarenhet av schemaläggning i systemet Heroma

Övrig information

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Sturup. Arbetstiden är måndag till fredag.

Innan anställning genomför vi en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll, säkerhetsintervju och drogtest.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete tillsammans med lösningsorienterade, engagerade och nytänkande kollegor. Vi har goda anställningsvillkor och ett brett utbud av förmåner som bland annat innefattar friskvårdsbidrag, lunchsubvention, en privat sjukvårdsförsäkring och goda pensionsvillkor.

Vi värdesätter mångfald och vi tror att olika perspektiv gör oss bättre. Vår rekryteringsprocess är kompetensbaserad, vilket säkerställer att alla kandidater behandlas lika och rättvist.

Om LFV
Vi leder flyget - i takt med tiden, i alla lägen. LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. Läs mer om LFV här!

LFV gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

Arabisktalande administratör till vårt team i Malmö

Läs mer Okt 27
Är du en noggrann och serviceinriktad person som trivs med att skapa ordning och struktur? Har du erfarenhet av administration, schemaläggning inom LSS och kundservice? Då kan det här vara din nästa utmaning!
Vi söker nu en arabisktalande administratör till en heltidstjänst (100%) med placering i Malmö.
Om rollen
I den här rollen får du en central funktion i verksamheten. Du ansvarar för att den dagliga driften flyter på och ger stöd både till kunder och kollegor. Arbetsuppgifterna är varierande och kräver både struktur och flexibilitet.
Exempel på arbetsuppgifter:
Ge professionell service och stöd till våra kunder
Schemaläggning och planering vid exempelvis sjukfrånvaro
Kontroll och uppföljning av schema och tidrapporter
Daglig kontakt med personliga assistenter och brukare
Skanning och hantering av dokument
Dokumentation av samtal
Göra hembesök hos brukare då det kan förekomma
Din profil
För att lyckas i rollen ser vi att du:
Har erfarenhet av administrativt arbete (gärna inom LSS eller kundtjänst)
Har god datorvana och arbetar obehindrat i Microsoft Office
Är strukturerad, noggrann och har lätt för att samarbeta
Är flexibel, prestigelös och ser lösningar snarare än problem
Trivs med att skapa kontakt, ta initiativ och prata i telefon
Talar och skriver flytande arabiska och svenska (krav)

Vi erbjuder
En stimulerande och omväxlande roll i ett engagerat team där du får möjlighet att utvecklas och göra skillnad i människors vardag.
Anställning: Tillsvidare, med 6 månaders provanställning med start jan 2026.
Välkommen med din ansökan!
Vi ser fram emot att höra från dig och välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Ansök nu

Administratör med chefsstödsuppdrag i sektion internmedicin i Malmö

Läs mer Okt 27
Gör skillnad. Varje dag.

Söker du ett arbete med intern service, omväxlande arbetsinnehåll och varierande tempo ska du söka tjänsten som chefsstöd för läkarna på internmedicin i Malmö.

Sektion internmedicin i Malmö är en av flera sektioner och områden inom Verksamhetsområdet akutsjukvård och internmedicin på Skånes universitetssjukhus (Sus). Verksamhetsområdet har sin verksamhet både i Malmö och Lund. Här finns två stora akutmottagningar, flera vårdavdelningar, Sjukhus hemma, Forskningsmottagning, Dagvårds- och Mottagningsverksamhet samt Diagnostiskt centrum. Totalt är vi drygt 1 200 medarbetare.

Din anställning blir vid Enhet verksamhetsstöd, där du ingår i ett engagerat team tillsammans med andra chefsstöd, patientsäkerhetsamordnare samt huvudkontaktpersoner för IT, telefoni och verksamhetssystem.

ARBETSUPPGIFTER
Som administratör med chefsstödsuppdrag för läkarna på Sektion internmedicin i Malmö får du en central och betydelsefull roll där du arbetar självständigt men i nära samarbete med sektionscheferna. Du ansvarar för schemaläggning, bemanning och vakanshantering både på kort och lång sikt, och bidrar därmed till att verksamheten fungerar smidigt och effektivt.

Du hanterar personal- och löneadministrativa uppgifter, fakturor och beställningar i Raindance samt andra administrativa uppgifter din verksamhet har behov av. I tjänsten ingår även administration vid nyanställningar, introduktion av nya medarbetare samt mottagande av läkare från andra kliniker. Dagligen fungerar du som ett värdefullt stöd till verksamhetens läkare i frågor som rör anställning och lön.

Du kommer arbeta i flera system, bland annat Excel, Medinet, HR-fönstret och Raindance.

Detta är en roll för dig som trivs med ansvar, samarbete och att bidra till en välfungerande vårdverksamhet.

KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har minst gymnasieutbildning och goda kunskaper i svenska i både i tal och skrift. Du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och trivs i en roll där struktur och service är centrala delar av vardagen.

Du har erfarenhet av personaladministrativt arbete i HR-fönstret samt kunskap inom schemaläggning och bemanning. Dessutom har du goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har erfarenhet av schemaläggning av läkare, kännedom om schemamodeller och avtal som reglerar arbetstider inom vården, samt erfarenhet från verksamhet inom Sus eller liknande organisationer.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som har en stark känsla för service samt en god förmåga att samarbeta och lösa problem. Du är noggrann och pålitlig och trivs i en dynamisk miljö där tempot tidvis kan vara högt. Du är van vid att arbeta självständigt med förmåga att fatta välgrundade beslut.

Du värdesätter ett gott samarbete och bidrar själv till en positiv arbetsmiljö genom din flexibilitet, empati och ditt engagemang. Att ge ett professionellt och omtänksamt stöd till kollegor och chefer ser du som en självklar del av ditt arbete.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förståelse för både medarbetarperspektivet och arbetsgivarens ansvar och kan balansera dessa på ett klokt och respektfullt sätt.

Du delar Region Skånes värdegrund; Välkomnande, drivande, omtanke och respekt.

I denna rekrytering använder vi oss av löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne. Region Skåne är en värderingsstyrd organisation som arbetar med värderingarna välkomnande, drivande, omtanke och respekt i allt vi gör.

Skånes universitetssjukhus (Sus) finns i Lund och Malmö och är landets tredje största sjukhus. Sus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden på regional, nationell och internationell nivå. Våra 12 000 medarbetare är med och driver utvecklingen inom universitetssjukhusets tre uppdragsområden: vård, forskning och utbildning. Hos oss får du arbeta i en värderingsstyrd organisation som utvecklar hälso- och sjukvården tillsammans med patienter och deras närstående. Välkommen!

På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Personalkoordinator

Läs mer Okt 21
Södra Militärregionen söker Personalkoordinator till Militärregiongrupp Skåne (SSK) på en civil befattning med placering i Malmö/Husie. Försvarsmakten finns för att försvara Sverige, våra allierade och vår frihet att leva som vi själva väljer. Vill du gå till jobbet och veta att du bidrar till en säkrare framtid? Nu finns möjligheten att ta nästa steg i karriären och samtidigt bli en del av något större.

Om enheten
Södra Militärregionen (MR S) är en av fyra militärregioner, vilka representerar en permanent militärgeografisk indelning av Sveriges territorium. Militärregionen ansvarar för territoriell ledning & samordning av insatser och operationer, totalförsvarsplanering, försvarsplanering, underrättelse- och säkerhetstjänst samt stöd till samhället. Ansvaret omfattar även produktions- och insatsledning av MR S fem Militärregiongrupper med tillhörande elva hemvärnsbataljoner. I en militärregion möts Försvarsmakten och civilsamhället. Därför behöver vi förstå Försvarsmaktens roll, ha en god omvärldsbevakning och en helhetsförståelse kring hur samhället är organiserat och fungerar.

Om Militärregiongrupp Skåne
SSK är en militärregiongrupp och utgör en del av Södra Militärregionens ledningsförmåga. Förbandet SSK är baserat på fyra orter i Skåne och dess främsta uppgift är att utbilda, utveckla och leda länets fyra hemvärnsbataljoner. Hemvärnet har till uppgift att verka över hela konfliktskalan - från stöd till samhället vid svåra påfrestningar i fred till väpnad strid i krig. Hemvärnet är en del av Försvarsmaktens insatsorganisation och utgör nästan hälften av Försvarsmaktens personal. På detta sätt bildar hemvärnsförbanden en nationell, territoriell basplatta för försvaret och skyddet av Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som personalkoordinator stödjer du SSKs personalansvariga chefer med hantering av anställd personal. Du samordnar, under Planchefens ledning, gruppens fyra HR-handläggare och rekryteringskoordinatorn i deras dagliga arbete. Du kommer i befattningen som personalkoordinator att arbeta med personal- och rekryteringstjänst till hela militärregiongruppen och dess hemvärnsförband. Befattningen ställer krav på struktur, initiativförmåga och god simultanförmåga.

