Malmö: Business Controller

Hitta ansökningsinfo om jobbet Business Controller i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-04 // Varaktighet: Heltid

Brinner du för business controlling och vill arbeta inom en stor koncern i energibranschen? Se då hit! Sydkraft Thermal Power AB söker nu en Business Controller med placering i Malmö.
Hej!
Det är vi som är Uniper, ett internationellt energiföretag som driver utvecklingen mot fossilfri elproduktion. Vår framgång bygger på en arbetsplats där människor med olika perspektiv, tankesätt, kompetenser och erfarenheter möts. Vi tror på en arbetsplats där varje människa kan bidra med något värdefullt. Där alla känner sig lika uppskattade och respekterade, oavsett om man arbetar vid våra produktionsanläggningar, kontoret eller hemma. Det är så vi utvecklas som företag och skapar en framtid tillsammans. Vi kallar det för Uniper Way, vår företagskultur. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går genom att steg för steg utveckla och förändra, genom att sätta upp mätbara mål som vi uppnår tillsammans. Tror du också på en fossilfri framtid? Följ med oss på vår resa. Energy evolution starts with U!
Din roll hos oss
Sydkraft Thermal Power tillhandahåller bland annat effekt- och störningsreserv i Sverige. Bolaget har ett flertal anläggningar placerade i södra Sverige, vilka spelar en stor roll genom att leverera reservkraft och bidrar därmed till elsystemets stabilitet. Vi är snart över 100 anställda inom Sydkraft Thermal Power AB och är utspridda på flera olika platser.
Är du en analytisk och affärsinriktad person med passion för siffror? Vill du vara med och påverka framtidens energilandskap? Då har vi den perfekta möjligheten för dig! Vi söker nu en affärsorienterad ekonomikollega som vill arbeta som controller tillsammans med oss inom avdelningen Business Controlling Thermal. Du kommer att vara en del av ett litet, högpresterande och prestigelöst controlling-team där laganda och en vilja att bidra till vår avdelnings framgång är viktigt. Hos oss hjälper vi varandra på bästa sätt och har kul tillsammans!
I rollen som Business Controller för Malmö-siten, där Öresundsverket och fastigheten ingår, arbetar du nära verksamheten och dess olika funktioner, men kommer även ha mycket kontakt med koncernen i övrigt, både nationellt och internationellt. Inom finansorganisationen i Uniper Sverige är vi ca 50 anställda där vi har ett nära samarbete med alla olika funktioner. Som Business Controller kommer du att spela en avgörande roll i att säkerställa ekonomisk stabilitet och effektiv resursanvändning. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
• Budget, prognoser med finansiell rapportering
• Månads- och kvartalsbokslut med finansiell rapportering
• Analysera och optimera verksamhetens ekonomiska processer
• Hantera flera gränssnitt till andra funktioner inom Uniper-koncernen samt externt.
• Arbeta tillsammans med flera olika team mot strategiska beslut
• Stöd till verksamheten i ekonomifrågor såsom uppdateringar i SAP, bidra med input till projekt och göra uppföljningar.
• Kalkyleringar för nya möjligheter och kontrakt
• Stödja och bidra till utvecklingen av vår IT-användning inom controlling
Vi är alla en del i att driva Operational Excellence inom controllingteamet för Thermal. Energibranschen växer och behöver nya medarbetare. Bli en del av vårt team och bidra till den gröna omställningen!
Vem vi söker
Du har en utbildning från högskola/universitet eller liknande med en för tjänsten relevant inriktning. Du har flera års erfarenhet från liknande tjänst och är säker på dina controlling- och redovisningskunskaper. Att förstå sambanden i verksamheten är en viktig del och att ha ett genuint intresse för affären. Du utmanar Thermals verksamhet så att vi uppnår både kort- och långsiktiga finansiella mål. Då vi är en internationell koncern är goda kunskaper i svenska och engelska, skriftligt såväl som muntligt, nödvändigt för att fungera i rollen.
För att lyckas i den här rollen tycker du om att arbeta i team och olika nätverk såväl som enskilt samt har en känsla för siffror och en vilja att leverera vad som förväntas i tid. Vi värdesätter personliga egenskaper för att både du och vi ska trivas. Vi söker därför dig med eget driv, van att ta eget ansvar och som välkomnar nya konstellationer och kontaktytor. Du är bra på att skapa och upprätthålla relationer och samarbeten och anpassar din kommunikation till din motpart. Vi arbetar bland annat i affärssystemet SAP PGC och det är därför en fördel om du har erfarenhet av detta eller något liknande affärssystem. Har du erfarenhet från energibranschen är även detta meriterande. Tjänsten är placerad i Malmö. Resor kan förekomma. Vi som arbetsgivare ställer oss positiva till ett flexibelt förhållningssätt kring distansarbete utifrån verksamhetens och individens förutsättningar, dock utgår den mesta tiden från kontoret.
Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bl.a. av regler kring säkerhetsskydd, exportkontroll och nukleär icke-spridning. Vi kommer därför att genomföra säkerhetsprövning av alla våra tjänster och komplettera med registerkontroll för säkerhetsklassade befattningar, i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Uniper är en del av samhällskritisk verksamhet i Sverige varför den här befattningen kan omfattas av krigsplacering. Eventuell hälsoundersökning inklusive drogtest kan också vara aktuellt innan anställning.
Vi erbjuder lön, bra förmåner och kompetensutveckling
Våra anställda är vår viktigaste tillgång. Därför erbjuder vi personalförmåner och arbetsvillkor för att du som anställd ska kunna göra ett bra jobb
Kontaktinformation
Vid frågor är du välkommen att kontakta:
Rekryterande chef, Rebecca Egonsson
rebecca.egonsson@swe.uniper.energy


Fackliga kontaktpersoner
Unionen, Magnus Notini
+46 706 550 127
Sveriges Ingenjörer, Henning Holmberg
+46 706 601 230

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som Business controller

Nedan visas andra jobb i Malmö som Business controller.

