Malmö: IT-tekniker till VA SYDs Servicedesk

Hitta ansökningsinfo om jobbet IT-tekniker till VA SYDs Servicedesk i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2025-04-15 // Varaktighet: Heltid

Till dig som gillar tech där både människa och dator skapar effektivitet och IT-säkerhet i vardagen.

Vi söker dig som vill jobba med personlig IT-service till alla våra medarbetare på VA SYD. Du kommer förstärka IT-teamet med jobb i en progressiv, innovativ och modern IT-miljö. 

Din kommande roll
IT Servicedesk är navet för IT-support och IT-utveckling till våra medarbetare och nu söker vi en kollega för rollen som IT-tekniker till vårt team. Arbetet omfattar support via telefon, mejl, onsite och fjärrstyrning samt speciellt ansvar för IT-incidenthantering. Vi är placerade på huvudkontoret där huvuddelen av arbetet är förlagt men tjänsten innefattar även schemalagd rondering där du får åka ut och hjälpa våra kollegor på våra verksamhetsställen i Malmö, Lund, Lomma, Svedala och Eslöv. Hos oss kommer du att få lösa både 1st och 2nd line arbetsuppgifter, arbeta med felsökning och installation av datorer och program samt bygga upp och bevaka en tydlig IT-incidentprocess.

I rollen som IT-tekniker innefattar din roll att:

- bemanna vår servicedesk på kontoret och ansvara för öppethållning för att ta emot användare som kommer på besök för supportbehov
- arbeta med inkomna IT-ärenden i vårt ärendesystem samt bemanna vår supporttelefon
- vid behov hjälpa kollegor och assistera vid IT-aktiviteter och förändringsprojekt relaterat till IT-enhetens ansvarsområde
- hålla enskilda introduktioner och informera användare kring IT-användning och generella IT-säkerhetsfrågor
- assistera vid installationer och konfiguration av IT-utrustning
- vara den centrala koordinatorn vid uppbyggnad och hantering av effektiv IT-incidenthantering

 

Vi erbjuder
Hos oss erbjuder vi dig ett roligt och utmanande jobb med utpräglat samarbete och kundkontakt i en IT-miljö organiserad under Säkerhetsavdelningen där vi ligger i framkant inom IT-utveckling och IT-säkerhet. Du kommer till en arbetsplats med härlig gemenskap och stolthet över vårt viktiga samhällsuppdrag. På huvudkontoret nära Malmö central är vi ett team på nio målinriktade kollegor där du kommer att bli en del av ett sammansvetsat engagerat gäng.

Vi kan lova omväxlande, utvecklande och intressanta arbetsuppgifter där säkerhet och digitalisering står i fokus. Inom teamet jobbar vi nära varandra i moderna IT stöd- och ärendesystem och vi erbjuder värdefull kompetensutveckling för framtiden. Vi sätter höga kvalitetsmål men värdesätter också hälsa och trivsel och prioriterar balans mellan arbete och fritid. Bland annat erbjuder vi en betald friskvårdstimme i veckan. Vår arbetstid är mellan klockan 8.00 till 16.30, men vid särskilda behov och efter överenskommelse finns det möjlighet att kunna anpassa sin arbetstid inom flextidsramen.

Tjänsten kan framöver komma att ingå i vår beredskapsstyrka 24/7/365.

Vem är du?
För att passa i rollen är du serviceminded och tycker om att hjälpa kollegor på ett kundorienterat, effektivt och pedagogiskt sätt. Du har lätt för att snabbt sätta dig in i nya uppgifter, med förmågan att hantera flera ärenden parallellt på ett strukturerat sätt. Vidare är du lösningsorienterad och tar gärna initiativ till förbättringar för att nå resultat. Dokumentation och processer ser du som en självklar del i att säkerställa en hög kvalitet på IT-leveransen. Vi förutsätter att du har förmågan att arbeta såväl självständigt som i grupp och har lätt för att knyta kontakt och bygga relation med personer från alla delar och nivåer i organisationen. Har du dessutom intresse för samhällsförbättring med fokus på miljö och står bakom våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet är du rätt person för VA SYD.

Dina erfarenheter
VA SYD söker dig som;

- har eftergymnasial utbildning inom IT-området (alternativt motsvarande kompetens förvärvad genom arbetslivserfarenhet)
- har erfarenhet av IT-support till flera samtidiga användare
- har erfarenhet av Active Directory, Windows 10/11 och Officepaketet
- är väl bevandrad i en Windows miljö på såväl server som klientsidan
- har B-körkort
- har mycket goda kunskaper i svenska i såväl i tal som skrift och behärskar engelska väl

Det är önskvärt att du har vana av att arbeta i en servicedesk via ärendesystem och har kunskap inom ITIL. Har du erfarenhet av att jobba inom offentlig verksamhet är det positivt.

Välkommen med din ansökan!

Vilka är VA SYD?

VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som Helpdesktekniker/Supporttekniker

Nedan visas andra jobb i Malmö som Helpdesktekniker/Supporttekniker.

Servicedeskmedarbetare sökes till global kund i Malmö!