KRAV
Kvalifikationer
• Flerårig aktuell och relevant erfarenhet av personal- och/eller rekryteringsarbete
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
• Goda IT kunskaper (MS Office)
• B-körkort

Personliga egenskaper
Vi söker dig som stimuleras av utmaningar, har en hög arbetskapacitet, är kommunikativ och utåtriktad samt har en förmåga att arbeta självständigt. Vi värdesätter att du har en positiv och lösningsinriktad grundsyn och snabbt kan sätta dig in i nya förutsättningar och arbetsuppgifter. Vidare arbetar du efter en tydlig struktur, trivs med att ta initiativ och har en god simultanförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

MERITERANDE
• Examen från eftergymnasial utbildning inom personaladministration eller angränsande ämnesområde eller motsvarande utbildning tillsammans med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Erfarenhet inom Försvarsmakten
• Erfarenhet av arbete med utbildningar och/eller intervjuer
• Genomförd och godkänd militär grundutbildning
• Militärt förarbevis
• Goda kunskaper om Hemvärnet och de frivilliga försvarsorganisationerna


För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
• Anställningsform: Tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som för närvarande inte är anställd i myndigheten.
• Sysselsättningsgrad: Heltid. Tjänstgöring på kvällar och helger förekommer. Resor inom Sverige med övernattning förekommer.
• Arbetsort: Malmö/Husie
• Tillträde: Enligt överenskommelse.
• Lön: 34 000 – 37 000 kr/månad beroende på utbildning, kompetens och erfarenhet.

Upplysningar om befattningen
Kontakta Dan Wolke på e-postadress mrs-ssk-plans@mil.se

Information om rekryteringsprocessen
Mejla till e-postadress mrs-j1@mil.se

Fackliga företrädare
OFR: Krister Forsberg
OFR/S: Senadin Sela
SEKO: Sven-Erik Borg
SACO: Maria Iglesias

Samtliga nås via Försvarsmaktens växel på 010-826 80 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-11-05. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Södra Militärregionen (MR S) är ett krigsförband och en Organisationsenhet där Chef och Stab är lokaliserad till Revingehed. Organisationen består av Chef med stab, fem militärregiongrupper för utbildning och stöd av hemvärn samt ca 7000 hemvärnssoldater organiserade i elva bataljoner och ett antal fristående enheter. C MR S med regional stab leder underställda förband, samverkar med regionala och lokala aktörer, leder säkerhets- och underrättelsetjänsten samt stödjer operativ- och taktisk chef som löser uppgift inom regionen.

Södra Militärregionens organisation och verksamhetsområde omfattar länen Östergötland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Blekinge och Skåne. Läs mer om Södra militärregionen här.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från Stift Skåne Stadsmission

Nedan visas andra jobb i Malmö från Stift Skåne Stadsmission .

Skåne Stadsmission söker socialarbetare till nattöppen Värmestuga

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Aug 20
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

Värmestugan vänder sig till alla som nattetid är i akut behov av mat, tak över huvudet, trygghet och någon att prata med. I samarbete med våra dagverksamheter ges stöd och rådgivning för att kunna förändra livssituationen.

Arbetet som socialarbetare på Värmestugan innebär att du möter och lyssnar in besökare, sköter driften av verksamheten samt känner dig trygg i arbetet med att förebygga och hantera konflikter och hotfulla situationer tillsammans med dina kolleger.

Verksamheten drivs av Skåne Stadsmission, Röda Korset och Svenska Kyrkan i samarbete med Malmö Stad och där arbetsgivaransvaret ligger hos Skåne Stadsmission.

Arbetsuppgifter

- Samtal och respektfullt möta deltagares behov av tillit och trygghet.
- Social rådgivning och viss myndighetskontakt, med stöd av dagpersonal.
- Konflikthantering.
- Matservering.
- Hantering av livsmedel och tvätt.
- Hantering av akuta problem i lokal - så att driften kan säkerställas under hela natten - inklusive felrapportering, kontakt med jour och akuta städbehov.
- Medverka aktivt i regelbundna möten samt föra loggbok.
Personliga egenskaper:


- Vi söker dig som inte backar för svårigheter, tar i om det behövs, arbetar snabbt och flexibelt, beredd på att hantera oförutsägbara situationer och ser värdet i att ta sig tid att bara lyssna in.

- Du ska veta om dina fördomar, ha förmågan att lägga dem åt sidan, och kunna möta en människa förutsättningslöst.

- Du är stabil och trygg i dig själv.

- Du uppskattar att arbete i ett team där tillit är a och o för att skapa ett trygg miljö.


Kunskapskrav:


- Konflikthantering, både förebyggande för att skapa en lugn miljö och hantering av akuta händelser.

- Förmågan att upprätthålla tydliga regler samtidigt som du arbetar inkännande och ser varje individs behov.

- Du behöver vara rustad att möta hemlöshet, missbruk, våldsutsatthet, prostitution, psykiska sjukdomar, papperslöshet – och kunna ge hopp och struktur till de du möter.

- Dina verktyg är ett lågaffektivt bemötande och förmågan att bygga förtroenden – både hos de personer som behöver vårt stöd och hos de myndighetskontakter som vi arbetar med.

