Malmö: Supportingenjör för inbyggda system/Technical Support Specialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Supportingenjör för inbyggda system/Technical Support Specialist i Malmö. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Malmö inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-07 // Varaktighet: Heltid

Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omvandlingen av både samhället och industrin för en mer produktiv och hållbar framtid.


Inom ABB har vi som uttalat mål att främja alla aspekter av mångfald och inkludering: kön, HBTQ+, funktionsnedsättningar, etnisk bakgrund och ålder. Tillsammans befinner vi oss på en resa där vi alla, som individer och som kollektiv, välkomnar och värdesätter individuella olikheter.


Ta nästa steg i din karriär på ABB och arbeta i ett team som strävar efter att skapa en framtid där innovativa digitala tekniker ger större tillgång till renare energi.


Du blir en del av Process Control Platform, en affärsenhet inom ABB:s affärsområde Industrial Automation som ansvarar för utveckling, marknadsföring och försäljning av automationsprodukter – hård- och mjukvara – samt för övervakning, styrning och optimering. Enheten har automationsprodukter för alla typer av industrier och med digitalisering ges unika möjligheter för att hjälpa kunder att öka sin anläggnings produktivitet, minska underhållskostnader och energianvändning.
Dina ansvarsområden
Din huvuduppgift blir att ge teknisk support på System 800xA med fokus på AC 800M Control & I/O till ABB-kollegor runt om i världen.
Du ger support främst genom konsultation och avancerad felsökning från kontoret och ibland kan resor förekomma då vidare analys på plats ibland är nödvändig.
Du hanterar inkomna ärenden rörande misstänkta produktfel bl.a. genom sökning i olika databaser, analysera logfiler, uppkoppling mot kund och uppkoppling i labb.
Du har daglig kontakt med R&D för vidare hantering och felsökning.
Du har en fri roll under ansvar och kan påverka din arbetsdag. Rollen innehåller självständigt arbete varvat med dialog och utbyte med kollegor.
Vara en viktig spelare i vårt globala supportnätverk som Center of Competence.
Du får arbeta med flera olika produkter, funktioner, applikationer och verktyg i en varierande vardag där du ständigt ges möjlighet att utvecklas.
Vara delaktig i framtagningen av nya produkter och teknologier såsom Next Generation Control.
Dela ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten.

Din bakgrund
Du har ett stort teknikintresse, en teknisk utbildning. Meriterande är en ingenjörsexamen.
Du arbetar med System 800xA, AC 800M, S800 I/O, Select I/O och har erfarenhet av nätverk och Microsofts produkter.
Du har erfarenhet från leveransprojekt, test, service eller teknisk kundsupport inom Industriell Automation.
Du är en positiv problemlösare som gillar att samarbeta, är nyfiken och villig att både lära nytt och dela med dig av din kunskap.
Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska och har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika typer av människor.

Mer om oss
Bidra med din egen känsla av mål och mening när vi tillsammans driver den fjärde industriella revolutionen framåt och skapar en hållbar framtid, för både vår planet och din karriär. Jobba med oss på ABB och utnyttja kraften i våra globala nätverk när du samarbetar och lär dig mer tillsammans med våra team i världsklass. Framför allt: utmana dig själv – varje dag. Låt oss skapa framtiden tillsammans.


Rekryterande chef Tore Lundholm, +46 702 67 63 02, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga kontaktpersoner - Sveriges Ingenjörer: Kenneth Hultman, +46 703 49 60 95; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Mikael Hammar, +46 730 88 70 60 Övriga frågor ställs till Talent Partner Medina Jakupovic, +46 724 64 46 98. Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Välkommen med din ansökan senast den 31.03.2024.


Vi ser fram emot din ansökan och uppskattar om ansökan är i PDF format. Om du vill läsa mer om ABB kan du gå till vår webbplats www.abb.com.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Malmö som Helpdesktekniker/Supporttekniker

Nedan visas andra jobb i Malmö som Helpdesktekniker/Supporttekniker.

Support Technician - Danish speaking in Copenhagen

Läs mer Mar 22
Are you thriving in a role where you provide technical support to users and colleagues? Then this role might fit you like a glove ????

As a 1st line support technician, you'll gain valuable knowledge within the IT industry and the opportunity to build your career. Seize the chance to grow with us.