Finance Business Partner

Läs mer Maj 15
This is us
At Qinshift we’re committed to making real impact. With us you’re working with teams of tech focused peers who thrive with creative thinking and dedication to learning and improvement. Here, you’ll be an important part of our community, where we actively encourage you to bring thoughts and ideas to the table. If this resonates with you and you're interested in this position we would be delighted to talk to you.
This is the job
As a Finance Business Partner at Qinshift, your key responsibilities are to provide full support to the business operations in Sweden which includes Financial Planning, Analysis and Compliance. The role is vital in creating and implementing the organization's financial strategies, leading significant financial projects and presenting financial insights to senior leadership for informed decision-making. Whilst also making sure that we’re aligned with everything from tax filing, insurance policies and procurement procedures according to Swedish rules and regulations.
Since Qinshift is a tech-consultancy company you will work with both local and international stakeholders where you will create and foster collaborative relationships. Your daily tasks will span from tasks such as analytics of consultant hours to ensuring that the monthly and yearly reports are completed in a timely fashion.
You will cooperate with a remote Center of Excellence and Business/Finance team within the international structure of Qinshift. At a local level you will work closely with the local management for Sweden.
This is you
We believe that you have been working in similar roles and that you have an extensive experience within the field of financial planning and analytics. With your background from high-level strategic roles; you ensure accuracy, consistency, and financially regarding everything from budgeting, forecasting, to timely global financial reports. Whilst also making sure that obligatory tasks like tax filing are performed and adhere to local legislation that we’re aligned with insurance policies.
You’re used to communicating with both internal and external stakeholders at different levels. You consider yourself to have a strong knowledge of financial regulations, risk management and compliance and how to analyse, solve and act regarding decision-making. You’re used to working with different ERP-systems and you consider yourself to be very well-versed in Excel.
With your background in similar roles, you’re experienced in organizing both a Procure to Pay process but also an Order to Cash process that’s in line with the organization’s policies. Whilst also being experienced in foreign exchange and how that can impact both revenue and invoicing.
For this role you need to be comfortable in both Swedish and English, written and spoken and we believe that you have a relevant university degree in Finance, Economics, or a similar field.
What awaits you at Qinshift?
Through our values, Better Minds, Bolder Ideas and Bigger Hearts, we strive to provide you with the tools, the autonomy, the trust, and assistance you need to excel. Enjoy benefits like private health insurance, well-being programs, flexible and hybrid work models, laptops and gear, trainings, language classes, social events, great offices, and more.
We take pride in the diverse skills and character of our teams, welcoming everyone to apply and contribute to our collective strength.
We process the applications on an ongoing basis, which could mean that the process ends before the final application date, so don't wait to apply.

Ansök nu

Supply Chain & Logistics Controller to Oatly

Läs mer Maj 17
Here’s what it’s all about...
Your mission will be to be the financial business partner to the Supply Chain team, the role as SC Controller enables Oatly doing better business alongside driving financial stability, control and compliance.
WHAT’S IN IT FOR YOU?Would you like to work for a global company with innovative and tasty products that are good for your health and for the planet!? Do you want to provide first-class Controller support? If so, we are happy to tell you that we are looking for a Supply Chain & Logistics Controller for our global organization.
WHAT YOU WILL DO
Lead monthly financial cycle of actual reporting for SC
Own the system for effective financial reporting and understanding, incl. the design of RoR’s and markets/central
Active sparring partner in understanding cost drivers in value chain and linking to finance and business context
Together with SC team, actively drive to continuously improve cost improvement agenda
Best practice sharing and learnings between markets in understanding of costs, drivers, visualization and follow-up
Drive standardized reporting in Power BI
Business partner to assess business cases

That’s the job on paper, laid out in black and white, neat and tidy,you get the picture. But the one thing we can guarantee is that change is inevitable at Oatly – so a willingness toroll your sleeves up and try out new things is going to help!
Are you the person we are looking for?
You’vereadabout the role andnowyour imagination isflying at full speed.Hereare the qualities we’relooking for… do you recognize them in yourself? Apart from being a highly skilled professional, we're looking for someone who's business-minded and adept at problem-solving, taking ownership of their area of expertise. We expect you to have several years of experience as a business controller or in a similar role. Additionally, we hope you have extensive experience working with Excel!
We hope to see that you check the following boxes:
Curious mindset, keen to understand value chain through visiting warehouses, factories and where our products meet consumers and customers
True desire to help all markets win in each category, through understanding true cost to serve and profitability
Positive spirit, wanting to translate insights into business opportunities
Structured approach to ensure clear, simple and effective processes for monthly financial reviews
Challenging mindset – expect things to be incorrect until opposite proven
Excellent Excel skills and fluent in English

We hope that you share our values and have a great interest in carrying out our mission in order to make the world a little bit better.