Meriterande:


- Kunnig i socialförsäkringssystemet samt ha erfarenheter av myndighetskontakter.

- Erfarenhet att möta målgruppen samt en adekvat utbildning inom pedagogiskt eller socialt arbete.

- Språkkompetens

- Erfarenhet att arbeta med personer med psykisk ohälsa.

Anställningens omfattning

Vi söker tolv personer för visstidsanställning, 80-100 % samt fyra timanställda vid behov. Tjänsten tillträdes 3 november 2025 och avslutas 20 april 2026.

Tjänsten startar med en två veckors gemensam utbildning, förlagd dagtid. Arbetstiden kommer därefter att vara förlagd till oregelbundna tider och innebär nattarbete/kvällsarbete under tidsperioden 17 november 2025 – 20 april 2026.

Kollektivavtal Skåne Stadsmission: Vård och Omsorg – Fremia.

Då vi intervjuar löpande kan tjänsterna komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Kontakt: Ronnie Kronblad, Enhetschef Värmestugan ronnie.kronblad@skanestadsmission.se

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu

Skåne Stadsmission söker en tandsköterska till Stadsmissionshälsan

Tandsköterska
Läs mer Maj 30
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

Skåne Stadsmission driver Stadsmissionshälsan som erbjuder hälso? och sjukvård samt tandvård i enlighet med hälso? och sjukvårdslagen (1982:763) och tandvårdslagen (1985:125). Stadsmissionshälsan startade upp 2001 genom ett samarbete med Region Skåne och drivs idag som ett IOP (Idéburet offentligt partnerskap) tillsammans med Region Skåne. Stadsmissionshälsan har idag tre mottagningar, fördelat på en mottagning i Malmö, en i Kristianstad och en i Helsingborg. Stadsmissionshälsans mottagningar är tillgängliga helgfria vardagar, är kostnadsfria och kräver ingen tidsbokning. Hos oss arbetar sjuksköterskor, fysioterapeut, tandläkare, läkare och fotvårdsspecialister.

Stadsmissionshälsan är mångfacetterad då vi arbetar mot en mängd olika målgrupper. Detta kräver en förmåga och intresse av att arbeta med människor med olika bakgrunder och problemställningar.

Nu utvecklar vi verksamheten ytterligare och därför söker vi en tandsköterska.Som tandsköterska på Skåne stadsmission har du en varierande vardag och gör oerhört stor skillnad för varje enskild patient. Många av våra patienter är tandvårdsrädda, det är därför viktigt att du som person är empatisk och kan hantera personer med psykisk ohälsa. Det är av största vikt att du kan anpassa ditt bemötande efter individen och har en värdegrund i alla människors lika värde och rättigheter.

Du är säker i din yrkesroll och har god förmåga att hitta individuella lösningar för patienter som kan ha svårt för vanliga behandlingsflöden. Du har förståelse för att tandvårdsrädsla manifesterar sig på olika sätt och kan möta patienten i situationen där hen befinner sig.

Verksamheterna genomsyras av Skåne stadsmissions värdegrund och allt arbete tar sin utgångspunkt i deltagarnas behov och rättigheter. Uppdraget i relation till människan är att se, lindra, förebygga och förändra.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av:

- Erbjuda tandvård inom ramen för Stadsmissionshälsans uppdrag.

- Sedvanlig assistans av tandläkare.

- Organisation och inventering av mobil och stationär klinik.

- Ansvar för att steriliserings- och hygienrutiner följs.

- Kontakt med sjuksköterska på stadsmissionshälsan angående gemensamma patienter.

- Aktivt delta i utvecklingsarbete.




Vi söker dig som är tandsköterska med behörighet att verka inom svensk sjukvård. Du kan kommunicera obehindrat på svenska i både tal och skrift då kommunikation är viktigt i rollen. Som person är du positiv, kreativ och kan vända utmaningar till möjligheter. Du har en förmåga att arbeta självständigt samt känner dig trygg i din yrkesroll och har erfarenhet inom svensk tandvård. Det är av mycket stor vikt att du är självgående och strukturerad. Körkort. Mycket stor vikt läggs på personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har


- Erfarenhet av mobil tandvård

- Erfarenhet av journalsystem Muntra

Anställningens omfattning

Anställningen gäller klinisk verksamhet på både stationär och mobil klinik. Anställningsformen är timanställning med fasta tider och dagar som motsvarar ca 20-40% av heltid. Vi ser inga problem med att du har en annan anställning parallellt med arbetet på Stadsmissionshälsan.

Du kommer att arbeta både på plats i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Vi utgår ifrån Malmö.

Din anställning kommer att vara hos Öresund tandvård men du kommer att tjänstgöra inom stadsmissionshälsans verksamhet.