ABOUT THE ROLE

- First-line support in an amazing team at one of our clients in Copenhagen

- Work in a larger corporate environment with ample career opportunities

- Educationally assist users with IT-related issues via phone, email, and remote support

- Log incoming tickets in the ticketing system

- Account management and troubleshooting in Windows environment and other applications

- Administration including Active Directory, Citrix, and Office365

WHO ARE YOU?

You have a genuine interest in technology, a desire to grow, and a drive to help others. In your approach to colleagues and customers, you are attentive, open to others' solutions and experiences, while also willingly sharing your knowledge and making things happen. We prefer if you have at least six months of experience in a service desk role and are educated within IT.

You speak and write fluently in Danish and English.

INFORMATION

Location: Copenhagen
Position: Full-time 100%
Salary: According to agreement

SOUNDS INTERESTING?

Yay! Apply today!

We look forward to receiving your application! ??

Ansök nu

Servicetekniker på Smartify i sommar - Malmö

Läs mer Mar 20
Har du ett genuint teknikintresse och brinner för att leverera bästa möjliga service? Är du den person som släkt och vänner vänder sig till när tekniken strular? Vill du vara med i vårt arbete för att göra Sverige smartare? Då kan du vara Smartifys nya servicetekniker i Malmö under sommaren.

Som servicetekniker hos Smartify blir ditt uppdrag att hjälpa privatpersoner och företag med att få ordning på sin digitala teknik. Du tar dig runt i servicebil och genomför uppdrag i kunders hem och ute hos företag. Vi erbjuder dig ett självständigt och varierande arbete med möjlighet till utveckling och eget ansvar.

Installation, konfigurering och felsökning av smart teknik i privata hem samt på företag inom teknikområden:

- Datorer och kringutrustning

- Nätverk och nätverksutrustning

- TV- och ljudanläggningar, inklusive bildoptimering samt montage på vägg

- Aktivering och konfigurering av bredbandstjänster i hushåll, exempelvis routers, Wi-Fi-nät, TV-utrustning och bredbandstelefoni

- Montering av kanalisation och kabeldragning för nya bredbandsuttag

- Digitala lås & larm

- Försäljning, installation och konfigurering av mjukvara och hårdvara

-

Vad söker vi hos dig?

- Som person är du social och tycker om att träffa nya människor.

- Du är serviceinriktad, lösningsorienterad och gillar att arbeta självständigt och med eget ansvar.

- Du har en bred teknisk kompetens, är en sann teknik-entusiast, praktiskt lagd och älskar att lära dig nya saker.

- Du har goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift.

- Du får gärna vara student på universitet/högskola och läsa en teknisk utbildning.

Ansök nu

Är du Skånes grymmaste supporttekniker?

Läs mer Apr 2
Är du vår nästa stjärna inom IT-support? Då vill vi gärna få kontakt med dig. Vi har flera kunder i södra Skåne som just nu söker fler duktiga supporttekniker som vet hur man ger bästa möjliga support mot företagets slutanvändare. Många av dem finns i Malmö, Lund och Trelleborg.

Som konsult på Centric får du en trygg anställning och samlar på dig värdefull arbetslivserfarenhet på uppdrag hos våra kunder. Din konsultchef stöttar dig i din utveckling där du hela tiden fyller på med nya erfarenheter och kunskaper. En utmärkt möjlighet att göra karriär.

Arbetsuppgifter
I din roll som supporttekniker kommer du att hjälpa användare med diverse IT-relaterade problem över telefon, remote eller mail. Du kommer att arbeta en hel del i Active Directory genom att bland annat skapa konton och hantera behörigheter. Du kommer även hjälpa användare med mailproblem, skrivarproblem kundspecifika applikationer och andra IT-problem som dyker upp för den du supporterar.

Din profil och kvalifikationen
För att passa för rollen som supporttekniker ser vi gärna att du har någon form av eftergymnasial utbildning inom IT. Har du dessutom tidigare jobbat inom telefonsupport och/eller onsite-support från en LIA eller dylikt är det ett stort plus. Vi ser gärna att du har kunskaper inom AD, Exchange, Citrix och något ärendehanteringsprogram. 