YOUR APPLICATION
We value diversity and inclusion and welcome people from all backgrounds who see sustainability and health as important values. Even if your experience doesn’t align perfectly with every qualification in the job description, we encourage you to apply anyway. If you have the curiosity, passion, and collaborative spirit, let’s do this together! It will be fun!
Apply no later than the 2nd of June.
We treat all candidates equally: If you are interested, please apply through our application system - any correspondence should come from there. This will ensure that the candidate experience is smooth and fair to everyone!


THE OATLY WAY
Oatly is a company built on the idea of change. Our mission is to make it easy for people to eat better and live healthier lives without recklessly taxing the planet’s resources. It's why we come to work every day. With head office in Malmö and production in Sweden, Netherlands, China, Singapore, and the US, our products are available in almost 30 countries across Europe, North America, and Asia.

Love Oatly xxx

#LI-TA1

Ansök nu

Senior Business Controller till ett framåtsträvande bolag

Läs mer Apr 19
Vi letar nu efter en passionerad och erfaren Business Controller till ett internationellt bolag. Företaget är just nu i pågående expansion i Sverige, därför behövs du! Om du är en analytisk person som motiveras av att kombinera affärsstrategier med finansiell expertis så kan detta vara tjänsten för dig. Här får du vara med att påverka på riktigt och samtidigt bli en del av ett växande internationellt företag.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placeringsmöjlighet både i Jönköping, Malmö eller Stockholm. Urval och intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan redan idag!
OM TJÄNSTEN
I rollen som Business Controller kommer du att ha en central roll i att analysera och tolka företaget på nationell nivå. Du identifierar möjligheter och risker och ger strategisk rådgivning till företagets beslutsfattande funktioner. Stor del av din roll fokuserar på att tillhandahålla insikter, analyser och prognoser för att säkerställa att företagets affärsbeslut är välgrundade och effektiva. Kvalitetssäkring och uppföljning av företagets tjänster och kunder kommer vara en stor del av ditt arbete samtidigt som du förser dina kollegor med underlag för beslut i olika frågor. Du är även involverad i frågor som rör prognos och budgetarbete. Med hjälp av din expertis inom analys och förmåga att kunna se från ett helhetsperspektiv, kommer du ha stora möjligheter att få vara med och påverka i bolagets beslutsprocesser.
Som Business Controller har du ett tätt samarbete med beslutsfattande funktioner i Sverige, så som VD, produktionschefer, HR, inköpschef samt säljare.
UTBILDNING OCH ERFARENHET

Relevant ekonomisk utbildning inom ekonomi eller redovisning


Tidigare erfarenhet av rollen som Controller, gärna i en större organisation


Meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en matrisorganisation


Starkt finansiellt ledarskap och god kommunikationsförmåga


Erfarenhet av budget- och prognosarbete


Goda kunskaper inom både det svenska och engelska språket


DU SOM PERSON
Som person är du trygg, nyfiken och kommunikativ och har förmågan att förstå kopplingen mellan affär och ekonomi. Du är en ihärdig person med en analytisk anda som motiveras av att driva ständiga förbättringar. För att bli framgångsrik i rollen krävs det att du kan kombinera ditt detaljfokus och din noggrannhet med att vara kommunikativ för att på ett pedagogiskt sätt kunna förklara ekonomiska samband för övriga personer i organisationen. Till sist är du en nytänkande och prestigelös lagspelare som inger ett stort förtroende till resten av arbetsgruppen. 
Då du kommer ha en kommunikativ roll och arbeta i en internationell verksamhet är det av stor vikt att du är initiativtagande och bekväm med ett brett internationellt kontaktnät.
Låter detta som en tjänst för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
BRA FÖR DIG ATT VETA

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.


Arbetstider är förlagda på kontorstider måndag till fredag.


Tjänsten innebär resor till olika kontor runt om i Sverige, därav bör du vara bekväm med detta.


Placeringsort är möjlig i Jönköping, Malmö eller Stockholm.


Vid eventuella frågor: Kontakta Poolias Rekryteringskonsult Jonna Jonsson på jonna.jonsson@poolia.se eller 072-177 52 68.



VÅR REKRYTERINGSPROCESS:
I denna process använder vi oss av löpande urval vilket innebär att vi fortlöpande går igenom din ansökan för att se hur väl din profil matchar kraven för tjänsten. Intervjuer och tillsättning kan göras innan sista ansökningsdag. Ser vi dig som en av våra potentiella kandidater kommer vi att kontakta dig för en intervju. I samband med detta får du information om upplägget för intervjun samt övriga steg i processen såsom ytterligare intervjuer, tester och referenstagning. Om du inte går vidare i processen blir du informerad om detta senast när vi har tillsatt tjänsten.

Ansök nu

Business Controller till PLM Group

Läs mer Apr 12
Business Controller till PLM Group i Malmö


PLM Group har under en längre tid vuxit organiskt och genom förvärv inom tre huvudområden: mjukvara, konsultation och 3D-printers. Koncernen är verksam i hela Norden och Baltikum, omsätter ca 600 miljoner sek och har över 160 anställda. För att förstärka vårt arbete med analys och uppföljning inom vår mjukvaru- och konsultverksamhet rekryterar nu vi en Business Controller.