Då vi intervjuar löpande kan tjänsten komma att tillsättas före sista ansökningsdag, passa därför på att söka redan idag!



Kontaktperson:

Åsa Karlsson

Enhetschef Stadsmissionshälsan

Telefon 0732-542191



Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu

Skåne Stadsmission söker en leg. tandläkare till Stadsmissionshälsan

Tandläkare
Läs mer Maj 30
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

Skåne Stadsmission driver Stadsmissionshälsan som erbjuder hälso? och sjukvård samt tandvård i enlighet med hälso? och sjukvårdslagen (1982:763) och tandvårdslagen (1985:125). Stadsmissionshälsan startade upp 2001 genom ett samarbete med Region Skåne och drivs idag som ett IOP (Idéburet offentligt partnerskap) tillsammans med Region Skåne. Stadsmissionshälsan har idag tre mottagningar, fördelat på en mottagning i Malmö, en i Kristianstad och en i Helsingborg. Stadsmissionshälsans mottagningar är tillgängliga helgfria vardagar, är kostnadsfria och kräver ingen tidsbokning. Hos oss arbetar sjuksköterskor, fysioterapeut, tandläkare, läkare och fotvårdsspecialister.

Stadsmissionshälsan är mångfacetterad då vi arbetar mot en mängd olika målgrupper. Detta kräver en förmåga och intresse av att arbeta med människor med olika bakgrunder och problemställningar.

Nu utvecklar vi verksamheten ytterligare och därför söker vi en tandläkare.Som tandläkare på Skåne stadsmission har du en varierande vardag och gör oerhört stor skillnad för varje enskild patient. Många av våra patienter är tandvårdsrädda, det är därför viktigt att du som person är empatisk och kan hantera personer med psykisk ohälsa. Det är av största vikt att du kan anpassa ditt bemötande efter individen och har en värdegrund i alla människors lika värde och rättigheter.

Du är säker i din yrkesroll och har god förmåga att hitta individuella lösningar för patienter som kan ha svårt för vanliga behandlingsflöden. Du har förståelse för att tandvårdsrädsla manifesterar sig på olika sätt och kan möta patienten i situationen där hen befinner sig.

Verksamheterna genomsyras av Skåne stadsmissions värdegrund och allt arbete tar sin utgångspunkt i deltagarnas behov och rättigheter. Uppdraget i relation till människan är att se, lindra, förebygga och förändra.



Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av:

- Erbjuda tandvård inom ramen för Stadsmissionshälsans uppdrag.

- Huvudfokus är akuttandvård och livsförbättrande tandvård. Detta betyder att du majoriteten av tiden kommer du att utföra akutundersökningar, extraktioner, akut endodonti (inga permanenta rotfyllningar), fyllningsterapi och framställning av akrylproteser.

- Hänvisa till och kontakta andra vårdgivare.

- Aktivt delta i utvecklingsarbete.
Vi söker dig som har svensk tandläkarlegitimation med behörighet att verka inom svensk sjukvård. Du kan kommunicera obehindrat på svenska i både tal och skrift då kommunikation är viktigt i rollen. Som person är du positiv, kreativ och kan vända utmaningar till möjligheter. Du har en förmåga att arbeta självständigt samt känner dig trygg i din yrkesroll och har minst två års erfarenhet inom svensk tandvård. Det är av mycket stor vikt att du är självgående och strukturerad. Körkort. Mycket stor vikt läggs på personlig lämplighet.

Meriterande är:


- Stor erfarenhet av protesframställning



- Erfarenhet av mobil tandvård

- Erfarenhet av journalsystem Muntra

Anställningens omfattning

Anställningen gäller klinisk verksamhet på både stationär och mobil klinik. Anställningsformen är timanställning med fasta tider och dagar som motsvarar ca 20-40% av heltid. Vi ser inga problem med att du har en annan anställning parallellt med arbetet på Stadsmissionshälsan.

Du kommer att arbeta både på plats i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Vi utgår ifrån Malmö.

Din anställning kommer att vara hos Öresund tandvård men du kommer att tjänstgöra inom Stadsmissionshälsans verksamhet.

Då vi intervjuar löpande kan tjänsten komma att tillsättas före sista ansökningsdag, passa därför på att söka redan idag! Kontaktpersoner:

Åsa Karlsson

Enhetschef Stadsmissionshälsan

Telefon 0732-542191

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu

Skåne Stadsmission söker en Insamlingskoordinator

Marknadskoordinator
Läs mer Maj 12
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

OM TJÄNSTEN

Tjänsten är placerad?hos teamet för Insamling på?Marknad-?och kommunikationsavdelningen. Du kommer arbeta tätt med hela?avdelningen som ansvarar för samordning av volontärer, insamling från privatpersoner, företag, stiftelser och fonder samt för marknadsföring, opinionsbildning och kommunikation för alla verksamheter inom Skåne Stadsmission. Du rapporterar till Insamlingschefen. Tjänsten är placerad i Malmö, på kansliet på Olof Palmes Plats 1.?