Självklart är du en serviceinriktad person som alltid vill ge bästa möjliga support. Du trivs med kundkontakt och ser dig som en problemlösare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 
 Flytande svenska i tal och skrift är ett krav. 

Körkort är meriterande.
Vad vi erbjuder
På Centric får du de verktyg du behöver för att nå dina mål. Vi erbjuder alla våra konsulter kvalificerade utbildningar och certifieringar inom den senaste tekniken. Vi tycker nämligen att våra medarbetare hela tiden ska fortsätta att utvecklas. Därför erbjuder vi dig möjligheten att lägga upp en individuell utbildningsplan, där vi bekostar såväl studiematerial som själva certifieringarna. Under din utveckling kommer vi matcha din kompetens mot rätt uppdrag i takt med att du avancerar. Vi genomför regelbundet spännande aktiviteter där du som konsult får möjlighet att träffa och umgås med dina kollegor under roliga och avslappnande former.
Mer om oss
Centric är ett IT-företag med 380 anställda, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Örebro. Vi specialiserar oss på uthyrning av generalister och förmedling av specialister samt erbjuder outsourcing och systemlösningar inom retail. Vi är medlem i Almega Kompetensföretagen och följer deras tecknade kollektivavtal med Unionen.
Carolina Jonsson
+46 734159385
Carolina.Jonsson@centric.eu

Ansök nu

Onsitetekniker

Läs mer Apr 2
Söker du ett jobb där du får kombinera att arbeta med människan och tekniken? Trivs du med att arbeta i en bred roll där du axlar ansvaret som Local Site Support? Då kan detta vara tjänsten för dig! Vi på Centric söker nu en onsitetekniker till ett uppdrag hos vår kund i Malmö.

Som konsult på Centric får du en trygg anställning och samlar på dig värdefull arbetslivserfarenhet på uppdrag hos våra kunder. Din konsultchef stöttar dig i din utveckling där du hela tiden fyller på med nya erfarenheter och kunskaper. En utmärkt möjlighet att göra karriär.

Arbetsuppgifter
I rollen är du självgående där de huvudsakliga arbetsuppgifterna är support av Windows operativsystem och att självständigt felsöka och hitta lösningar.

Du kommer att arbeta med felsökning och support på bland annat:
- Office 365
- Outlook
- Nätverksutrustning
- Hantering/uppföljning av enhetens felanmälningar
- Programvaror
- Active Directory
- Bevaka funktionsbrevlådan Support FRU IT
- Behörigheter till diskar, funktionsbrevådor, distributionslistor

Din profil och kvalifikationen
Vi ser gärna att du som söker tjänsten i grunden har en data/IT-/teknisk inriktning på gymnasiet eller annan teknisk utbildning. Du har minst 1 års erfarenhet av att arbeta som IT-tekniker med en grundförståelse för tekniken och tycker det är roligt att utvecklas. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. För att passa i denna roll bör du vara flexibel och strukturerad.

Som person har du ett intresse för IT och teknik och trivs i en roll där du får kombinera både tekniken och kontakten med medarbetare. Du har ett servicetänk och en problemlösande förmåga. Du är serviceinriktad och har en vilja att utvecklas. Du ska drivas av en hög ambitionsnivå, ha en väl utvecklad kommunikativ sida och en förmåga att tänka lösningsorienterat.

Tjänsten kräver att du har B-körkort och tillgång till egen bil.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökningar behandlas löpande så välkommen med din ansökan redan idag!
Vad vi erbjuder
På Centric får du de verktyg du behöver för att nå dina mål. Vi erbjuder alla våra konsulter kvalificerade utbildningar och certifieringar inom den senaste tekniken. Vi tycker nämligen att våra medarbetare hela tiden ska fortsätta att utvecklas. Därför erbjuder vi dig möjligheten att lägga upp en individuell utbildningsplan, där vi bekostar såväl studiematerial som själva certifieringarna. Under din utveckling kommer vi matcha din kompetens mot rätt uppdrag i takt med att du avancerar. Vi genomför regelbundet spännande aktiviteter där du som konsult får möjlighet att träffa och umgås med dina kollegor under roliga och avslappnande former.