Läs mer Apr 28
Är du en problemlösare ut i fingerspetsarna och älskar att ge support i världsklass? Nu söker vi en Servicedeskmedarbetare till ett spännande IT-uppdrag i Malmö!
Om rollen Som Servicedeskmedarbetare kommer du att vara hjärtat i användarsupporten. Du hjälper kunder med allt från felsökningar till kontohantering och ser till att den hårdvara som används fungerar optimalt tillsammans med våra systemlösningar.
Dina viktigaste verktyg kommer att vara telefon och ärendehanteringssystem där du smidigt och effektivt hanterar inkommande ärenden.
Vanliga arbetsuppgifter inkluderar:

Felsökning av nätverksutrustning


Kontohantering


Hantering av lättare tekniska frågor

Vi söker dig som
Har några års erfarenhet av helpdesk och IT-support.


Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska.


Är lösningsorienterad och brinner för att hjälpa andra.


Har en positiv inställning och trivs med att arbeta i team.

Praktisk information
Start: 5 maj 2025


Slut: 31 augusti 2025


Plats: På plats i Malmö (ej distansarbete)


Ansök senast: 30 april 2025



Det här är en perfekt möjlighet för dig som vill utvecklas vidare inom IT-support och få värdefull erfarenhet i en dynamisk miljö! 
Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher.
Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.

Ansök nu

Junior IT-Support / Servicedesk Support Specialist till Tietoevry

Läs mer Apr 28
Om företaget
Tietoevry är ett ledande företag inom digital omvandling och erbjuder integrerade IT-lösningar till både företag inom näringslivet och den offentliga sektorn. De spelar en betydande roll i den digitala sfären och utnyttjar sin programvara och tjänster för att utveckla verktyg och lösningar som underlättar vardagen för en stor mängd människor. Genom att hjälpa företag att förnya sina verksamheter genom modernisering, digitalisering och innovation skapar de nya möjligheter som bygger på öppenhet, samarbete inom innovation och ett omfattande ekosystem. Här får du möjligheten till att växa med utmanande och stimulerande arbetsuppgifter. Vidare får du kontinuerligt stöttning genom utvecklande och coachande samtal. Detta kombineras med en stark kultur som bygger på hög transparans och en stor dos teamanda.
Om tjänstenRollen som supporttekniker hos Tietoevry handlar primärt om att erbjuda support till en av Tietoevrys största kunder. Rollen är dynamisk och varierande, då du förväntas erbjuda support inom områden såsom Office 365, MS Office, Windows, Windows Server, nätverk, brandväggar, WiFi, säkerhet, backup, Active Directory och Mac.
Ansvarsområden:
Tillhandahålla kvalitativ support genom telefon, mail och chatt för slutanvändare hos kund.
Leverera lösningar på de ärenden som berör tekniska frågor eller problem.
Felsökning och åtgärdande av tekniska problem med hjälp av fjärrstyrnings-, och automatiseringsverktyg.
Vara delaktig i förbättringsprocesser för incident, förändring och problemhantering.
Kvalifikationer och egenskaper
Vi letar efter dig som har en fallenhet för att ge kvalitativ service. För att passa bra i tjänsten ser vi att du har en approach som präglas av en hög grad av kundfokus och service. Vidare är du fokuserad på att nå resultat och utvecklas över tid. Att sätta mål och jobba mot dem, individuellt och i team, är något som känns naturligt för dig. Du är en person som fungerar bra i grupp som innehar en hög standard av ärlighet och konsekvens i sina handlingar. Likt andra i teamet, förväntas du vara flexibel och öppen för att utvecklas då du kommer ta dig an en varierande mängd olika ärenden. Du är kommunikativ, samarbetsvillig och sprider positiv energi. Du har både förmågan att identifiera problem samt hitta lösningar till dessa.
Vidare ser vi gärna att du:
Har minst ett års erfarenhet av antingen teknisk support eller kundtjänst/service.
Påvisar en stark motivation och ett intresse för att utvecklas inom IT samt att arbeta mot större kunder.
Kan uttrycka dig obehindrat i både svenska och engelska
Övrig information Plats: Malmö, Skåne
Omfattning: 100%


Det här är ett konsultuppdrag på 6 månader med möjlighet till överrekrytering, du blir initialt anställt hos Asta Agency och arbetar som konsult hos företaget. För rätt person finns det goda möjligheter till en överrekrytering hos företaget.

Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt!
Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till kandidat@astaagency.se.

Ansök nu

Servicedesk-tekniker

Läs mer Apr 25
Vår vision på Orange Cyberdefense är att bidra till ett säkrare digitalt samhälle genom att hjälpa våra kunder att förebygga och hantera olika typer av cyberhot. Vi brinner alla för cybersäkerhet och engagerar oss tillsammans för att hjälpa våra kunder på deras säkerhetsresa.
Din roll som Servicedesk-tekniker
Vår medarbetare i teamet rör sig vidare internt hos oss i bolaget och vi söker därför efter vår nästa servicedesk-tekniker
I den här rollen kommer du att jobba tillsammans med sju kollegor i en servicedesk som startade för fem år sedan i syfte att förbättra vår leverans mot våra kunder. Du blir en viktig funktion för våra kunder och vi söker dig som brinner för kundservice. I den här tjänsten arbetar du i treskift (morgon, eftermiddag och natt).
Exempel på ansvarsområden:
Hantering av inkommande kundärenden: samla in ärenden, incidenter och serviceförfrågningar.
Agera på larm från övervakningssystemet.
Samordning av de dagliga aktiviteterna för våra cybersäkerhetstekniker.
Koordinera utbyte av hårdvara för våra kunder.
Hjälpa till att utveckla arbetsrutiner och processer.
Skapa och underhålla dokumentation.
Presentera vår servicedesk för våra kunder.