Vi erbjuder:?

- Ett varierat jobb fyllt av intressanta och utvecklande utmaningar?
- Resultatfokus med stor möjlighet att optimera effekt?
- En kultur där vi ser varje människa och där olikheter är styrkor?
- Tätt samarbete med många interna och externa parter? ?
OM ROLLEN

Ditt uppdrag är brett för att stötta vårt arbete med givarservice för ökat engagemang och lojalitet hos våra givare. Det innebär att ha direktkontakt med olika typer av givare och administration. I rollen söker vi även erfarenhet och kompetens inom Marknadskoordinering.?

Genom ditt arbete får du givaren att känna vilken ovärderlig skillnad en gåva gör, vilket skapar mer engagemang och bygger lojalitet.?

Kort sagt handlar rollen om att utveckla relationen till våra givare men också om ett administrativt arbete samt koordinering av olika typer av kommunikation.

Arbetsuppgifter

Dina främsta arbetsuppgifter är:

- Daglig kontakt med våra givare på telefon och mejl samt utskick av gåvokort, talonger och registrering i CRM-system?
- Säkerställa att givarregistret håller hög kvalitet genom uppdateringar, registervård och statistik
- Avstämningar med ekonomiavdelningen
- Stötta teamet med olika typer av kommunikation samt skapa material för kommunikation med givare?
- Delta i arbetet med utveckling av givarvård och givarservice
- Administration vid utdelning från fonder?
- Andra administrativa uppgifter förekommande på marknad - och kommunikationsavdelningen?
För att ha bästa möjliga förutsättningar att lyckas behöver du ha ett stort fokus på service. Du bör ha erfarenhet inom såväl direktkommunikation i skrift, telefon och genom CRM-stöd samt planering och genomförande av löpande kommunikationsarbete.?

Du är mycket serviceinriktad och är en noggrann, ansvarsfull och effektiv person med förmåga att hantera arbetsuppgifter på ett strukturerat och organiserat sätt.

Du behöver kunna hantera svårare samtal, vid exempelvis minnesgåvor eller när givare ger feedback. Du behöver kunna sälja in och förmedla vikten av att fortsätta stötta Skåne Stadsmission i samband med uppsägningar av månadsgivande.

Du bör vara trygg i att bemöta känsliga ämnen och kunna kommunicera på ett professionellt och lugnande sätt.?

Du drivs av att skapa resultat genom att samarbeta med andra, av att ha kul på jobbet, och brinna för att bidra till en bättre värld.? ?

Dina erfarenheter och kompetenser:?

- Relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis Business Administration
- God erfarenhet inom marknadskommunikation och CRM?
- Du är mycket inriktad på service
- Lösningsfokuserad och har tålamod och omtanke i fokus vid kontakt med människor
- God svenska i tal och skrift?
- Samarbetsvillig, prestigelös och strukturerad?
- Delar och motiveras av Skåne Stadsmissions värdegrund? ?
Meriterande:?

- Erfarenhet från insamling och marknadsföring i ideell sektor?
- Erfarenhet av servicearbete inom support, kundtjänst?eller liknande
Anställningens omfattning

Tjänsten är?en tillsvidareanställning med föregående provanställning. Vår ambition är att tillsätta tjänsten under juni 2025 och ser fram emot din ansökan senast den 20 maj 2025.

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu

Skåne Stadsmission söker en Områdeschef för Sociala företag

Affärsområdeschef
Läs mer Apr 30
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.



Om sociala företag

Skåne Stadsmissions sociala företag erbjuder professionella och samhällsnyttiga tjänster och produkter utifrån de globala hållbarhetsmålen 2030. Att bidra till cirkulärekonomin genom att ta begagnade gods till tillvara, minska klimateffekter på grund av ökad produktion och konsumtion, hantera stora mängder av ätbara överskott matvaror och motverka matfattigdom samt att arbeta för att rusta personer som står långt ifrån arbetsmarknaden för att gå närmare ett betalt arbete eller studie beskriver de tjänsterna som utförs dagligen i de sociala företagen.

Stadsmissionens sociala företag består idag av 4 secondhand-butiker i Malmö, 3 sociala livsmedelsbutiker i Malmö , Kristianstad och Helsingborg, REMAKE, insamling & produktion, transport, matcentral, oblatbageri samt arbetsintegration .

Den gemensamma drivkraften för sociala företag är att skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar medan det ekonomiska resultatet ska bidra till långsiktig och hållbar finansiering av verksamheten.