Huvudansvarsområden
Som Business Controller kommer du bland annat ha uppgifter och ansvar för;
löpande försäljnings- och lönsamhetsanalys



leda arbetet med budget och prognoser.



månatlig finansiell rapportering



uppföljning och utveckling av KPI:er med användande av koncernens ERP/BI-system ingår i rollen.



Det är ett varierat och utvecklande arbete och du kommer att vara involverad i princip alla delar i bolaget där du kommer att vara länken mellan Finance och koncernens övriga funktioner.



Erfarenhet och kvalifikationer

Din bakgrund
Vi söker dig som har minst 5 års erfarenhet som inom controlling, minst en kandidatexamen i redovisning, ekonomistyrning eller motsvarande, erfarenhet av större ERP-system och god kompetens i Excel, flytande på svenska och engelska samt B-körkort. Dessutom ska du ha ett generellt IT-intresse.


Business Controller, meriterande om erfarenhet av:
Några års arbetslivserfarenhet på revisionsbyrå
Arbetat internationellt
Power BI/Dynamics 365 eller motsvarande system

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som Business Controller tror vi att du behöver vara engagerad, ha lätt för att samarbeta med olika människor samt vara kommunikativ. Att vara proaktiv, självgående och prestigelös samt en vilja att det ska gå bra för organisationen är också egenskaper som vi tror behövs.

Vi erbjuder dig
Ett omväxlande arbete i ett expanderande bolag med stora möjligheter att forma rollen och ta egna initiativ.
Vi ingår i IT-kollektivavtalet och erbjuder även många andra förmåner; arbetstidsförkortning, friskvårdsbidrag, personalaktiviteter med mera. Vi erbjuder även möjlighet till hybridarbete där det finns möjlighet att arbeta delar av arbetsveckan på distans.
Business Controller rapporterar till CFO för moderbolaget Pronect.




Om PLM Group


För mer än 25 år sedan skapades PLM Group ur behovet av Design i 3D.
Genom vårt samarbete med den ledande leverantören inom 3D mjukvara: Dassault Systèmes SolidWorks, tillhandahåller vi löpande den senaste och bästa teknologin för att våra kunder ska uppnå imponerande resultat och bli framgångsrika i sina innovationsprocesser.


PLM Group är Nordens största återförsäljare av SolidWorks med cirka 6 000 kunder inom produktutveckling och tillverkning i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Island.
Sedan 2014 är vi dessutom återförsäljare av 3D skrivare från flera av de ledande tillverkarna.
Sedan 2018 är PLM Group en del av Pronect, en företagsgrupp som tillsammans tjänar över 7 000 branschkunder och har en årlig omsättning på 1,5 miljarder kronor. Pronect har sitt huvudkontor i Värnamo och finns i sju länder i Norden och Baltikum.


Läs mer på https://plmgroup.se/ samt https://pronect.eu/


Ansökan
Sök tjänsten via Linkedin eller genom att skicka din ansökan till recruitment@plmgroup.eu, eller genom arbetsförmedlingen platsbank.
Urval sker löpande. I rekryteringsprocessen ingår både tester och intervjuer. Vi ser fram emot din ansökan!


Har du frågor eller funderingar kring tjänsten så är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Magnus Jönsson eller vår HR-chef: Timothy Nilsholm


Chief Financial Officer
Mail: magnus.jonsson@pronect.eu
Tfn: +46 70 057 002 59


HR-chef: Timothy Nilsholm
Mail: timothy.nilsholm@plmgroup.se
tfn: +46 70 438 50 02

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från Sydkraft AB

Nedan visas andra jobb i Malmö från Sydkraft AB .