Varför ska du jobba hos oss?
Möjlighet att jobba tillsammans med några av branschens mest dedikerade experter inom cybersäkerhet och med marknadsledande teknik.
Flexibel arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter.
En Challenger-kultur som uppmuntrar nyfikenhet, initiativtagande och kunskapsdelning.
Vi hjälper och säkrar upp IT-miljöerna hos stora internationella företag.


Vilka är vi?
Orange Cyberdefense är Sveriges ledande cybersäkerhetsföretag. Vår vision är att bidra till att säkra det digitala samhället. Vi erbjuder våra kunder tjänster inom flertalet områden, från djupgående tekniska lösningar exempelvis SOC, brandväggslösningar, tekniska hotanalyser, sårbarhetshantering, SIEM till mer mjukare tjänster som styrning och ledning inom säkerhet, arbete med riskmodeller och riskanalyser. Vi är 2700 kollegor globalt, varav 400 kollegor i Sverige.
På Orange Cyberdefense är vi alla olika men med delad passion för cybersäkerhet; och det är vår främsta styrka. Vi är stolta över våra olikheter, erfarenheter och bakgrunder och är övertygade om att vi måste inkludera alla för att också kunna erbjuda lösningar som passar just alla. Det är anledningen till att vi säkerställer att vi hanterar alla ansökningar likvärdigt.

Vem är du?
Vi söker dig som älskar att leverera högklassig service och som trivs med att jobba i en challenger-kultur där många bollar flyger. Vi söker dig med tidigare erfarenhet av att arbeta i Office-paketet och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av ITIL Service Management.

Rekryteringsprocessen:
Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag har löpt ut. Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Amanda Wennström (amanda.wennstrom@orangecyberdefense.com)

Ansök nu

Second Line Support till Ricoh

Läs mer Apr 3
Om företaget
Ricoh är ett globalt teknikföretag med internationell karaktär. De är idag en av de ledande aktörerna inom sitt område och erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster som hjälper företag att förbättra sin produktivitet och effektivitet. Med fokus på hållbarhet och innovation arbetar de för att stödja sina kunder i övergången till digitala och miljövänliga arbetsplatser, och Ricoh är verksamt i över 200 länder världen över.
Vi på Asta Agency samarbetar med Ricoh i den här rekryteringsprocessen. Det här är ett konsultuppdrag med god möjlighet till anställning hos Ricoh. Du blir anställd av Asta Agency och arbetar som konsult.

Om tjänstenI rollen som Second Line Support arbetar du med att lösa inkommande ärenden inom området, mötesteknik och kommunikationslösningar. Dina arbetsverktyg är i första hand via telefon, Teams och fjärrstyrning. Ärendena hanteras initialt av first line-support. När ärenden inte kan lösas där, men inte heller kräver en tekniker på plats, tar du över och arbetar vidare för att lösa dem så snabbt och effektivt som möjligt.
Du hanterar en variation av tekniska problem. Arbetet sker ofta i samverkan med onsite-tekniker eller Third Line Support. I vissa fall kan du behöva guida tekniker på plats, eller ge fjärrsupport vid felsökning. Arbetet sker i ServiceNow där du registrerar, arbetar och avslutar ärenden, men även arbetar med processförbättringar och interna utvecklingsinitiativ. Rollen innebär direkt kundkontakt och ansvar för uppföljning av ärenden. Du blir en del av ett engagerat team inom ett snabbfotat affärsområde där du har möjlighet att påverka, testa nya idéer och arbeta nära både kunder och kollegor.

Kvalifikationer och egenskaper
Vi letar efter dig som har en fallenhet för att ge kvalitativ service och ett tekniskt intresse. För att passa bra i tjänsten ser vi att du har en approach som präglas av en hög grad av kundfokus och service. Vidare är du fokuserad på att nå resultat och utvecklas över tid. Du är en person som fungerar bra i grupp som innehar en hög standard av ärlighet och konsekvens i sina handlingar. Likt andra i teamet, förväntas du vara flexibel och öppen för att utvecklas då du kommer ta dig an en varierande mängd olika ärenden. Du är kommunikativ, samarbetsvillig och sprider positiv energi. Du har både förmågan att identifiera problem samt på ett nyfiket sätt hittar lösningar till dessa.
Utöver det har du:
• Eftergymnasial utbildning inom IT/nätverksteknik eller motsvarande arbetslivserfarenhet • God system- och datorkunskap, erfarenhet av ServiceNow är meriterande • Flytande kunskaper i svenska och engelska, tal och skrift • Erfarenhet av att arbeta enligt ITIL är meriterande • Meriterande: Certifieringar eller erfarenhet av Cisco, Microsoft teams eller PRO- AV Övrig information Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid
Plats: Malmö, Jägersro eller Stockholm, Solna
Omfattning: Heltid
Lön: Enligt överenskommelse


Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt!
Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till ellen@astaagency.se.