Om uppdraget

Som områdeschef kommer du att ha ett övergripande operativt och strategiskt ansvar för Skåne Stadsmissions sociala företag samt affärsutveckla verksamheten för att öka och trygga intäkter.

Du kommer att ta våra sociala företag in i framtiden genom ett fokus på samhällsnyttan, via inkluderande ledarskap och en entreprenöriell orientering. Du ska även lägga en stor vikt på att leda och utveckla verksamheten utifrån struktur, lagstiftning och en god arbetsmiljö, i enlighet med Skåne Stadsmissions värderingar, vision och strategisk inriktning.

Som områdeschef ingår du i Skåne Stadsmissions ledningsgrupp och arbetar aktivt med operativa och strategiska frågor kring utveckling av organisationen.

Arbetsuppgifter


- Leda de arbetsintegrerade sociala företagen samt utveckla de befintliga företagen utifrån affärsmässighet och kostnadseffektivitet i enlighet med Skåne Stadsmissions mission, vision och värdegrunder.

- Utveckla externa kontakter med offentlig sektor, ideella organisationer samt näringsliv för att skapa hållbar tillväxt av de sociala företagen och ge utrymme för ökade arbetsintegrationsinsatser.

- Övergripande budget-, personal-, och arbetsmiljöansvar över de sociala företagen.

- Stödja och leda chefer och projektledare i det operativa arbetet.

- Ansvar för områdets arbete med kvalitetsarbete och effektmätning.

- Vara aktiv och delta i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioners arbete.

- Kompetensutveckla chefer och medarbetare i verksamheten kring socialt entreprenörskap, affärsmässighet och arbetsmiljöarbete.

- Ansvara för etablering av nya arbetsintegrerade sociala företag utifrån potential, tillgängliga resurser och medel efter ledningsgruppens beslut i enlighet med organisationens riktlinjer, värdegrunder och strategi.

- Ha förmåga och kunskap om att leda genom chefer.

I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsattas innan sista ansökningsdag.
Om dig

Vi tror att du har en akademisk utbildning inom företagsekonomi, hållbarhet, samhällsvetenskap, handel, eller annat relevant område. Du har minst 3-5 år arbetslivserfarenhet i en ledande roll med arbetsledningsansvar för chefer och arbetsledare, gärna med dokumenterad erfarenhet av budgetarbete, inköp, upphandling och projektledning.

Som person är du prestigelös, lugn, trygg i dig själv samt kan skapa stabilitet i stressade situationer. Du har en medmänsklig grundsyn och delar Skåne Stadsmissions kärnvärderingar och ditt fokus utgår från verksamhetens deltagares förutsättningar. Du är kreativ, arbetar målinriktat och drivs av att hitta lösningar som fungerar i praktiken samt har en flexibel läggning och har lätt att ställa om vid ändrade omständigheter och nya utmaningar.

För att lyckas i din roll ska du ha ska du vara intresserad av samhällsfrågor och cirkulär ekonomi samt vara väl insatt i agenda 2030.

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu

Skåne Stadsmission söker en Platschef Centrallager

Logistikchef
Läs mer Apr 14
Skåne Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Vi ger akut hjälp med basbehov såsom mat, kläder, hygien, vård och boende samt professionellt stöd för långsiktig förändring. Vårt mål är att ge alla människor nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Det gör vi genom att stödja individens tro på sin egen förmåga samtidigt som vi driver opinion för ett hållbart och medmänskligt Skåne. Vill du vara med?

Skåne Stadsmission har idag drygt 125 tillsvidareanställda medarbetare och cirka 275 privatvolontärer och 126 företagsvolontärer, samt en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Vi är en av tio medlemmar i Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som delar värdegrund och varumärkesplattform.

Stadsmissionens verksamheter finansieras genom IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap), avtal, bidrag, projektmedel, försäljning av varor och tjänster samt insamlade medel från företag och privatpersoner.

Beskrivning av roll och uppdrag:

Uppdraget är att arbeta både kortsiktigt och långsiktigt med att minska konsumtion av nya varor, öka den cirkulära ekonomin och säkerställa kvalitativ arbetsträning för behövande. Genom ett professionellt förhållningssätt levererar enheten lösningar som hjälper människor att komma närmare arbetsmarknaden och förlänger livslängden på varor. Enheten verkar för att maximera output i förhållande till insats med ett tydligt fokus på måluppfyllelse för enheten.