Lead Engineer Quality Management

Civilingenjör, systemutveckling
Läs mer Maj 16
Uniper is looking for a Lead Engineer Quality Management for Asset Governance in Malmö!
We are Uniper
At Uniper, we are pro-actively transforming the world of energy and at the same time securing the supply of energy. As a company operating internationally, we work in very diverse teams and offer our employees as much flexibility as is possible. Equity, mutual appreciation and respect are the core of our corporate culture. At our company you will have the opportunity to shape new technologies, work on solutions for a modern and future-oriented energy supply and actively design change processes. Interested? Then, we will look forward to receiving your application!
Your responsibilities
This is an ideal opportunity for an experienced Quality Manager who wants to work in an international environment. By joining our Asset Transformation team, you will play a key role in designing an integrated management system for our operational assets in Sweden, in a highly digitalized and culturally diverse environment.
The Asset Transformation team, with over 125 colleagues, owns and shapes the future of Uniper's new decarbonized portfolio to deliver a "new energy world" for Sweden and beyond. Your task will be to develop, maintain and implement the Integrated Quality Management System for Swedish Thermal, and Hydro businesses as well as for Uniper’s new technologies such as Hydrogen, Renewables and Green Fuels. You will work in our local subsidiary in close collaboration with the Swedish Thermal and Hydro power businesses and with the new technologies and businesses. You will also work with our Nuclear business to harmonize quality systems between the Nuclear business and other businesses. You will also work cross-functionally, for example with Information Security, Energy Asset Management and Health, Safety, Security & Environment (HSSE) to ensure a streamlined management system that is both legally and company compliant.
Main responsibilities and activities:
• Development and alignment of the Integrated Quality Management System for Uniper’s Swedish physical assets.
• Functional leadership of resources and topics in the context of asset governance.
• Maintenance and further development of the Management System for Uniper’s Swedish assets to support security of supply.
• Implementation of the Management System for the new Uniper business and technologies in the Nordic countries as a prerequisite for their 'License to Operate'.
• Alignment of local asset routines to Uniper strategy, best practice and Uniper global business directives.
• Contributing to the compliance of our current and future Swedish physical assets by analyzing and managing the implementation of Swedish regulatory requirements and standards in the Management Systems.
• Monitoring of conformity, performance and maturity of the Integrated Quality Management System based on relevant compliance indicators and through process audits, management reviews and maturity assessments.
• Regular coordination with COO management regarding maturity, complexity reduction and continuous improvement of our Integrated Quality Management System.
Your profile
You have a strong motivation to hands-on lead business change initiatives by conducting business process design with a strong problem resolution attitude. You have the ability to work independently and drive change initiatives. Strong communication, conceptual, and strategic skills are essential.
• You have a relevant university degree in economics, engineering, or science.
• You are experienced in process management and process governance.
• You have technical operational knowledge in a physical asset environment ideally with experience in the process, chemical, oil & gas or energy industry.
• Experience with ISO management systems with a focus on ISO9001 or ISO55001 is advantageous but not a requirement.
• Good skills in stakeholder management.
• Proficiency in both written and spoken English and Swedish is essential for this position.
Uniper is part of Sweden's critical infrastructure and our operations are covered by, among other things, rules related to protective security, export control and nuclear non-proliferation.We will therefore carry out security clearance of all positions and complement with register control for security classified positions, according to the Protection Security Act. Uniper is part of Sweden´s vital societal functions and critical infrastructure which is why this position may be subject to wartime placement. Health and drug tests are performed if applicable.
Your benefits
Our employees are our most important asset. That's why we offer employee benefits and working conditions to help you do a good job.
Salary
Good work should be rewarded. We offer a salary based on your experience, responsibility and performance.
Security
Working with us should be both rewarding and safe. We ensure that all our employees have good insurance and pension schemes.
Family
Children are a natural part of life. We offer all employees with children extra financial support during parental leave.
Development
We like innovation and development. We can help you with study grants and tools such as mentoring and coaching.
Health
Work and health are connected. We offer all employees occupational health care, a wellness allowance, free medicine, medical care and an annual financial support via the "Uniper account".
Your contact
If you have any questions, please do not hesitate to contact us at:
Recruiting manager:
Graham Marlow, Asset Governance Operations Team Lead,
graham.marlow@uniper.energy
Union contact persons:
Charlotte Pennander, Unionen
+46 705 885879
Laila Klintesten, Unionen
+46 708 244689
Magnus Nicklasson, Sveriges Ingenjörer
+46 76 1154687

Ansök nu

GT Nordics söker en Performance Engineer till en tidsbegränsad anställning

Civilingenjör, energi
Läs mer Maj 8
Vill du vara med och forma framtiden för hållbar energi? Uniper söker nu en driven Performance engineer med ett stort engagemang för verksamhetsutveckling och samarbete. Anslut dig till ett team där ditt arbete gör skillnad för både miljön och samhället. Här är en möjlighet att vara med på en spännande resa inför energiomställningen. Om detta känns intressant så är denna tjänst något för dig!
Hej!
Det är vi som är Uniper, ett internationellt energiföretag som driver utvecklingen mot fossilfri elproduktion. Vår framgång bygger på en arbetsplats där människor med olika perspektiv, tankesätt, kompetenser och erfarenheter möts. Vi tror på en arbetsplats där varje människa kan bidra med något värdefullt. Där alla känner sig lika uppskattade och respekterade, oavsett om man arbetar vid våra produktionsanläggningar, kontoret eller hemma. Det är så vi utvecklas som företag och skapar en framtid tillsammans. Vi kallar det för Uniper Way, vår företagskultur. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går genom att steg för steg utveckla och förändra, genom att sätta upp mätbara mål som vi uppnår tillsammans. Tror du också på en fossilfri framtid? Följ med oss på vår resa. Energy evolution starts with U!
Din roll hos oss
GT-Nordics är en kraftverksorganisation med åtta gasturbiner på fyra anläggningar inklusive Öresundsverket i södra Sverige. Vi bidrar vi till svensk försörjningstrygghet genom att leverera el när behovet är som störst. Vi har ett engagerat team som alltid är redo att leverera. GT-Nordics är en del av bolaget Sydkraft Thermal Power AB med anläggningar i Malmö, Karlshamn, Barsebäck och Halmstad. Vi drivs i nära samarbete med övriga gasturbinkraftverk och funktioner inom Uniper koncernen internationellt. Till Sydkraft Thermal Power söker vi nu en Performance engineer med placering på Öresundsverket i Malmö. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning under en föräldraledighet med start snarast till och med januari 2026.
Vad kommer du jobba med?
Tjänsten är ett stöd till verksamheten för att följa upp prestandan på våra kraftverk. Du kommer även jobba med kvalitetsprocesser inom drift och underhåll samt identifiera, samordna, utveckla och driva projekt inom till exempel digitalisering och verksamhetsutveckling. Förutom att vara ett stöd till verksamheten kommer du även att arbeta nationellt och internationellt med våra kollegor från Uniper inom liknande roller.
Uniper jobbar med Operational Excellence, vilket inom Uniper härrör från kulturen och metoderna för ständiga förbättringar som till största delen utgår från Lean Management och Six Sigma. Vi strävar efter att optimera verksamheten och tjänsten innefattar att leda arbetet med att ta fram och följa upp nyckeltal för detta. Tjänsten kommer också att vara ett stöd för verksamheten i att ta fram och hålla rutiner och instruktioner inom området uppdaterade i det verksamhetsledningssystem som finns. Arbetet sker i nära samarbete med övriga delar inom GT Nordics samt med de stödfunktioner som finns både inom bolagets stödfunktioner i Sverige samt internationellt.
Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter
Analysera och optimera anläggningarnas effektivitet utifrån ett driftperspektiv för att maximera den kommersiella nyttan av anläggningarna.
Utvärdera driftdata och analyserar processflöden för att upptäcka flaskhalsar och ineffektivitet.
Utmana etablerade affärsmetoder och strategier för att utveckla ständiga förbättringar och en kultur av bästa praxis.
Ansvara för digitaliserings-initiativ för att modernisera och effektivisera processerna inom underhåll och drift.
Samarbeta med Underhåll & Drift för att genomföra och övervaka processförbättringar.
Implementera energi-effektiviseringslösningar och optimerar processer för att förbättra produktionen.
Leda och samordna operativ spetskompetens för att minska otillgänglighet på anläggningar och maximera bästa praxis och resultat i alla operativa skiftlag.