Ansök nu

First Line Support till Malmö

Läs mer Apr 2
Brinner du för IT och gillar att lösa IT-relaterade problem? Har du tidigare erfarenhet av IT support och drivs av att ge förstklassig service? Då vill vi gärna höra från dig!
Nu söker vår kund i Malmö en driven IT Supporttekniker till sitt team där du kommer att tillhöra ett team av kollegor där ni tillsammans tar hand om företagets IT-relaterade ärenden via telefon, mail och ärendehanteringssystem. Som en del av teamet löser du användares IT-problem i stort och smått, lämnar över ärenden till andra arbetsgrupper inom avdelningen när så krävs, följer upp ärendehantering samt dokumenterar lösningar för att effektivisera ert arbete. I rollen som IT Supporttekniker får du arbeta med flera tjänster och jobbar tätt tillsammans med ditt team. Vi söker dig med ett genuint IT-intresse – kanske har du byggt din egen dator eller älskar att felsöka teknik.
För denna roll ser vi att du har erfarenhet inom:
Minst ett års arbetslivserfarenhet inom servicedesk
Felsökning inom Windows miljö
Active Directory/Entra ID (Azure AD)
Microsoft 365
Ärendehanteringssystem, t.ex. ServiceNow
Intune
Vi ser också att du kan kommunicera obehindrat på såväl svenska som engelska, i både tal och skrift.

Vi tror att du är en lagspelare som gärna stöttar dina kollegor och alltid strävar efter att leverera utmärkt service. Du är självgående, lyhörd och delar gärna med dig av din kunskap för att stärka teamet. Att vara punktlig, föregå med gott exempel och ha en lösningsorienterad inställning är några av dina främsta egenskaper.

Start: Omgående start med hänsyn till uppsägningstid. Uppdraget är på heltid och är tillsvidare
Placeringsort: Stockholm
Ansökan: Intervjuer sker löpande och tillsättning sker vid rätt match

Vad vi står för: Vi på Camai erbjuder ett av marknadens branschledande anställningsvillkor med stor frihet som ledord. Vi drivs av att hitta det bästa uppdraget för våra medarbetare. Det roligaste som finns är att hitta en perfekt matchning mellan konsult och kund. Vi vet att alla har ett drömarbete, och vi är ett tight entreprenörsdrivet team som arbetar för att se till att du tycker att det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Vi tror att kompetenta människor dras till varandra och vill jobba med likasinnade i spännande kunduppdrag.
Vi har en av marknadens mest förmånliga ersättningsmodell anpassad för en modern konsultorganisation med mycket frihet. Vi har helt enkelt kul tillsammans!
Varför ska du välja oss? Med många års erfarenhet i konsultbranschen har vi valt våra tre värdeord med omsorg; kommunikation, ambition och balans. För att lyckas tror vi att våra medarbetare får vara med och forma sitt arbete efter prioriteringar och intresse i livet. Med din ambition och rätt verktyg från oss ser vi till att du utvecklas och samtidigt belönas på vägen.
Vill du vara en del av vår fortsatta tillväxt?

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från VA SYD

Nedan visas andra jobb i Malmö från VA SYD .

Spontanansökan till VA SYDs infrastrukturprojektet MAXIMA

Civilingenjör, väg- och vattenbyggnad
Läs mer Apr 25
Vill du jobba i ett av södra Sveriges just nu största infrastrukturprojekt? Vill du samtidigt vara med och bidra till utvecklingen av ett mer hållbart samhälle? Nu finns en unik möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö och utvecklas tillsammans med branschledande experter – och ta ett nytt steg i din karriär.

Välkommen med din spontanansökan! 
Vad är MAXIMA?
VA SYD planerar att bygga avloppsreningssystemet MAXIMA, som är regionens i nuläget största infrastruktursatsning, helt jämförbar med Öresundsbron och Citytunneln. MAXIMA omfattar ett nytt och robust Sjölunda avloppsreningsverk med nya utloppsledningar i Öresund, en stor pumpstation, en avloppstunnel under Malmö, en avloppstunnel från Källby i Lund samt överföringsledningar för att ansluta flera kommuner. Det nya systemet planeras stå klart 2035 och är en förutsättning för att möta befolkningstillväxt, klimatförändringar och miljökrav.

Läs gärna mer om programmet här: https://maxima.vasyd.se/

Din kommande roll
Inom programmet finns behovet av att förstärka organisationen med flera olika roller som innebär allt från att vara delaktig i stora upphandlingar till att kunna bistå med expertkunskap ute på site, allt i en dynamisk miljö där den ena dagen inte är den andra lik. I vissa roller kan du dessutom vara delaktig i entreprenaden på ett mer operativt sätt, beroende på din erfarenhet sedan tidigare. I dagsläget finns redan en organisation på cirka 90 personer i programmet MAXIMA på avdelningen Hållbar avloppsrening, och vi ser att vi behöver förstärka VA SYD med intern expert- och generalistkompetens.