I rollen som platschef är du ytterst ansvarig för centrallagret där insamling av gåvor sker. Du ansvarar för att arbetsintegration, ekonomi, personal, oblatbageri och butiksdrift genomförs på ett professionellt sätt. Många av uppgifterna kan delegeras men även om det delegeras är det i slutändan du som bär det yttersta ansvaret. I samråd med Områdeschefen presenterar du en tydlig plan för centrallagret och att dess innehåll drivs och utvecklas, i syfte att kunna hjälpa fler människor och för att säkerställa en ekonomisk hållbarhet.

Skåne Stadsmission med dess centrallager är en verksamhet i konstant förändring. Det sker dagliga in- och utleveranser, varor sorteras/flyttas/packas, priser ändras, deltagare byter av varandra och snabba beslut fattas. Kundkretsen är både krävande och samtidigt väldigt uppskattande. Gällande arbetsintegrationen sker det även där snabba förändringar och deltagarna kräver i många fall individanpassningar.

Huvuduppgifter:

- Vara ytterst ansvarig för centrallagret inklusive alla arbetsuppgifter relaterat till detta, såsom deltagararbete, livsmedelshantering och egenkontroll.
- Tillsammans med övriga anställda, leda och fördela arbetet i centrallagret samt ha en god kunskap gällande vad som behöver göras.
- Förmedla rutiner och arbetsinstruktioner rörande kvalitet, arbetsuppgifter, uppdrag och lagkrav till samtliga medarbetare och se till att dessa efterföljs.
- Ta emot och hantera synpunkter från övrig personal gällande eventuella brister i verksamhetens utformande samt brister gällande fysisk och psykosocial arbetsmiljö.
- Ansvara för att upplärning av nya medarbetare sker på ett korrekt sätt.
- Ansvara för medarbetarsamtal och lönesättande samtal enligt Skåne Stadsmissions riktlinjer.
- I dialog med övriga anställda sätta och förmedla mål för verksamheten samt se till att dessa mål följs upp och är vägledande i den dagliga driften.
- Ansvara för att kassahantering och fakturor/kontering sker enligt Skåne Stadsmissions riktlinjer och enligt verksamhetens budget.
- Ansvara för framtagande och uppföljning av budget för verksamheten.
Övriga uppgifter

- Ansvara för att lokalfrågor och inköp hanteras enligt Skåne Stadsmissions policys.
- Ansvara för att brandskyddet efterlevs enligt lagkrav
- Ansvara för att inventarier, hjälpmedel och utrustning vårdas och används resurseffektivt.
- Arbeta för att utveckla team och inspirera/motivera/coacha personal i deras uppdrag och medledarskap.
- Med hjälp av HR-avdelningen se till att lagar och riktlinjer kring personalfrågor följs.
- Samverka externt där det gynnar verksamhetens utveckling och/eller målgrupper.
- Ansvara för det systematiska arbetsmiljöarbetet i verksamheten enligt delegation samt att arbetet följer lagkrav.
Varsamheter som rollen ansvarar för

- Insamling/produktion
- Transport
- Oblatbageri
Vi söker dig som:


- Har 2–5 års erfarenhet av liknande arbete från ledande befattning inom till exempel transport, lager eller logistikbranschen

- Har dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla team
- Arbetar genom dina medarbetare för att nå uppsatta mål
- Föreslår, leder och driver olika initiativ för att effektivisera och förbättra övergripande resultat
- Har erfarenhet av att skapa goda relationer med omvärlden

Du har även


- Goda kunskaper i Office-paketet, framförallt Excel, Word och Powerpoint

- Mycket goda kunskaper i Svenska, både i skrift och tal
- B-körkort

Din profil

Du skapar en positiv arbetsmiljö och driver en säkerhetsmedveten kultur samtidigt som du främjar Skåne Stadsmissions principer och värderingar. Du strävar konsekvent efter att nå uppnå mål och syften och har tilltro till din egen förmåga på arbetet och är säker på sig själv när allt annat är osäkert.

Du visar en involverad och engagerad inställning till organisationen och sätter dess mål högre än dina personliga samtidigt som du hjälper dina kollegor och medarbetare i deras dagliga arbete.

För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, bra på problemlösning, vara strukturerad och noggrann. Samarbetsförmåga och initiativkraft är värdefulla egenskaper.



Anställningens omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % som kan komma att föregås av sex månaders provanställning. Då vi intervjuar löpande kan tjänsten komma att tillsättas före sista ansökningsdag, passa därför på att sök redan idag!

Skåne Stadsmission gör varje dag skillnad för människor som lever i utsatta livssituationer genom innovativt och professionellt socialt arbete. Stadsmissionens värdegrund sätter den enskilda människan i fokus och ambitionen är att deltagarna ska få ökad livskvalitet och egenmakt. För Stadsmissionens medarbetare står alltid mänskliga rättigheter i fokus. Tillsammans skapar vi ett medmänskligare Skåne.

Vill du vara med?

Ansök nu