Centric är ett IT-företag med 380 anställda, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Örebro. Vi specialiserar oss på uthyrning av generalister och förmedling av specialister samt erbjuder outsourcing och systemlösningar inom retail. Vi är medlem i Almega Kompetensföretagen och följer deras tecknade kollektivavtal med Unionen.
Carolina Jonsson
+46 734159385
Carolina.Jonsson@centric.eu

Ansök nu

Supporttekniker som söker nya utmaningar

Läs mer Apr 2
Letar du efter nya utmaningar? Vi söker fyra grymma supporttekniker till ett uppdrag hos vår kund i Köpenhamn.

 

Kundens IT Service Desk är en grupp på cirka 28 personer. Gruppen är den enda kontaktpunkten för IT-incidenter, serviceförfrågningar och relaterade frågor. De stödjer interna användare i relation till administrativa och produktionssystem. Just nu står de inför en omfattande transformation som innefattar implementering av moderna verktyg och arbetssätt, med syftet att bli en mer effektiv och effektiv servicedesk.

 

Som konsult på Centric får du en trygg anställning och samlar på dig värdefull arbetslivserfarenhet på uppdrag hos våra kunder. Din konsultchef stöttar dig i din utveckling där du hela tiden fyller på med nya erfarenheter och kunskaper. En utmärkt möjlighet att göra karriär.

Arbetsuppgifter
I denna roll som supporttekniker på IT Service Desk hanterar man IT-incidenter och serviceförfrågningar från interna användare. Användare tar kontakt via telefon eller strukturerade formulär i deras IT Service Management-verktyg. Den nuvarande omfattningen sträcker sig över support relaterat till produktion, administrativa system och PC-stöd.

 

Exempel på arbetsuppgifter:


- Ta emot och svara på telefonsamtal
- 1st line support - skapa och överlämna incidenter
- En enda kontaktpunkt för användaren
- Analysera incidenter, bestämma prioritet och eskalera till rätt mottagare
- Verifiera lösningar från leverantörer, se till att lösningsbeskrivningar är begripliga och kommunicera lösningar till slutanvändare
- Samordna/samarbeta med alla agenter för att säkerställa maximalt utnyttjande av arbetskraft


 

Du måste kunna arbeta under angivna arbetstider på kontoret de angivna dagarna.

Din profil och kvalifikationen

- Ha rätt inställning, där att vara serviceinriktad och fokusera på användarupplevelsen är viktigt
- Vara passionerad inom IT med erfarenhet från en servicedesk, IT-support eller annan roll inom IT
- Du måste vara flytande på engelska och svenska, både muntligt och skriftligt
- Vara en lagspelare
- Tycka om att arbeta i en föränderlig miljö
Vad vi erbjuder
På Centric får du de verktyg du behöver för att nå dina mål. Vi erbjuder alla våra konsulter kvalificerade utbildningar och certifieringar inom den senaste tekniken. Vi tycker nämligen att våra medarbetare hela tiden ska fortsätta att utvecklas. Därför erbjuder vi dig möjligheten att lägga upp en individuell utbildningsplan, där vi bekostar såväl studiematerial som själva certifieringarna. Under din utveckling kommer vi matcha din kompetens mot rätt uppdrag i takt med att du avancerar. Vi genomför regelbundet spännande aktiviteter där du som konsult får möjlighet att träffa och umgås med dina kollegor under roliga och avslappnande former.
 
Mer om oss
Centric är ett IT-företag med 380 anställda, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Örebro. Vi specialiserar oss på uthyrning av generalister och förmedling av specialister samt erbjuder outsourcing och systemlösningar inom retail. Vi är medlem i Almega Kompetensföretagen och följer deras tecknade kollektivavtal med Unionen.
Carolina Jonsson
+46 734159385
Carolina.Jonsson@centric.eu

Ansök nu

Andra jobb i Malmö från ABB AB

Nedan visas andra jobb i Malmö från ABB AB .