Tjänsterna som blir aktuella kommer under rekryteringsprocessens gång att definieras tydligare baserat på kompetensen hos de kandidater vi tar kontakt med.

Vi erbjuder
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag, där du ges eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid, och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. 

Vem är du?
Du ställer dig bakom kärnvärdena kvalitet, engagemang och lyhördhet och vill bidra till att vi gör varandra bättre. Du har också ett affärsmässigt fokus, trivs bra med att hantera många olika kontaktytor samt är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på framför allt svenska, men även engelska. 

Vi söker både dig som är specialist och dig som är generalist. 

Dina erfarenheter
Vi söker dig som:

- har en relevant högskoleexamen som t.ex. ingenjör, inom miljö, ekonomi eller administration.
- har erfarenhet inom något eller några av följande områden: Anläggning-, bygg och installation-, processingenjör, VA-teknik, miljö/miljöteknik, kvalitet, projektledning, ekonomi, upphandling/inköp eller administration.
- har vana av att arbeta i projekt och en vilja att bidra till genomförandet av ett mycket stort, komplext och utmanande byggprojekt.

Starkt meriterande erfarenheter är:

- erfarenhet från entreprenadbranschen
- erfarenhet av stora samhällsbyggnadsprojekt sedan tidigare

Välkommen med din ansökan! Vi planerar att tillsätta tjänster innan sommaren.



VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Enhetschef IT till VA SYD

Chief Information Officer/CIO/IT-chef
Läs mer Apr 25
Vill du arbeta som IT-chef i en av samhällets viktigaste funktioner? Som IT-chef kommer du att vara en viktig del i VA SYDs digitaliseringsresa och utöver att leda och samordna specialister inom den egen avdelningen kommer du även att ha ansvar för det verksamhetsövergripande digitaliseringsarbete.

Din kommande roll

I rollen som IT-chef och enhetschef ansvarar du för den operativa verksamheten där du förväntas driva egna frågor inom enhetens ansvarsområden, men du har också ett strategiskt ansvar att leda och samordna de övergripande uppdrag som finns på avdelningen samt bidra till VA SYDs IT- och digitaliseringsresa. Till din hjälp har du teamledare som ansvarar för det dagliga arbetet, IT-tekniker samt IT-ingenjörer.

Enhetschefens arbetsuppgifter innefattar att:

Leda, driva, samordna och utveckla arbetet inom IT-området.
Tillhandahålla service av god kvalitet som underlättar för våra avdelningar.
Ansvara för personal och budget samt stödja teamledare som i sin tur ansvarar för det dagliga operativa arbetet på IT Servicedesk.

Enhetschefen rapporterar till avdelningschef Säkerhet och rollen är placerad på VA SYDs huvudkontor i centrala Malmö, men du arbetar inom hela VA SYDs geografiska verksamhetsområde.

I din roll kommer du att ansvara för IT i en samhällsviktig verksamhet där vårt uppdrag är att säker-ställa en god lagefterlevnad samtidigt som vi ska tillhandahålla ett modernt och tillgänglig IT stöd med fokus på bra användarupplevelse.

Du ansvarar också i rollen som enhetschef att medarbetare på enheten upprätthåller IT-beredskap 24/7/365.

Säkerhetsavdelningens uppdrag

Avdelningens uppdrag är att stödja hela VA SYD med användarnära support, säker drift samt innovativt utvecklingsarbete och består utöver enheten IT-Service även av Säkerhetssamordning samt Fastighet. Det betyder att vi levererar service med god kvalitet som underlättar våra kollegors vardag, att vi utför uppdrag och stödjer i den dagliga driften. Vi ansvarar även för system-, informations- och dokumenthantering, utbildar eller på annat sätt bistår organisationen med expertkunskap, både proaktivt och reaktivt.
Som enhetschef kommer du vara en viktig del i avdelningens ledningsgrupp där du har möjlighet att påverka vårt framtida serviceuppdrag och säkerhetsarbete i en viktig bransch.

Vi erbjuder

Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolta mottagare av utmärkelsen ”Excellent Arbetsgivare 2024” hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.

Vem är du?

Vi söker dig som vill leda i enlighet med VA SYDs miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet i en verksamhet som ständigt utvecklas. Som enhetschef är du strukturerad, med förmåga att både samordna och planera arbetet som finns inom enhetens uppdrag. Du bygger relationer och gott samarbete med interna såväl som externa aktörer och myndigheter genom din goda kommunikation, i tal och skrift på svenska. Rollen kräver även att du är kundorienterad utifrån verksamhetens behov med förmåga att växla mellan ordinarie strategiska arbetsuppgifter till akut hantering av oförutsedda händelser. 

Dina erfarenheter

Vi söker dig som:

Har stor erfarenhet av att kommunicera och leda IT- och digitaliseringsfrågor.
Har vana av upphandlingar och ekonomisk styrning, till exempel inom offentlig sektor.
Har fungerat som förändringsledare och haft ansvarat för arbete som påverkat din organisations informationshantering.
Har en god förståelse för omvärlden och de krav som följer i en föränderlig omvärld.
Har ansvarat för att implementera övergripande systemlösningar med erfarenhet inom till exempel ITIL processer.