Vem vi söker
Vi söker dig med ett stort engagemang för verksamhetsutveckling och som är duktig på att samarbeta för att hitta effektiva lösningar för att uppfylla de krav som ställs och som är applicerbara i en driftverksamhet. Du har examen som civilingenjör eller högskoleingenjör och gärna minst ett års operativ erfarenhet av energiproduktion. Du är strukturerad, har en förmåga att samarbeta med olika typer av människor och kan anpassa din kommunikation därefter. Du har lätt för att sätta dig in i olika typer av systemstöd och får saker gjorda. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper som t ex egen drivkraft och att du är strukturerad, kommunikativ, analytisk och samarbetsvillig. Du behöver ha god förmåga att kommunicera i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bl.a. av regler kring säkerhetsskydd, exportkontroll och nukleär icke-spridning. Vi kommer därför att genomföra säkerhetsprövning av alla våra tjänster och komplettera med registerkontroll för säkerhetsklassade befattningar, i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Uniper är en del av samhällskritisk verksamhet i Sverige varför den här befattningen kan omfattas av krigsplacering.
Vi erbjuder lön, förmåner och kompetensutveckling
Våra anställda är vår viktigaste tillgång. Därför erbjuder vi personalförmåner och arbetsvillkor för att du som anställd ska kunna göra ett bra jobb.
Trygghet
Att arbeta hos oss ska kännas både utvecklande och tryggt. Vi ser till att alla våra anställda får bra försäkringar och pensionslösningar.
Familj
Barn är en naturlig del av livet. Vi erbjuder alla anställda med barn extra ekonomiskt stöd under tiden man är föräldraledig.
Flexibilitet
Det är viktigt med balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder möjlighet till flextid, distansarbete och arbetstidsförkortning.
Utveckling
Vi gillar innovation och utveckling. Hos oss får du hjälp med bidrag till studier och verktyg som mentorskap och coaching.
Hälsa
Jobb och hälsa hänger ihop. Vi erbjuder alla anställda företagshälsovård, friskvårdsbidrag, fri medicin, läkarvård samt ett årligt ekonomiskt stöd via ”Uniper-kontot”.
Kontakt
Vid frågor kontakta:
Rekryterande chef, Anna Thunell
072-2066253
Fackliga kontaktpersoner;
Magnus Notini, Unionen, 070-655 01 27
Henning Holmberg, Sveriges Ingenjörer, 070-660 12 30