Supportingenjör för inbyggda system / Technical Support Specialist

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Apr 8
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omvandlingen av både samhället och industrin för en mer produktiv och hållbar framtid.
Inom ABB har vi som uttalat mål att främja alla aspekter av mångfald och inkludering: kön, HBTQ+, funktionsnedsättningar, etnisk bakgrund och ålder. Tillsammans befinner vi oss på en resa där vi alla, som individer och som kollektiv, välkomnar och värdesätter individuella olikheter.
Ta nästa steg i din karriär på ABB och arbeta i ett team som strävar efter att skapa en framtid där innovativa digitala tekniker ger större tillgång till renare energi.
Du blir en del av Process Control Platform, en affärsenhet inom ABB:s affärsområde Industrial Automation som ansvarar för utveckling, marknadsföring och försäljning av automationsprodukter – hård- och mjukvara – samt för övervakning, styrning och optimering. Enheten har automationsprodukter för alla typer av industrier och med digitalisering ges unika möjligheter för att hjälpa kunder att öka sin anläggnings produktivitet, minska underhållskostnader och energianvändning.
Dina ansvarsområden
Din huvuduppgift blir att ge teknisk support på System 800xA med fokus på AC 800M Control & I/O till ABB-kollegor runt om i världen.
Du ger support främst genom konsultation och avancerad felsökning från kontoret och ibland kan resor förekomma då vidare analys på plats ibland är nödvändig.
Du hanterar inkomna ärenden rörande misstänkta produktfel bl.a. genom sökning i olika databaser, analysera logfiler, uppkoppling mot kund och uppkoppling i labb.
Du har daglig kontakt med R&D för vidare hantering och felsökning.
Du har en fri roll under ansvar och kan påverka din arbetsdag. Rollen innehåller självständigt arbete varvat med dialog och utbyte med kollegor.
Vara en viktig spelare i vårt globala supportnätverk som Center of Competence.
Du får arbeta med flera olika produkter, funktioner, applikationer och verktyg i en varierande vardag där du ständigt ges möjlighet att utvecklas.
Vara delaktig i framtagningen av nya produkter och teknologier såsom Next Generation Control.
Dela ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten.

Din bakgrund
Du har ett stort teknikintresse, en teknisk utbildning. Meriterande är en ingenjörsexamen.
Du arbetar med System 800xA, AC 800M, S800 I/O, Select I/O och har erfarenhet av nätverk och Microsofts produkter.
Du har erfarenhet från leveransprojekt, test, service eller teknisk kundsupport inom Industriell Automation.
Du är en positiv problemlösare som gillar att samarbeta, är nyfiken och villig att både lära nytt och dela med dig av din kunskap.
Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska och har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika typer av människor.

Mer om oss
Bidra med din egen känsla av mål och mening när vi tillsammans driver den fjärde industriella revolutionen framåt och skapar en hållbar framtid, för både vår planet och din karriär. Jobba med oss på ABB och utnyttja kraften i våra globala nätverk när du samarbetar och lär dig mer tillsammans med våra team i världsklass. Framför allt: utmana dig själv – varje dag. Låt oss skapa framtiden tillsammans.
Rekryterande chef Tore Lundholm, +46 702 67 63 02, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga kontaktpersoner - Sveriges Ingenjörer: Kenneth Hultman, +46 703 49 60 95; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Mikael Hammar, +46 730 88 70 60 Övriga frågor ställs till Talent Partner Medina Jakupovic, +46 724 64 46 98. Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välkommen med din ansökan senast den 30.04.2024.
Notera att anställningsprocessen på ABB Sverige inkluderar en referenskontroll, ett drogtest och vid vissa rekryteringar även en utökad bakgrundskontroll.
Vi ser fram emot din ansökan och uppskattar om ansökan är i PDF format. Om du vill läsa mer om ABB kan du gå till vår webbplats www.abb.com.

Ansök nu

Automation Engineer with focus on programming – B&R Automation

Automationsingenjör, maskin
Läs mer Mar 19
Take your next career step at B&R – a member of the ABB Group – with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.
At B&R – a member of the ABB Group, we have the clear goal of driving diversity and inclusion across all dimensions: gender, LGBTQ+, abilities, ethnicity and generations. Together, we are embarking on a journey where each and every one of us, individually and collectively, welcomes and celebrates individual differences.
We are looking for an automation engineer to complement and strengthen our skilled team working on creating automated solutions for our clients and industries. As an automation engineer with B&R, you'll play a crucial role in creating automated solutions for our clients and industries. You'll be involved in various projects that cover the full spectrum of modern automation hardware and software, including exciting expansions in IT and I&T. From design and prototyping to programming, testing, and commissioning, you'll work closely with clients and collaborate with our team to develop the next generation of industrial machines. If you are ready for an exciting and challenging career as an automation engineer and programmer, this could be the perfect opportunity for you!
Your responsibilities
Work on diverse projects that encompass the full spectrum of modern automation hardware and software, complemented by exciting expansions in IT and I&T.
Be involved in everything from design and prototyping to programming, testing, and commissioning.
Throughout the process, you will work closely with the client, collaborating with the team to create the next generation of industrial machines.
Examples of technologies B&R use in client-projects are Vision systems, Motion/servo technology, IIoT, Edge deployment, Cloud computing and Modeling & simulation.