Vi ser samtidigt att du är nyfiken och har en förståelse för hur olika delar i en verksamhet interagerar, både ur ett mänskligt och digitalt perspektiv.

Kvalifikationer:

Akademisk examen som är relevant för rollen som IT-chef
Flerårig chefserfarenhet och erfarenhet av förändringsledning
De senaste 5 åren fungerat som IT-chef eller i annan motsvarade roll som anses vara likvärdig

Välkommen med din ansökan!
VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu

IT-ingenjör/nätverksadministratör till VA SYD

Nätverksadministratör
Läs mer Apr 24
Är du en engagerad och tekniskt skicklig IT-ingenjör/nätverksadministratör som vill vara med och forma framtiden för våra kommunikationsplattformar och system? Hos oss på VA SYD får du möjlighet att arbeta i en samhällskritisk verksamhet med spännande och utmanande projekt i teknikens absoluta framkant.

Här kommer din expertis och kreativitet kommer att göra skillnad på riktigt. Vill du vara en del av ett team där samarbete, innovation och hög säkerhet är i fokus?
Då kan detta vara din nästa möjlighet!Din kommande roll
Som IT-ingenjör kommer du att ha en central roll i utvecklingen, designen och underhållet av våra olika kommunikationsplattformar. Du kommer att arbeta med rulla ut befintliga lösningar men även att skapa konceptuella lösningar som möter VA SYDs behov inom ekonomi, drift- och informationssäkerhet.
Ditt ansvar omfattar inte bara att se till att våra plattformar och system fungerar effektivt, utan även att de är kompatibla och synkroniserade med vår övriga IT- och OT-miljö.
Din roll kommer att till stor del handla om att leverera kommunikationslösningar till vår stora och geografiskt spridda OT-verksamhet (ICS/SCADA/DCS). Idag har vi en kommunikationsplattform baserad på olika switching, routing, wifi och firewallinglösningar från tillverkare såsom t.ex. Extreme Networks, Cisco, Checkpoint och VMware (VeloCloud och NSX-T). 

Dina arbetsuppgifter inkluderar:

- Ta fram förslag och implementering av nya konceptuella lösningar för plattformarna baserat på ekonomi, drift och säkerhetsaspekter.
- Underhåll och förnyelse av befintliga plattformars olika komponenter för att säkerställa att de lever upp till våra höga krav.
- Deltagande som sakkunnig i övergripande diskussioner om digitalisering och tekniska lösningar.
- Teknisk support i systemupphandlingar och beslut som påverkar hela VA SYD.
- Aktivt arbeta för att säkerställa att lagar, föreskrifter och tekniska standarder efterlevs.
- Projektdeltagande i VA SYDs många olika om-/byggnationsprojekt. Driva på dokumentationsarbetet av dessa olika tekniska lösningar
- Tjänsten kan komma att innebära schemalagd beredskap 24/7 var femte till var sjätte vecka.

Vi erbjuder
Du kommer till en vänlig arbetsplats där man är stolt över vårt viktiga samhällsuppdrag där ditt arbete har stor betydelse för samhällets välmående och säkerhet. Det finns en stor vilja hos medarbetarna att utveckla verksamheten och du kommer att vara en del av ett dynamiskt team där dina idéer och din kompetens värdesätts. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare.

Vem är du?
Vi söker dig som är passionerad och nyfiken på IT och alltid vill lära dig mer. Du är en lagspelare som trivs med att samarbeta och kommunicera effektivt både inom och utanför avdelningen. Du har ett öppet sinne för nya tekniska lösningar och leverantörer då vi är noga med att benchmarka marknaden löpande, för att säkerställa att vi arbetar med rätt lösningar. Ditt driv och engagemang gör att du ständigt söker förbättringar och nya lösningar, och du är resultatinriktad och självgående i ditt arbete. Dessutom tycker du att dokumentation och att administrativt förvalta tekniska lösningar är en fullt naturlig del av vardagen.

Dina erfarenheter
För att passa i rollen som IT-ingenjör behöver du en god förståelse för kommunikationsteknik och IT-säkerhet. 

-  Eftergymnasial utbildning inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Minst fyra års erfarenhet av arbete med kommunikationslösningar och har tidigare arbetat i driftkritiska IT-miljöer.
- Goda tekniska färdigheter och förståelse gällande olika switching, routing, wifi och firewalling-lösningar.
- Ett starkt säkerhetstänk och erfarenhet av att hantera tuffa drift- och säkerhetskrav.
- B-körkort.
- God förmåga att utrycka dig väl på framför allt svenska, men även engelska, i både tal och skrift.

Välkommen med din ansökan!



VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Säkerhetssamordnare VA SYD

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Apr 28
Vill du arbeta som säkerhetssamordnare i en av samhällets viktigaste funktioner?  VA SYD håller på att bygga framtidens avloppsreningssystem MAXIMA, som är en av södra Sveriges största satsningar på infrastruktur i vår tid.

