Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Vill du tillsammans med dina kollegor arbeta med polismyndighetens viktigaste uppdrag; att skapa trygghet för medborgarna och förtroende för Polisen i samverkan med lokalsamhället?
Region Syd söker nu passkontrollanter med tjänstgöring vid Regionala Operativa Enheten, Gränspolissektionen.
Polismyndigheten i Region Syd har ca 4 700 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under Regionpolischefen.
Regionala Operativa Enheten i Region Syd (ROE) består av Regional Ledningscentral (RLC), Polisens Kontaktcenter (PKC), Operativa Sektionen, Sektionen för insatsstyrkan, Trafikgruppen och Gränspolissektionen (GPS). Verksamheten är övervägande placerad på Toftanäs i Malmö men finns även representerad i Kalmar, Växjö, Helsingborg och Ronneby.
Regionala Operativa Enheten ansvarar för gränskontrollverksamheten i Region Syd.
Gränspolissektionens personal i Region Syd tjänstgör för närvarande i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Ronneby, Malmö samt Sturup. Vid sektionen arbetar vi med gränskontroll, verkställigheter, inre utlänningskontroll samt utredning och spaning inom utlänningslagens område. Sektionen arbetar även med internationella efterlysningar och andra internationella ärenden kopplade till gränspolisfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Som passkontrollant arbetar du i uniform och ska fullgöra passkontroll och de utredningar som aktualiseras i samband med tjänsten. Du ska kontrollera in- och utresande passagerare genom granskning av passhandlingar, slagningar i Schengens Informationssystem (SIS) och andra register. Du arbetar mycket med tolk och ska ha en stor tolerans för personer i en utsatt situation.
Det huvudsakliga arbetet utförs framför allt i Malmö, men också i Helsingborg. Du kommer att utgå från någon av dessa orter, men det kan även förekomma tillfälligt arbete i Trelleborg, Ystad, Karlskrona eller Karlshamn, något som eventuellt kan inkludera övernattning. Du arbetar mestadels utomhus.
Förutom de utlänningspolisiära arbetsuppgifterna kan i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter bli aktuella.
KVALIFIKATIONER
Krav
• Mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.
• Genomförd gymnasieutbildning (från Sverige eller annat land, i så fall översatt till svenska)
• Körkortsbehörighet för manuellt växlad personbil
• Erfarenhet av att använda datorn som arbetsredskap
Meriter
• Genomgått utbildning i gränskontroll (sedan Schengeninträdet)
• Erfarenhet av gränskontrollarbete
• Tidigare arbetslivserfarenhet, företrädesvis inriktad mot säkerhetsarbete, service och myndighetsutövning.
• Goda språkkunskaper utöver engelska, främst i europeiska språk
Personliga egenskaper
Din samarbets- och kontaktförmåga ska vara mycket god. Arbetet ställer mycket höga krav på att du vill bidra till verksamhetens utveckling och goda resultat för sektionen. Du ska ha stor flexibilitet och samarbetsförmåga för att gränspolisens totala verksamhet ska fungera. Din arbetsförmåga och initiativförmåga är hög och du är ansvarstagande.
Du ska ha gott omdöme och vara beredd på att arbetet kan kräva att du vid vissa tillfällen måste agera fysiskt. Det dagliga arbetet kan vara fysiskt krävande då skyddsutrustning är en del av arbetskläderna. För att kunna bedöma resehandlingar ställer arbetsuppgifterna krav på att du har fullgod syn och färgseende med eller utan synhjälpmedel.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Huvudsakligen Malmö, men även Helsingborg. (under processens gång kommer du att få lämna ett önskemål gällande placeringsort, som vi i största möjliga mån försöker tillgodose, i slutändan är det dock behovet av gränskontroll på respektive plats som styr)
Rekryteringsprocessen: Intervjuer är planerade till vecka 39. Aktuella kandidater kommer att få en inbjudan.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 29 augusti 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ansök nu