Your background
You have a strong technical interest in automation, programming, digitalization, and innovation.
We would like to see that you have some form of technical education, preferably post-secondary.
You are curious by nature and enjoy being out at customer sites.
The role will require traveling mainly in Sweden, a driver ?s license is therefore a requirement.
Good verbal and written Swedish and English skills are required.

More about us
At B&R – a member of the ABB Group, you can expect an exciting and challenging job with an individually tailored introductory training. You will work in agile teams where you can actively contribute and drive ideas forward. Our flexible work models (e.g. flextime, hybrid) offer you an optimal work-life balance.
Our unique B&R spirit is characterized by appreciation, communication at eye level and an informal work culture. We also offer a comprehensive benefits package, including life insurance, compensated medical and dental care, parental salary, free pension advice and much more. This is your opportunity to join a company working on cutting-edge projects and technologies that drive innovation and shape the future of automated manufacturing.
Does this sound like the next exciting step in your career? Apply today!
Recruiting Manager Touko Jalkanen, +46 703 90 49 80, will answer your questions about the position. Union representatives: The Swedish Association of Graduate Engineers: Nicolin Ahlqvist, +46 720 77 41 90; Leaders: Lenny Larsson, +46 706 32 85 47; Unionen: Roger L. Gustavsson, +46 730 30 30 36. Talent Partner: Johannes Westermark Hester. We kindly decline any direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements.
Please note that, to be eligible for employment at ABB AB, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes reference check, a drug test and could also include a background check.
Apply latest by the 14th of April 2024.
We look forward to receiving your application (PDF documents submitted in English are appreciated). If you want to discover more about ABB, take another look at our website www.abb.com.
The story of B&R: ABB's Machine Automation Division, also known to our customers as B&R, is an innovative automation company headquartered in Austria with additional offices around the world. B&R became part of ABB's Robotics & Discrete Automation division in 2017 and, together with the ABB Robotics division, employs more than 11,000 people at over 100 locations in more than 53 countries. As a leading global provider of automation solutions, B&R develops, produces and sells industrial electronics, software solutions and mechatronic solutions as well as technologies for machine and factory automation. Since 2020, B&R's automation portfolio has also included Codian brand delta robots. With its innovative solutions, B&R sets new standards and consistently exceeds its customers' expectations.

Ansök nu

Anbudsingenjör elkraftanläggningar

Byggnadskalkylator/Anbudsingenjör
Läs mer Mar 11
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omvandlingen av både samhället och industrin för en mer produktiv och hållbar framtid.
Inom ABB har vi som uttalat mål att främja alla aspekter av mångfald och inkludering: kön, HBTQ+, funktionsnedsättningar, etnisk bakgrund och ålder. Tillsammans befinner vi oss på en resa där vi alla, som individer och som kollektiv, välkomnar och värdesätter individuella olikheter.
Ta nästa steg i din karriär på ABB och arbeta i ett team som strävar efter att skapa en framtid där innovativa digitala tekniker ger större tillgång till renare energi.
Electrification Distribution Solutions säljer och marknadsför produkter, system och service för marknader som elnät, infrastruktur, förnybar energi, laddinfrastruktur och industrier.
Ta dig an en omväxlande roll i händelsernas centrum där du blir en viktig del i utvecklingen och tillsammans med vårt team bidra till våra kommande framgångar. Våra kontor finns på tio orter i Sverige och vi ansvarar för försäljningen av elkraftsprodukter samt har kunskap om applikationer och service på den svenska marknaden. Vårt huvudfokus är att uppfylla våra kunders förväntningar och leverera kvalitetsservice till våra kunder.
Den här tjänsten rapporterar till Local Product Group Manager.
Dina ansvarsområden
Du kommer att vara ansvarig för att driva hela processen från förfrågningsunderlag till kompletta anbud för elkraftanläggningar/system.
Du säkerställer att vi skapar kvalitativa och konkurrenskraftiga anbud i linje med kommersiella villkor och avtal.
Du kommer att tillsammans med dina kollegor analysera behov och ta fram tekniska lösningar.
Du har kontakt med kunder och interna såväl som externa leverantörer.
Du har kontakt med teknik- och projektledarorganisationerna.