Det nya systemet är en förutsättning för att möta befolkningstillväxt, klimatförändringar och miljökrav och resan kommer ställa höga krav på säkerhetsarbetet.Det här handlar jobbet om
Rollen som säkerhetssamordnare tillhör organisatoriskt enheten Säkerhetssamordning. Säkerhetssamordnaren kommer att ha en tydligt koppling till programmet https://maxima.vasyd.se/ där du kommer utföra . Arbetsuppgifter innefattar bland annat att:

- tillsammans med kollegor på enheten ansvara för att systematisera säkerhet- och säkerhetsskyddsarbetet inom programmet MAXIMA
- analysera aktuella hot, sårbarheter och skyddsvärden
- genomföra analyser, ta fram åtgärdsplaner samt följa upp, kontrollera och bedöma säkerhet- och säkerhetsskyddsåtgärder
- ta fram stöd, vägledning och utbildning
- kommunicera resultat och analyser

Säkerhetsavdelningens uppdrag
Säkerhetsavdelningens uppdrag är att stödja hela VA SYD. Tillsammans så samordnar, leder och utvecklar arbetet inom säkerhetsområdet, till exempel beredskapsfrågor, kontinuitetshantering, civilt försvar, informationssäkerhet, dataskyddsfrågor samt informationshantering. Det betyder att vi tar fram styrdokument, utbildar eller på annat sätt bistår organisationen med expertkunskap, både proaktivt och reaktivt. Säkerhetssamordnaren kommer i sin roll som biträdande säkerhetsskyddschef att rapporterar till Säkerhetsskyddschefen, i övriga frågor finns nära kollegor och chef på enheten Säkerhetssamordning. Enheten Säkerhetssamordning är en ny enhet inom VA SYD och du kommer att ha möjlighet att påverka det framtida säkerhetsarbetet. Avdelningen består utöver Säkerhetssamordning även av enheterna IT-Service och Fastighet. Vi är placerade på VA SYDs huvudkontor i centrala Malmö.

Vi erbjuder
Du kommer till en vänlig arbetsplats där man är stolt över vårt viktiga samhällsuppdrag och det finns en stor vilja hos medarbetarna att utveckla verksamheten. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolt mottagare av utmärkelsen ”Excellent Arbetsgivare" hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.

Vem är du?

Som säkerhetssamordnare trivs du med att bidra i utveckling och förändring. Du är en analytisk person med fokus på att leverera resultat genom god planering och affärsmässighet. Som person är du trygg och prestigelös, vilket bland annat innebär att du kan stå upp för dina beslut även när de ifrågasätts, samtidigt som du kan ompröva dem när det så behövs. Du bygger goda relationer såväl internt som externt. Du är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi söker dig som vill arbeta i enlighet med VA SYDs miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet i en verksamhet som ständigt utvecklas.

Dina erfarenheter
Vi söker dig som har:

- minst 3 års erfarenhet av kvalificerat analysarbete, exempelvis säkerhetsskyddsanalys, risk- och sårbarbarhetsanalys, säkerhetsanalys eller motsvarande arbetsuppgifter
- relevant erfarenhet av analytiskt eller utredande arbete som innefattar bearbetning av underlag samt utformande av skriftligt underlag för styrning av säkerhetsarbetet
- relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som är relevant för tjänsten
- körkort B
- meriterande är tidigare erfarenhet av arbete inom kritisk infrastruktur
- meriterande är kunskap och erfarenhet om lagstiftning, roller, ansvar och praxis inom säkerhetsskyddsområdet

Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan!

Vilka är VA SYD? 


VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.

Övrig information
På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.

VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Projektledare inom VA-projekt till VA SYD

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Apr 14
Vill du ha ett jobb med varierade arbetsuppgifter och stort eget ansvar, där du bidrar till en viktig samhällsfunktion? Då ska du läsa vidare! Nu söker vi projektledare inom VA-projekt som ser kvalitet, miljö och långsiktighet som viktiga delar för att nå VA SYDs mål.

Din framtida roll
Som projektledare leder du stora samhällsbyggnadsprojekt inom vatten- och avloppsledningsnätet från början till slut. Dina arbetsuppgifter omfattar följande:

- Ha övergripande ansvar för projektens tidplan, resurssättning och ekonomi
- Tillsammans med övriga instanser säkerställa att projektet lever upp till ställda tekniska krav och specifikationer
- Proaktivt koordinera med övriga projektintressenter, både internt och externt, för att säkerställa att projektet löper enligt plan och budget
- Hantera skeden från tidig förprojektering, upphandling, projektering, entreprenad och byggledning, fram till överlämnandet till driftorganisationen
- Driva projekt eller projektprogram med budget över 100 miljoner kronor samt att leda en projektgrupp med specialister för att hantera större och/eller mer komplexa projekt

I takt med att städerna förtätas, orter kopplas samman och landsbygden ansluts, strävar vi efter att våra kunder på VA SYD inte ska uppleva några driftstörningar. För att uppnå detta mål måste vi ta hänsyn till flera olika perspektiv. Tjänsten är placerad inom Förbättring och Förnyelse, en enhet inom avdelningen Projekt & Teknik. Inom Projekt & Teknik arbetar cirka 100 engagerade kollegor tillsammans för att bygga ut, förnya och förbättra VA SYDs reningsanläggningar och ledningsnät. Inom enheten Förbättring och Förnyelse arbetar vi därför med följande områden:

- Bygga om och förnya ledningsnäten för att säkerställa tillräcklig kapacitet för en växande stad och förvalta en av våra mest värdefulla infrastrukturer
- Bygga överföringsledningar för att utnyttja storskalighetens fördelar eller för att skapa säkra leveranser till våra kunder
- Ansluta befintlig bebyggelse med egna avloppslösningar för att minska klimatpåverkan eller tillgodose behoven av rent dricksvatten

Vi erbjuder
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag och som projektledare kommer du att ges mycket ansvar och ha möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Avdelningen Projekt & Teknik är placerade på VA SYDs huvudkontor med lokaler nära Malmö Central. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolta mottagare av utmärkelsen ”Excellent arbetsgivare 2024” för Attraktiv Arbetsgivarindex hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.