Ansök nu

Uniper söker Security Coordinator

Säkerhetsingenjör
Läs mer Mar 28
Nu söker Uniper en Security Coordinator till en nyinrättad och central roll i bolaget.
Hej!
Det är vi som är Uniper, ett internationellt energiföretag som driver utvecklingen mot fossilfri elproduktion. Vår framgång bygger på en arbetsplats där människor med olika perspektiv, tankesätt, kompetenser och erfarenheter möts. Vi tror på en arbetsplats där varje människa kan bidra med något värdefullt. Där alla känner sig lika uppskattade och respekterade, oavsett om man arbetar vid våra produktionsanläggningar, kontoret eller hemma. Det är så vi utvecklas som företag och skapar en framtid tillsammans. Vi kallar det för Uniper Way, vår företagskultur. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går genom att steg för steg utveckla och förändra, genom att sätta upp mätbara mål som vi uppnår tillsammans. Tror du också på en fossilfri framtid? Följ med oss på vår resa. Energy evolution starts with U!
Din roll hos oss
Security Coordinator är en central roll inom Uniper, med ansvar för att stödja alla aspekter av fysisk säkerhet för att skydda våra medarbetare, tillgångar och rykte. Denna spännande nya roll innebär samarbete med interna och externa intressenter för att säkerställa efterlevnad av fastställda policyer och regler. I huvudsak kommer din roll att innebära att;
• Samarbeta med interna och externa intressenter för att hantera den fysiska säkerheten på ett effektivt sätt.
• Stödja genomförandet av säkerhetsstrategin och se till att policyer och bestämmelser efterlevs.
• Bedöma potentiella hot och genomföra riskreducerande åtgärder, inkl projektledning av säkerhetsprojekt.
• Utveckla, granska och testa en omfattande säkerhetsplan för anläggningen.
• Upprätthålla ett riskregister för anläggningen och utvärdera risker i samband med förändringar i användningen av anläggningen eller i säkerhetssystemen.
• Hantera driften av säkerhetsutrustning och infrastruktur.
• Hantera kontrakt med leverantörer av säkerhetstjänster och underhållstjänster.
• Främja en stark säkerhetskultur genom incidentrapportering, utredningar och utbildning.
Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bl.a. av regler kring säkerhetsskydd, exportkontroll och nukleär icke-spridning. Vi kommer därför att genomföra säkerhetsprövning av alla våra tjänster och komplettera med registerkontroll för säkerhetsklassade befattningar, i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Uniper är en del av samhällskritisk verksamhet i Sverige varför den här befattningen kan omfattas av krigsplacering. Eventuell hälsoundersökning inklusive drogtest kan också vara aktuellt innan anställning.
Vem vi söker
Då din roll kommer att innebära många kontaktytor är det viktigt att du trivs i andra människors sällskap och har lätt för att samarbeta. Att du är säkerhetsmedveten till din natur och förstår vikten av struktur för ett lyckat resultat ser vi som självklart för tjänsten. För att lyckas i tjänsten behöver du även ha följande kompetenser och kunskaper;
• Erfarenhet av att arbeta i ett säkerhetsteam.
• Stor vana av att driva och leda projekt
• Förmåga att utveckla, genomföra och förvalta en säkerhetsplan för anläggningar
• Kompetens att genomföra inledande utredningar av incidenter som rör fysisk säkerhet.
• Erfarenhet av kontakter med lokala myndigheter och brottsbekämpande organ.
Övriga krav
• Körkort och förmåga att resa internationellt vid behov.
• Du behärskar det svenska och engelska språket flytande i såväl tal som skrift.
Vi erbjuder lön, förmåner och kompetensutveckling
Våra anställda är vår viktigaste tillgång. Därför erbjuder vi personalförmåner och arbetsvillkor för att du som anställd ska kunna göra ett bra jobb.
Lön
En bra arbetsinsats ska löna sig. Vi erbjuder lön som utgår från din erfarenhet, ditt ansvar och din arbetsinsats.
Trygghet
Att arbeta hos oss ska kännas både utvecklande och tryggt. Vi ser till att alla våra anställda får bra försäkringar och pensionslösningar.
Familj
Barn är en naturlig del av livet. Vi erbjuder alla anställda med barn extra ekonomiskt stöd under tiden man är föräldraledig.
Flexibilitet
Det är viktigt med balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder möjlighet till flextid, distansarbete och arbetstidsförkortning.
Utveckling
Vi gillar innovation och utveckling. Hos oss får du hjälp med bidrag till studier och verktyg som mentorskap och coaching.
Hälsa
Jobb och hälsa hänger ihop. Vi erbjuder alla anställda företagshälsovård, friskvårdsbidrag, fri medicin, läkarvård samt ett årligt ekonomiskt stöd via ”Uniper-kontot”.
Kontaktinformation
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta;
Rekryterande chef, Anders Klarström
anders.klarstroem@swe.uniper.energy
Fackliga kontaktpersoner
Charlotte Pennander, Unionen
+46 705 885879
Laila Klintesten, Unionen
+46 708 244689
Magnus Nicklasson, Sveriges Ingenjörer
+46 76 1154687

Ansök nu

Uniper is looking for Security Architect

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Mar 28
Uniper is now looking for an IT-architect with passion for information security
We are Uniper
At Uniper, we are pro-actively transforming the world of energy and at the same time securing the supply of energy. As a company operating internationally, we work in very diverse teams and offer our employees as much flexibility as is possible. Equity, mutual appreciation and respect are the core of our corporate culture. At our company you will have the opportunity to shape new technologies, work on solutions for a modern and future-oriented energy supply and actively design change processes. Interested? Then, we will look forward to receiving your application!
Your responsibilities
Your main tasks and responsibilities in the role as Security Architecht will encompass;
• Developing and align short and long-term strategic technology roadmaps for the Swedish region together with Service Owners and interlinked into wider Information Security governance and initiatives
• Deliver or technically validate High Level Designs and governance processes to support service delivery, e.g. on Cloud Solution fit for Sweden
• Support Service Owners by identifying service improvement opportunities, designing, and overseeing implementation of approved initiatives, with a particular focus on the IT- and information security design of any change
• Ensure pro-active information flow between the architecture and security community, project organization and external partners over the respective program and project status in Sweden. Designing architectural solutions that ensure an appropriate balance between security requirements and business flexibility / user experience.
• Review of architectures for local Swedish solutions, e.g., part of the approval process for Cloud infrastructure solutions affecting Sweden
• Member of the architectural teams in Uniper Sweden
• Representative for the Swedish business in various architectural forums at Uniper Group
• Follow up architectural/security quality attributes together with Swedish Information Security Officer (ISO)
Uniper is part of Sweden's critical infrastructure, and our operations are covered by, among other things, rules related to protective security, export control and nuclear non-proliferation. We will therefore carry out security clearance of all positions and complement with register control for security classified positions, according to the Protection Security Act. Uniper is part of Sweden´s vital societal functions and critical infrastructure which is why this position may be subject to wartime placement. Health and drug tests are performed if applicable.
Your profile
• Several years of experience working with IT-architecture
• Having a technical breadth with pockets of depth knowledge
• Able to create artifacts that are understandable by peers
• Azure Cloud and M365 Security knowledge
• Experience of working in an international context
• Uniper Sweden is part of Sweden's energy infrastructure and hence knowledge about the importance of security requirements, related to laws and regulation of the energy sector, protective security, export control and nuclear non-proliferation, and how it relates to IT-architecture is crucial.
• Fluent English and Swedish language
• Security Clearing required for Sweden
We consider it meritous if you also have knowledge in;
• Potential CITA certification or similar
• Potential CISSP/CCSP certification or similar