Din bakgrund
Du bör ha flera års erfarenhet från en liknande roll där du skaffat dig en god förståelse för affärer och för teknik.
Du har erfarenhet av anbudsframtagning för komplexa projekt.
Erfarenhet från försäljning och kunskap om anbudsprocesser och juridik ser vi som starkt meriterande.
Vi ser gärna att du har en god ledarförmåga, är initiativrik samt målfokuserad i allt du gör.
Som person är du öppen, social och kommunikativ och är intresserad av möten med människor.
Du agerar på ett sätt som bygger förtroende hos kunder och har lätt för att sätta dig in deras verksamhet tack vare din tekniska kompetens.
Du har utbildning som gymnasieingenjör eller högskoleexamen, gärna med inriktning elkraft.
I ditt uppdrag har du även kontakt med våra fabriker i Europa, vilket ställer krav på goda kunskaper i engelska.
Du skriveroch talar svenska flytande.
Du har B-körkort och behärskar säljstödsprogram och MS Office.

Mer om oss
Rekryterande chef Håkan Morling, +46 730 49 63 68, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga representanter - Sveriges Ingenjörer: Nils-Olof Eriksson, +46 705 95 75 61; Ledarna: Christer Palmgren, +46 705 60 80 63; Unionen: Karl-Erik Lindkvist, +46 703 52 00 56. Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Denna roll är omväxlande, utmanande och givande.
Välkommen att söka senast den 5 April 2024.
Observera att urvalet kommer att ske löpande och att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Ansök idag! Vi ser fram emot din ansökan.
Vi ser fram emot din ansökan och uppskattar om ansökan är i PDF format. Om du vill läsa mer om ABB kan du gå till vår webbplats www.abb.com.

Ansök nu

Cyber Security Engineer

Datasäkerhetsansvarig
Läs mer Mar 22
Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.
At ABB, we have the clear goal of driving diversity and inclusion across all dimensions: gender, LGBTQ+, abilities, ethnicity and generations. Together, we are embarking on a journey where each and every one of us, individually and collectively, welcomes and celebrates individual differences.


For this position we are looking for a Cyber Security Engineer to strengthen our development team. We hope that you like to work in a modern, efficient, and integrated environment with the latest tools and techniques within the digitalized industrial automation sector. You will be an important resource in the R&D team, to help build security into our products by supporting the development teams in matters concerning analysis and design of security related functions.
You will be the link between the R&D team and the Cyber Security Manager, cooperate and interact with Release Owners and with the cyber security community within ABB. You will take the lead in security assessments and threat modelling activities, take part in architectural discussions, and help development teams with security related feature definition and development.
The R&D team is an essential contributor to ABB’s next generation control products based on a newly developed platform, supporting the latest industry communication protocols with demands from both security and safety standards.
This position reports to R&D Department Lead.
Your responsibilities
Solving complex industrial problems, and reviewing current technologies to choose effective methods and solutions for new software and products
Performing a variety of tasks in product development projects
Training team members when needed
Keeping up to date with technologies, tools and methods within the cyber security field
Providing expert assistance for projects and colleagues
Developing security strategies, as well as identifying and managing risks in R&D projects



Your background
5+ years of experience in software development
Knowledge of secure development lifecycle and related activates such as attack surface analysis, threat modelling and fuzz testing
Sound knowledge in software design and secure coding techniques
Knowledge of industrial automation, OPC UA, RTOS and embedded development is meritorious
A solution-focused approach and strong written and spoken communication skills
Probably a M.Sc. in Computer Science or similar