Vem är du?
Vi söker en projektledare som trivs i rollen och motiveras av att skapa resultat och göra en positiv skillnad. Du är en person som värderar att bygga goda relationer och är tydlig och lyhörd i din kommunikation. Samarbetet med olika människor och avdelningar är något som kommer naturligt för dig. Du har en stark förmåga att planera och prioritera ditt arbete och du har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter. Vi söker dig som står bakom vår miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet. Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.

Dina erfarenheter
För rollen som projektledare önskar vi att du har:

- Högskoleingenjörs-/civilingenjörsexamen inom väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller motsvarande kompetens genom omfattande erfarenhet
- Allmänna kunskaper om branschstandarden AMA samt AB, ABT och ABK
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet från samhällsbyggnadsbranschen eller andra infrastrukturprojekt, längre relevant arbetslivserfarenhet anses meriterande
- B-körkort
- Erfarenhet av att arbeta inom projektorienterade verksamheter

Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan! 

Vilka är VA SYD?

VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu

Utvecklingsingenjör energi till VA SYD

Civilingenjör, energi
Läs mer Apr 14
Brinner du för arbetsuppgifter med strategiska, taktiska och operativa energifrågor? Har du intresse att analysera, föreslå nya tekniska lösningar och bidra till den gröna omställningen? Vill du arbeta med engagerade kollegor och tillsammans bidra till en framtid med fortsatt rent vatten?

Då kan du vara VA SYDs nästa medarbetare!

Det här handlar jobbet om
VA SYD är i början av en digital transformation och mitt i den gröna omställningen som kommer att förändra verksamheten i grunden.

En viktig del i det arbetet handlar om att optimera och effektivisera verksamhetens energianvändning. Vi gör många satsningar på förnybara energikällor samt inför förändringar i våra processer det för att bedriva verksamheten med låg energiförbrukning. För att behålla fokus på energieffektiviseringen behöver vi förstärka våran organisation med en kompetent Utvecklingsingenjör energi.

Tjänsten har en stark teknisk anknytning med fokus på att utveckla, optimera och följa upp energibehov utifrån våra processer, maskinell utrustning samt fastighetsbestånd. Du kommer att involveras i ett flertal olika uppdrag med mål att skapa en hållbar energihushållning.

Exempel på arbetsuppgifter

- Att utifrån kontinuerlig uppföljning och analys av energivolymer föreslå effektiviseringsåtgärder
- Agera kravställare och vara kontrollorgan för energifrågor i samband med projektarbeten inklusive framtagning av riktlinjer och mål, deltagande i energibesiktningar och hantering av energideklarationer
- Driva som sakkunnig företagets övergripande diskussioner angående energioptimering och energihushållning
- Stödja den operativa verksamheten utifrån olika energiaspekter
- Planera, leda och följa upp egna uppdrag
- Utveckla och standardisera arbetsmetoder med fokus på energifrågor
- Att utifrån rollen delta i olika beslutsprocesser 

En stor del av dina arbetsuppgifter kommer att utföras i samarbete med övriga medarbetare inom VA SYD. I rollen är det självklart att ditt arbete har ett VA SYD perspektiv som präglas av VA SYDs värdegrund. 

Vi erbjuder
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en inkluderande organisation där medarbetare trivs, mår bra och bidrar till helheten. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolta mottagare av utmärkelsen ”Excellent Arbetsgivare 2024” hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.

Vem är du?
Arbetet ställer krav på god kommunikations- och samarbetsförmåga då du kommer ha kontakt med kollegor, externa konsulter och leverantörer. Du är van med ett konsultativt arbetssätt då majoriteten av dina arbetsuppgifter kräver att du ska kunna förmedla kunskap om ekonomiska och miljömässiga fördelar med energieffektivisering. En annan mycket viktig egenskap är att du är en trygg förändringsledare och gillar arbete med förändringsledning då en del av dina uppdrag kommer att handla om att förändra det nuvarande arbetssättet.      

Dina erfarenheter
- Vi förutsätter att du har en lämplig akademisk utbildning inom energi och energisystem eller annan utbildning som vi kan bedöma som likvärdig
- Dina teoretiska kunskaper kompletterar du med minst 3-årig erfarenhet med energioptimering inom processindustri
- Erfarenhet av arbete med energiledningssystem är meriterande men inte ett krav
- Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift är ett krav liksom god datavana
- B-körkort krävs

Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan!

Vilka är VA SYD?

VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.


Övrig information

På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.


VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

Ansök nu