At Uniper, we recognize and appreciate the unique strengths that diversity brings to our team. We welcome candidates of all genders to apply, as we are committed to creating a diverse and inclusive workforce that mirrors the diversity of society.
Your benefits
Our employees are our most important asset. That's why we offer employee benefits and working conditions to help you do a good job.
Salary
Good work should be rewarded. We offer a salary based on your experience, responsibility and performance.
Security
Working with us should be both rewarding and safe. We ensure that all our employees have good insurance and pension schemes.
Family
Children are a natural part of life. We offer all employees with children extra financial support during parental leave.
Development
We like innovation and development. We can help you with study grants and tools such as mentoring and coaching.
Health
Work and health are connected. We offer all employees occupational health care, a wellness allowance, free medicine, medical care and an annual financial support via the "Uniper account".
Your contact
If you have any questions, please do not hesitate to contact us at:
Recruiting Managers;
Ramona Hunt,
ramona.hunt@okg.uniper.energy
Florian Remke
florian.remke@uniper.energy
Union representatives;
Charlotte Pennander, Unionen, +46 705 885879
Laila Klintesten, Unionen, +46 708 244689
Magnus Nicklasson, Sveriges Ingenjörer, +46 76 1154687

Ansök nu

Uniper is looking for an Health Advisor

Hälsopedagog
Läs mer Mar 28
Uniper is looking for a Health Advisor to Sydkraft AB in Malmö! The role is part-time equivalent to 70% of full-time.
We are Uniper
At Uniper, we are pro-actively transforming the world of energy and at the same time securing the supply of energy. As a company operating internationally, we work in very diverse teams and offer our employees as much flexibility as is possible. Equity, mutual appreciation and respect are the core of our corporate culture. At our company you will have the opportunity to shape new technologies, work on solutions for a modern and future-oriented energy supply and actively design change processes. Interested? Then, we will look forward to receiving your application!
Your responsibilities
As Health Advisor your main responsibilities will encompass:
Continuous improvement of Uniper´s health management processes, tools and systems in accordance with legal requirements andbusiness needs, which you will do in close collaboration with the Health Manager in Sweden.
Maintaining appropriate agreements and relationships with external providers for health management in Sweden.
Supporting our Health Manager and Health Champion/promoter in Sweden as well as Uniper´s global Health Team to develop healthinitiatives and campaigns nationally and across Uniper.
Deliver tasks relating to the safety of colleagues in our Swedish offices under the direction of the Health Manager.
Support and develop Health and Safety trainings at a national and functional level.
Of course, you will also be an ambassador of the Uniper culture and values, which we call “the Uniper Way".


Uniper is part of Sweden's critical infrastructure and our operations are covered by, among other things, rules related to protective security, export control and nuclear non-proliferation. We will therefore carry out security clearance of all positions and complement with register control for security classified positions, according to the Protection Security Act. Uniper is part of Sweden´s vital societal functions and critical infrastructure which is why this position may be subject to wartime placement. Health and drug tests are performed if applicable.
Your profile
You have a relevant education or qualification and/or equivalent work experience in an area such as health management, occupationalhealth or health promotion. For this role it is essential that you are fluent in English and Swedish, written as well as verbal. Knowledge of Swedish Health and Safety regulations is considered a merit. Experience in the HSE (Health, Safety and Environment) field, preferably in a large corporate environment is an advantage.
As a person you:
- Are passionate about people and in growing as well as empowering an organization’s and employees health and work environment.
- Have excellent communication skills and are seen as an influencer with a strong feeling for Health and Safety.
- Are driven and enjoy navigating in an international and functionally steered business environment.
- Have strong collaboration skills, high engagement and independence as you aim to complement and strengthen our current healthmanagement team.
Your benefits
Our employees are our most important asset. That's why we offer employee benefits and working conditions to help you do a good job.
Salary
Good work should be rewarded. We offer a salary based on your experience, responsibility and performance.
Security
Working with us should be both rewarding and safe. We ensure that all our employees have good insurance and pension schemes.
Family
Children are a natural part of life. We offer all employees with children extra financial support during parental leave.
Development
We like innovation and development. We can help you with study grants and tools such as mentoring and coaching.
Health
Work and health are connected. We offer all employees occupational health care, a wellness allowance, free medicine, medical care and an annual financial support via the "Uniper account".
Your contact
If you have any questions, please do not hesitate to contact us at:
Recruiting manager, Richard Busby
Richard.Busby@uniper.energy
Union representatives
Charlotte Pennander, Unionen
+46 705 885879
Laila Klintesten, Unionen
+46 708 244689
Magnus Nicklasson, Sveriges Ingenjörer
+46 76 1154687

Ansök nu