More about us
Our Process Automation business offers a range of solutions for process and hybrid industries, including our industry-specific integrated automation, electrification and digital solutions, control technologies, software and advanced services, as well as measurement & analytics, marine and turbocharging offerings. Process Automation is #2 in the market globally.
Based on its deep domain knowledge, experience and expertise in delivering world-class automation products, systems and solutions, a wide area of complimenting digital and collaborative solutions across applications and sectors, the Process Automation business helps customers remain competitive, improving their ROI and running safe and productive operations.
Recruiting Manager Christer Gerding, +4673-088 90 80, will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Kenneth Hultman, +46 70-349 60 95; Ledarna: Leif Öhrberg, +4672-464 40 16; Unionen: Mikael Hammar, +4673-088 70 60. All other questions can be directed to Talent Partner Medina Jakupovic, +4672-464 46 98. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements.
Please note that to be eligible for employment at ABB Sweden, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes a reference check, a drug test, and could also include an extended background check.
We look forward to receiving your application (PDF documents submitted in English are appreciated). If you want to discover more about ABB, take another look at our website www.abb.com.

Ansök nu

Sales Manager

Manager
Läs mer Feb 9
Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.
At ABB, we have the clear goal of driving diversity and inclusion across all dimensions: gender, LGBTQ+, abilities, ethnicity and generations. Together, we are embarking on a journey where each and every one of us, individually and collectively, welcomes and celebrates individual differences.
At ABB Energy Industries we are providing system, products and solutions ranging from electrification, automation, instrumentation and digital to customers within the energy, chemical & refinery, food & beverage, and life science segments. As part of todays and the future energy transition we are also acting on and developing new business opportunities within new power generation, energy conversion & management and smart infrastructure.
Are you interested to lead the sales team into the future? As Sales Manager you will manage a dedicated and expanding team with current 8 representatives covering all segments we are within.
Our target is to deliver the industry’s most competitive offers with a strong value to the market. At Energy Industries we as ABB have an installed base of our solutions based on our control system 800xA on automation and our low/medium voltage offer on electrification side and it continues to grow, especially in the renewable sector and in combination with our digital offering. You will work closely with our customers to continue to bring their voice into the organization just as you work close with our operation, service business and execution team to enable a successful project delivery.
At ABB, we believe that every individual has the potential to grow and develop both professionally and personally. That's why we strive to provide our employees with a stimulating and supportive work environment where self-improvement is highly prioritized. In the role of Sales Manager, you will not only perform tasks according to the description but also gain access to a wide range of resources and networks that promote your professional and personal growth based on your needs and interests. We believe in open communication and continuous feedback. Through regular evaluations, you will not only gain valuable insight into your work but also receive concrete guidance for your future development. We see this as a mutual process where both you and the organization can grow together.
By choosing to be part of ABB, you're not just getting a job but an opportunity to shape your future in a global company. We look forward to welcoming you to our team and supporting you on your journey towards success and self-fulfillment.
Your responsibilities
Continue to develop the sales driven team in solution & service-related sales.
Customer focus and continue to develop and market ABB brand in relevant segments.
As Sales Manager for Energy Industries, you have the strategic responsibility to show direction to develop and create a winning team.
Lead and mentor a team of sales representatives, providing guidance, support, and training as needed.
Stay up to date on industry trends, market conditions, and competitive activities.
Build and maintain strong relationships with key clients, addressing their needs and concerns in a timely manner.
Commercial and risk awareness in the sales phase.
Collaborate with other departments such as marketing, other ABB business units and ABB global, to ensure alignment and effectiveness in achieving sales goals.

Your background
Financial skills and an interest of technology and customer requirements.
Several years’ experience of project sales and used to strategic negotiations with customers.
Several years´ of Manager experience will be preferred.
You have a good knowledge of risk management, T&C: s and contract set up.
Good collaboration and communications skills.
Fluency in English and Swedish - both written and spoken is a must.

More about us
Recruiting Manager Magnus Högstedt, +46 705 93 56 24 will answer your questions about the position. Union representatives: Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson +46 702 08 99 50; Ledarna: Leif Öhrberg +46 724 64 40 16; Unionen: Hanna Norén +46 706 34 03 46. All other questions can be directed to Talent Partner Irma Leijon +46 724 61 23 14. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements.
Apply today and help us change together the course of an entire industry. Please note that interviews will be held on an ongoing basis. Last day to apply is however 7th of March 2024.
We look forward to receiving your application (PDF documents submitted in English are appreciated). If you want to discover more about ABB, take another look at our website www.abb.com.

Ansök nu